شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت خودرو

بهترین زمان برای خرید خودرو / منتظر ریزش قیمت خودرو باشیم؟

خودرو بهترین زمان برای خرید خودرو / منتظر ریزش قیمت خودرو باشیم؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به رکود ۶ ماهه صنعت خودرو و بی‌نظمی و تناقضات در سیاست‌گذاری صنعت، گفت: اگر مصرف‌کننده حقیقی قصد خرید خودرو را دارد، به هیچ وجه شک نکند و حتی اگر امشب هم توانست خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند، چراکه تا پایان امسال با افزایش نرخ همراه خواهیم بود.

بازار خودرو به‌طور معمول توسط شرکت‌های خودروسازی، نمایندگان فروش و بازاریابان خودروها، فروشگاه‌های خودروهای دست دوم و افراد حقیقی که خودرو خود را به فروش می‌گذارند، تشکیل شده است. در این بازار عموماً مشتریان می‌توانند از انتخاب مدل، مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش مناسب برای خودرو خود استفاده کنند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت صنعت خودرو، اظهار کرد: متاسفانه خودروسازان بر اساس مجوزات لازم از جمله استاندارهای ۸۵ گانه، اقدام به پیش فروش خودرو‌ می‌کنند، در صورتی که تا پایان امسال، مهلت استاندارد‌های اجباری تولید برای خودرو‌های پیش‌فروش شده به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: احتمالا مسئولان کشور جهت تغییر استاندار خودرو برای تولید تا سال آینده دست به دامان سازمان استاندار شوند.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه چرا در بازار نرخ خودرو گران است، گفت: علی‌رغم چالش‌های ایران خودرو و سایپا طی چند روز اخیر، میزان تولید کل خودرو در مقایسه به گذشته معادل ۲۰ درصد افزایش یافته است و ظاهرا واردات خودرو نیز بر روال افتاده است.

کاکایی عنوان کرد: ۸۰۰ هزار خودرو وارد کشور شده است و قرار است تا انتهای سال ۲۰ هزار خودردو تحویل مردم داده می‌شود، در نتیجه مشکلی در حوزه عرضه خودرو مواجه نیستیم.

وی در ادامه مشکل اصلی صنعت خودرو «بازار سرمایه و ارزش ریال» را دانست و گفت: بازار خودرو ایران تحت تاثیر شرایط بی‌ثبات قوانین و شرایط سیاسی کشور هیچ ثباتی ندارد و هر روز با خبری دسخوش تغییری می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه اکنون بازار خودروی کشور در رکود قرار دارد، افزود: این رکود هم نتوانست جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرد و برخی از خودروها با افزایش جزئی نرخ همراه کرد. افزایش نرخ دلار اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ خودرو بوده است، البته کارشناسان اقتصاد کلان باید در این باره نظر بدهند اما افزایش نرخ خودرو، هیچ ارتباطی به عرضه خودرو ندارد.

ناقض آشکار سیاست‌گذاری‌ها در صنعت خودرو

کاکایی اظهارکرد: واردات یک ابزار توازن در بازار است اما اکنون مشکل صنعت خودو، بی‌نظمی و تناقضات در سیاست‌گذاری است نه واردات خودرو. اساس ابلاغیه آقای مخبر ایراد و دارای تناقض است، اکنون کسی که قرار است هزاران خودرو در کشور وارد کند، چه انتقال فناوری انجام می‌دهد؟

با چه فرآیندهایی قرار است توازن در تنظیم بازار ایجاد شود؟

وی ادامه داد: زمانی که این متون را می‌خوانید ایحاد شبه و رانت می‌کند. و خود به خود افراد را ترغیب به سرمایه‌گذاری در نهایت ایجاد تقاضای کاذب می‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: در اردیبهشت ماه امسال نرخ خودرو به اوج رسید اما نرخ ارز از خرداد ماه تا آذر ماه کنترل شد و نرخ خودرو تا حدود ۱.۵ میلیارد تومان ثابت ماند. در زمانی که نرخ ارز ثابت بود، نرخ خودرو نیز ثابت بود.

