شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#یارانه نقدی

چه کسانی از دریافت یارانه حذف شدند؟/بروز رسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها

یارانه/دهک بندی/برنامه و بودجه

اطلاعات اقتصادی خانوارها به‌روز شده است و براساس آن، تغییراتی در دهک‌بندی خانوارها اعمال شده است تا مشخص شود کدام خانوارها مشمول دریافت یارانه نقدی هستند و کدام‌ها نیستند.

اقتصاد چه کسانی از دریافت یارانه حذف شدند؟/بروز رسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها

 سایت سامانه حمایت وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعات اقتصادی جدید خانوارها بر اساس سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ را در خروجی خود قرار داده است.

بر این اساس تغییراتی در دهک بندی برخی خانوارها اعمال شده و مشمول یا مشمول نبودن خانوارها برای دریافت یارانه نقدی مشخص شده است.

برخلاف اظهارات مسئولان وزارت تعاون برای تقسیم بندی اقتصادی خانوارها بر اساس صدک، سیستم طبقه اقتصادی خانوارها همچنان بر اساس دهک است.

در سایت به روز شده سامانه حمایت جزئیات بیشتری نسبت به قبل از اطلاعات اقتصادی خانوارها ذکر شده است از جمله اطلاعات خودرو، اطلاعات درآمد، و اطلاعات تراکنش های بانکی شامل مجموع خرید با کارت بانکی، مجموع واریز به حساب، مانده حساب، مجموع کارت به کارت، مجموع ساتنا و مجموع پایا.

نماینده شیراز، علیرضا پاک‌فطرت، بیان می‌کند که اقتصاد کشورمان یک اقتصاد بزرگ است و ایران در رده بیست و دومین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد. وی اظهار می‌کند که هفت درصد ثروت جهان در کشورمان تمرکز دارد، در حالی که فقط یک درصد جمعیت جهان در ایران ساکن هستند.

منابع زیادی مثل نفت، گاز و معادن در ایران وجود دارد و البته استخراج ما هم بالاست، اما متاسفانه این پول در کشور نمی‌ماند و این درآمد به طرق مختلف در حال خارج‌شدن است.

جوانان ما اگر بنا به کار داشته باشند، ما شغل داریم و بیکاری در کشور نیست، اما چون سیستم دانشگاهی و آموزشی ما در ۲۰ سال گذشته، مدرک‌گرا بوده است و تعداد دانشگاه‌ها زیاد شده ، جوان‌های ما با مدرک فوق‌لیسانس و دکتری فکر می‌کنند باید کار‌های دفتری داشته باشند؛ در صورتی که کار دفتری دیگر  جواب نمی‌دهد و اساساً مثل گذشته، چنین مشاغلی هم وجود ندارد.

در حال حاضر در کارخانه‌های کشور، نیروی متخصص و فنی کم داریم. از طرفی، بالای چهار میلیون شغل در ایران، در اختیار اتباع بیگانه قرار گرفته است. حال اگر خود ایرانی‌ها بیایند و این کار‌ها را به دست بگیرند که باید هم بگیرند، هم اشتغال‌زایی می‌شود و هم درآمدشان خوب است.

حتی در کشور‌های پیشرفته هم آمار بیکاری سه یا چهار درصد است. در همه جا برخی افراد حاضر نیستند کار کنند که خب با وجود این افراد، باید آمار سه تا چهار درصد بیکاری را طبیعی دانست، اما وقتی این آمار به هشت تا ۱۰ درصد می‌رسد، باید بگوییم آمار بیکاری بالاست.

تاکید دارم بگویم اگر کسی در ایران اراده بر کار داشته باشد، کار وجود دارد. حداقل کاری که یک جوان جویای کار می‌تواند داشته باشد این است که یک حرفه را بیاموزد و مشغول کار شود. با این روند، آن جوان درآمد بالاتری نسبت به کار دفتری خواهد داشت.

متاسفانه فرهنگ کار و تلاش در کشور ما پایین است. روی این موضوع باید کار شود و در این راستا، نقش دولت کلیدی است. به نظر من جالب نیست که ما در کشور به افرادی که توان کار دارند و کار نمی‌کنند، یارانه بدهیم. باید همه کار‌های ایرانی را، ایرانی‌ها انجام دهند و از این‌رو من اعتقادی به نیروی کار اتباع خارجی در مملکت ندارم.

وظیفه در قبال بیکاری

بیکاری یک چالش مهم در جامعه است و به دولت و نهادهای مربوطه وظیفه‌ای می‌دهد. برخی از وظایف ممکن عبارتند از:

۱. ایجاد فرصت‌های شغلی: دولت باید اقداماتی را انجام دهد تا برای ایجاد فرصت‌های شغلی در صنایع مختلف، سرمایه‌گذاری‌ها را تشویق کند و کسب و کارها را حمایت کند.

۲. آموزش و مهارت‌دهی: دولت می‌تواند برنامه‌های آموزشی و مهارت‌دهی را برای افراد بیکار ارائه کند تا آنها را برای ورود به بازار کار آماده کند.

۳. سیاست‌های تشویقی: دولت ممکن است سیاست‌های تشویقی مانند تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای جدید یا تسهیلات وام‌های مختلف برای افراد بیکار ارائه کند.

۴. شبکه‌های اجتماعی و حمایت اجتماعی: دولت می‌تواند برنامه‌ها و سیستم‌های حمایت اجتماعی را برای افراد بیکار فراهم کند تا در دوره بیکاری به آنها کمک کند.

۵. تحقیق و برنامه‌ریزی: دولت می‌تواند تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد تا علل بیکاری را شناسایی کند و راهکارهای مناسب را برای مقابله با آنها پیشنهاد دهد.

توجه داشته باشید که وظایف دولت در قبال بیکاری ممکن است بسته به سیاست‌ها و شرایط مختلف کشورها متفاوت باشد.

منبع: تسنیم