شهر خبر

چینی‌ها به بندر چابهار ورود کردند؟

تسنیم: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از دعوت وزیر حمل‌ونقل هند برای امضای قرارداد بلندمدت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد.

قاسم عسگری نسب در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون چه میزان بنزین وارد کشور شده و این بنزین از چه کشوری آمده است اظهار کرد: سوخت جنوب شرق کشور برای نیازمندی‌های این منطقه از جمله نیروگاه و... از طریق کاپوتاژ از خارگ و بندرعباس تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان واردات سوخت از خارج کم است، افزود: حدود دو هفته قبل یک محموله تانکر بنزین از کشور حاشیه خلیج‌فارس وارد کشور شده بود. معمولا کشتی‌های تانکر با ظرفیت ۵۰ هزار تن در بندر چابهار پهلوگیری می‌کنند.

وی تاکید کرد: آمار دقیق مربوط به واردات بنزین و میزان آن در اختیار گمرک است.

وی همچنین با یادآوری اینکه در دنیا و ایران به ترتیب ۸۰ و ۹۰ درصد کالا از طریق دیار جابه‌جا می‌شود، اظهار کرد: توسعه دریا محور سنگ زیرین اقتصاد پویاست و ایران در اقتصاد مقاومتی زبانزد عام و خاص دنیاست.

وی ادامه داد: ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی در ایران داریم که شاید تا امروز فقط از ۵ درصد ظرفیت این سواحل در حوزه استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور و بیان اینکه خوشبختانه برنامه هفتم توسعه بر توسعه اقتصاد دریامحور تاکید دارد، اضافه کرد: طول سواحل مکران ۱۰۰۰ کیلومتر است که ۵۴۱ کیلومتر آن در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.یکی از عمیق‌ترین بنادر ایران در چابهار قرار دارد که درافت آن حداقل و حداکثر به ترتیب ۱۶=۵ و ۱۹=۵ متر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امروز کشتی‌های ۱۲۰ هزار تنی کالای اساسی در بندر چابهار پهلوگیری می‌کنند، افزود: بندر شهید کلانتری دارای ۷ پست اسکله به طول ۴۰۰ متر و عمق پای اسکله‌های آن ۶.۵ تا ۱۳ متر است.

عسگری نسب با یادآوری آغاز فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اعتبار حدود یک میلیارد دلاری، اظهار کرد: اوایل دهه ۷۰ آبخور بندر چابهار حداکثر ۷ متر بود که امروز آبخور به ۱۶.۵ متر افزایش یافته است.

وی با اشاره به ۲۰۰۰ متر پست اسکله و ظرفیت پذیرش هم زمان ۶ کشتی در این بندر اضافه کرد: با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا امروز خط منظم کشتیرانی از بندر چابهار به بنادر چین، امارات و هند( ناواشیوا و ماندلا) راه‌اندازی شده است.رشد ۱۴۰ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری طی ۱۰ ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز به واسطه حضور کشتیرانی در بندر چابهار بوده است.

وی با اشاره به برنامه توسعه ترانشیپ از مبدا بندر چابهار به بنادر داخلی خلیج‌فارس و مزیت‌های صرفه‌جویی در هزینه و زمان، اضافه کرد: ترانشیپ از بندر چابهار طی ۱۰ ماه امسال ۲۴۰ درصد رسد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با یادآوری اینکه حدود ۳۰ درصد کالای اساسی کشور از بندر چابهار وارد می‌سود، گفت: احداث سیلوی ۱۰۰ هزار تنی در راستای پاسخ مثبت به فعالان استادی در حال پیگیری است.

عسگری نسب همچنین یکی از شاخص‌های سواحل مکران احداث پتروشیمی دوم عسلویه است، اظهار کرد: احداث اسکله‌های نفتی و پتروشیمی، احداث خط لوله اختصاصی انتقال مواد نفتی، احداث مخازن نگهداری مواد نفتی، واگذاری فعالیت‌های نفتی به بخش خصوصی از جمله اقداماتی است که برای تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.در این راستا نیز با آغوش باز پذیرای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره قرارداد با هندی‌ها، گفت: قراردادهای بین‌المللی شرایط خاص خود را دارد؛ این قرارداد در تهران در حال انجام است و جلسات فشرده زیادی برای این قرارداد انجام شده، به خصوص بعد از آمدن سفیر جدید هند به ایران.

عسگری نسب با بیان اینکه قرارداد با هندی‌ها به مرحله نهایی رسیده که هفته قبل وزیر راه و شهرسازی آنرا اعلام کرد، تصریح کرد: سازمان بنادر دریانوردی دیروز از وزیر کشتیرانی هند برای امضای قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر چابهار دعوت کرده است. سازمان بنادر و دریانوردی برای امضای این قرارداد هم روز ۷ اسفند که روز چابهار است را پیشنهاد داده است.

به گفته وی، قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها ۱۰ ساله و به صورت BOT است. مبلغ قرارداد اولیه ۸۵ میلیون دلار بوده که بر اساس آن حدود ۲۰ میلیون دلار جرثقیل خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه بسته سرمایه‌گذاری در فاز ۲ توسعه بندر چابهار به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است، گفت: یکی از طرف‌های مذاکره سرمایه‌گذاری کشور چین است که هنوز بازخورد آنرا دریافت نکرده‌ایم.