کاکایی عنوان کرد: اکنون اتفاقاتی که در بازار ارز و سرمایه موجب افزایش ناگهانی نرخ خودرو طی یک ماه اخیر بودیم. لذتا با یم مسئله بسیار پیچیده‌ای روبه رو هستیید.

علاوه براین، با قوانین موجود آیا طی دو سال اخیر وضعیت ایران خودرو و سایپا بهبود، اصلاح و یا سرکوب شده‌اند؟

این کارشناس صنعت خودرو افزود: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، زیان انباشته در ۶ ماهه امسال به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر ایران خودرو و سایپا، روزانه حدود ۲۰ ساعت کار کنند، حدودا به صورت متوسط ۲/۱۱ در ساعت زیان تولید می‌کنند!

روزه سکوت وزارت صمت در بازار خودرو

وی در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه چرا وزارت صمت که مسئول مستقیم این ماجراست، روزه سکوت پیشه گرفتند، گفت: در این رابطه سیاست‌گذاران باید پاسخگو باشند که به راحتی از مسئولیت خود شونه خالی می‌کنند. وزارت صمت قبلا به امکان حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان امسال اشاره کرده بود اما چرا بر اساس ماده ۲ و ۷ تاکنون به وظیفه قانونی خود عمل نکرده اند زبلی است؟

کاکایی افزود: کسی که ۱۰۰ هزار خودرو وارد می‌کند به چه نحوی تتبیق موتور را با بنزین ایرانی می‌دهد؟

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: تا مرداد ماه ۱۳۹۶ هیچ مشکلی در زمینه واردات خودرو نداشتیم اما در تابستان همان سال، بانک مرکزی به دلیل مدیریت مصرف ارز جلوی آن را گرفت.

وی افزود: تا کنون مشکل ارز در کشور حل نشد و همچنین گزارشی در خصوص توازن ارز ایجاد نشده است.

کاکایی مطرح کرد: درحال‌حاضر، شرایط برای واردات خودرو مناسب نیست، به طوریکه این فرآیند موجب گسترش رانت و افزایش نرخ آن می‌شود.همچنین اگر یک زمانی فضای رقابتی و آزاد در صنعت خودرو حکم فرا شود، مشکل بهبود می‌یابد.

اگر قصد خرید خودرو دارید، همین امشب بخرید

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در ابتدای تمامی افراد را توصیه به ارامش میکنم اما چنانچه اگر مصرف‌کننده حقیقی قصد خرید خودرو را دارد، به هیچ وجه شک نکند و حتی اگر امشب هم توانست خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند؛ چراکه تا پایان امسال با افزایش نرخ همراه خواهیم بود.

وی افزود: انتظار داریم مسئولان بتوانند در دو ماه پیش رو، تا حدودی سیاست‌گذاری‌های خود را اصلاح کنند و تا حدودی از این تنش جلوگیری کنند.

کاکایی عنوان کرد: چنانچه در ۶ ماه گذشته اخیر، بازار خودرو با رکود مواجه بوده است که از لحاظ مالی، کسانی که نسبت به خرید خودرو اقدام کرده‌اند، ضرر کردند.

منتظر افزایش دوباره نرخ خودروها باشید

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه این روزها بازار خودرو، همچون کلاف سردرگمی است که سر و ته ندارد و نه مورد رضایت خودروساز است و نه خریدار، گفت: متاسفانه طی ۵ الی ۶ سال اخیر شاهد افت تولید خودرو در کشور پس از تحریم‌ها بودیم که در نهایت موجب انباشت تقاضا شد.

