شهر خبر

آملی لاریجانی: ۳۰۰ میلیون فقره اسلحه دست مردم آمریکا، غرب و حتی دانش‌آموزان‌شان است

آملی لاریجانی: ۳۰۰ میلیون فقره اسلحه دست مردم آمریکا، غرب و حتی دانش‌آموزان‌شان است

ایسنا نوشت: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رشد هشت درصدی اقتصادی باید توأم با عدالت باشد و نباید منجر به فشار به افراد شود.

صادق آملی لاریجانی امروز (جمعه، ششم بهمن ماه) در جمع دانشگاهیان در دانشگاه آزاد قائمشهر، با اشاره به جریان فکری مدرنیته و تجدد، اظهار کرد: این یک جریان است و فلسفه نیست، در تمام لایه‌های زندگی ما دخالت کرده و بدون شک بررسی ماهیت و آثار مدرنیته امری مهم است.

وی با اشاره به نظر علما و فیلسوفان درباره موضوع و ماهیت مدرنیته، بیان کرد: فردگرایی از جمله مسائل مطرح‌شده در مدرنیته است در این راستا، انسان به‌عنوان فرد مطرح می‌شود و مسیر زندگی و ارزش‌ها را خود انتخاب و خلق می‌کند و محققان امر، معنای مدرنیته را در همه جا برده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه موضوع مدرنیته در فلسفه غرب تاثیر گذاشته است، ادامه داد: یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم مدرنیته، عقلانیت ابزاری است و عقل واسطه امور است. در این نظریه، عقل ابزاری نگاه می‌کند که چه چیزی بیشترین نتیجه را می‌دهد و انسان‌ها را به این مسیر هدایت کرده‌اند و در نهایت مصرف‌گرایی یک اثر جریان مدرنیته است.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: بسیاری از جامعه‌شناسان به عقل ابزاری انتقاد دارند، زیرا در این مهم، به‌طور مثال اگر محیط زیست خراب شد برای شما مهم نیست و اهداف نهایی قابل طرح نیست.

وی با بیان اینکه مدرنیته درباره غایت نهایی بحث نمی‌کند، افزود: فردگرایی و عقل ابزاری ناشی از مدرنیته از نظر سیاسی نیز نتیجه واگرایی داشته و از آن، استبداد نرم در قالب دموکراسی پدید آمده است. در این مقوله، هر کسی زندگی خود را دنبال می‌کند و کاری به سرنوشت عمومی و سیاسی ندارد. همچنین هر کسی به زندگی خود توجه می‌کند و سرنوشت عمومی برایش مهم نیست. در نتیجه در رای‌گیری شرکت نمی‌کند و اگر شرکت کند هم نتیجه برایش مهم نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق نظر فیلسوفان غربی سه اشکال در مدرنیته وجود دارد و معنای زندگی در مدرنیته کمرنگ می‌شود. کمرنگی زندگی‌ها از اشکالات مدرنیته است و به محاق رفتن ارزش‌ها نیز از دیگر پیامدها و دستاوردهاست.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه از پیامدهای مدرنیته رشد اقتصادی بیشتر و مصرف بیشتر است، بیان کرد: رشد اقتصادی موجب لگد شدن عده‌ای می‌شود و در مدرنیته به آن توجه نمی‌شود.

وی به سیاست‌های این مجمع اشاره و اظهار کرد: رشد هشت درصدی اقتصادی باید توأم با عدالت باشد و نباید منجر به فشار به افراد شود.

او با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون فقره اسلحه دست مردم آمریکا، غرب و حتی دانش‌آموزان‌شان است، افزود: در مدرنیته، آزادی حقیقی و علاقه‌مندی به تعیین سرنوشت منتفی می‌شود و قدرت مالی و اقتصادی از جمله پیامدهای مدرنیته و عقل ابزاری است و آزادی را محدود می‌کند.

۲۱۹۲۱۸