شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#امارات#جدید
بی بی سی: امارات، القاعده را برای انجام ترور در یمن به خدمت گرفته است

ایسنا نوشت: بر اساس تحقیقات جدید بی‌بی‌سی، امارات متحده عربی اعضای سابق القاعده را به خدمت گرفته و مزدوران آمریکایی را برای انجام ترورهای سیاسی در یمن استخدام کرده است.

در این گزارش که جزئیات آن در یک مستند در روز دوشنبه منتشر شد، یک افشاگر به بی‌بی‌سی گفت که اعضای سابق گروه القاعده - که مدت‌ها در جنوب یمن حضور داشته است - در واقع برای همکاری با امارات استخدام شده‌اند.

این افشاگر اسامی ۱۱ عضو سابق القاعده را ارائه کرد که گفته می‌شد با شورای انتقالی جنوب، یک گروه شبه نظامی وابسته به امارات همکاری می کردند.

این مستند اسناد لو رفته دادگاه را نشان می‌دهد که حاکی از آن است یکی از اعضای القاعده گفته است افسران امارات در ازای انجام ترور به او پیشنهاد آزادی از زندان را داده‌اند.

منابع به بی بی سی گفتند که ناصر الشیبه، یکی از عوامل عالی رتبه سابق القاعده که مظنون به دست داشتن در حمله به کشتی جنگی آمریکایی یو اس اس کول بود که در آن ۱۷ آمریکایی در سال ۲۰۰۰ کشته شدند، نیز اکنون با یکی از واحدهای نظامی شورای انتقالی جنوب کار می‌کند.

این گزارش همچنین شامل شهادت دو کارمند شرکت امنیتی آمریکایی Spear Operations Group است که گفته‌اند توسط امارات برای انجام قتل‌های هدفمند در یمن استخدام شده‌اند.

عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب ادعای دخالت القاعده در نیروهای نظامی خود را رد کرده است.

تحقیقات Buzzfeed قبلاً در سال ۲۰۱۸ فاش کرد که امارات، مزدوران را برای ترور اعضای برجسته الاصلاح، شاخه یمن اخوان المسلمین استخدام کرده است. این گزارش شامل فیلم‌های لو رفته توسط هواپیماهای بدون سرنشین از تلاش ناموفق در دسامبر ۲۰۱۵ برای کشتن انصاف علی مایو، عضو الاصلاح و همه افراد حاضر در دفترش بود.

در مستند بی‌بی‌سی، اسحاق گیلمور، مامور سابق نیروی دریایی ایالات متحده اعتراف می کند که مایو در میان نام‌هایی در «فهرست قتل» قرار دارد. وی گفت: متأسفانه درگیری‌های مدرن بسیار مبهم هستند. ما این را در یمن می بینیم - رهبر مدنی و روحانی یک نفر، رهبر تروریست یک فرد دیگر است.

معامله بین گروه اسپیر و امارات در ابوظبی در جریان جلسه‌ای انجام شد که شامل آبراهام گولان، بنیان‌گذار شرکت امنیتی اسرائیلی-مجارستانی اسپیر و همچنین محمد دحلان، سیاستمدار سابق فلسطینی تبعیدی، که از آن زمان به بعد مشاور محمد بن زاید، رئیس‌جمهور امارات شد، انجام شد.

در حالی که امارات متحده عربی از جمله کشورهایی است که اخوان المسلمین و وابستگان آن را در منطقه به عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی کرده است، این جنبش توسط دولت ایالات متحده ممنوع نشده است. تلاش برای ترور مایو، موجی از قتل‌های هدفمند در یمن را بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ آغاز کرد، در این مدت سازمان حقوق بشر Reprieve بیش از ۱۶۰ قتل را بررسی کرد.

Reprieve دریافت که تنها ۲۳ نفر از کشته شدگان با سازمان‌های تروریستی ارتباط داشتند. محمد عبدالودود، یکی از اعضای این حزب در تعز، در سال ۲۰۱۸ به میدل ایست آی گفت: امارات متحده عربی مایل است کل کشور را نابود کند و مزدورانی را از سراسر جهان بیاورد تا الاصلاح را نابود کنند.

هدی السراری، وکیلی که در مورد نقض حقوق گروه‌های مورد حمایت امارات در یمن تحقیق کرده است، به بی‌بی‌سی گفت که بارها به خاطر کارش تهدید به مرگ شده است. پسر سراری در سال ۲۰۱۹ در تیراندازی که دادستان عدن متوجه شد توسط یکی از اعضای واحد ضد تروریسم مورد حمایت امارات در جنوب یمن انجام شده، کشته شد. تا به امروز هیچ کس به خاطر این قتل تحت پیگرد قانونی قرار نگرفته است.

دولت امارات هدف قرار دادن افراد غیر مرتبط با تروریسم را تکذیب کرده و گفته است که فعالیت‌های ضد تروریستی آن به دعوت دولت بین المللی شناخته شده یمن انجام شده است.

گره الاصلاح و امارات قبلاً از سال ۲۰۱۵ در جنگ علیه انصارالله، در یک طرف جنگ کار کرده بودند. با این حال، روابط به طور قابل توجهی تیره شد و در اکتبر ۲۰۱۷، درگیری هایی در عدن بین شبه نظامیان نیابتی الاصلاح و امارات در گرفت.

310310