وی افزود: همچنین یک بخشی از آن قاطع‌تر از نواسنات ارزی و تورمی که در کشور ایجاد می‌شود، است. به طوریکه زمانی بازار خودرو جذاب می‌شود که هر شخصی برای حفظ سرمایه خود به بازار هجوم می‌آورد وعملا تقاضای واقعی و کاذب در بازار خودرو سخت می‌شود، چراکه در کشورهای دارای ثبات اقتصادی به راحتی می‌توانند تقاضای واقعی را پیدا کنند اما ایران هرگونه پارامتری که در اقتصاد ایجاد شود موجب تغییر تقاضا نیز می‌شود.

صدرایی تاکید کرد: با توجه به روند و فرمانی که صنعت خودرو پیش گرفته است، شاهد افزایش نرخ خودرو در بازار هستیم، تا زمانی که راهکار اصلی جهت کنترل این بازار آشفته پیدا نشود، مجدد ناظر افزایش چندین برابری خودرو در سال آینده خواهیم بود.

واردات خودرو معجزه نمی‌کند؛ مشکل جای دیگری است

کارشناس صنعت خودرو با توجه به اینکه با واردات خودرو مشکلات صنعت همچنان پابرجاست، گفت: متاسفانه حتی در موضوعات مهم و تصمیم‌گیری در کشور فرآیند کارشناسی صورت نمی‌گیرد. کدام بخش از بازار خودرو دارای خلع یعنی تقاضا آن زیاد بوده است و تاکنون خودرو در کشور وجود نداشته است؟ بیشترین خودرو حدودا مابین ۸۰ تا ۷۰ توسط خودروسازان دولتی ساخته می‌شود و نرخ آنها زیر ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اگر واردات به صورت جدی با عزم و اراده صورت بپذیرد و خودرو به تعداد انبوه و گسترش وارد شود، به لحاظ روانی می‌تواند بر بازارخودرو تاثیر‌گذار باشد؛ به طوریکه حداقل با جهش قیمت‌ها تا حدودی می‌توان این فرآیند را کنترل کند.

صدرایی، خود تحریمی را بزرگترین مشکل صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: علی‌رغم وجود تحریم‌ها، ‌

صنعت خودرو و خودروسازی به دلیل تصمیمات غلط همچون بیماری است که هر کاری برای آن انجام دهند، بی‌فایده است؛ مگراینکه دکتر متخصص ماهری بالای سر آن باشد.

این کارشناس صنعت خودرو، اظهار کرد: با وجود آزادسازای واردات خودرو، در سال ۹۲ که واردات خودروهای بالای ۲ هزار و ۳۰۰ سی سی ممنوع شد، شاهد افزایش نرخ این خودروها بودیم.

وی افزود: حکایت واردات خودرو به این صورت است که روز به روز بر میزان ارزش افزوده آنان افزوده می‌شود، مثلا خودرو دو میلیاردی در سامانه با نرخ چهار میلیارد تومان عرضه می‌شود. از ۶ تا ۷ سال گذشته واردات خودرو در کشور انجام می‌شد اما همچنان مشکلات این حوزه پابرجاست.

صدرایی گفت: وضعیت صنعت خودرو به یک شاهنامه تراتزی تبدیل شده است؛ از یک سال گذشته واردات خودرو به یک قانون تبدیل ایجاد شده است اما تاکنون فرآیند مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است و در نتیجه موجب ایجاد بی‌اعتمادی ما بین سیاست‌گذار و مردم شده است.

چه زمانی برای خرید خودرو اقدام کنیم؟

این کارشناس صنعت خودرو در پایان اظهار کرد: واردات خودرو هیچ تاثیری بر فرآیند خودروهای چه مونتاژی و چه داخلی نمی‌گذارد. همچنین دولت تاکنون خودرویی را وارد نکرده است که بخواهد بر نرخ خودروها تولید داخلی تاثیرگذار باشد.

وی در پاسخ به سوال مجری در خصوص اینکه چه زمانی خودرو بهتر است، خریداری کنیم، گفت: تجربه نشان می‌دهد، خرید خودرو در امروز بهتر از فرداست.