شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#جدید#قبال

بانک مرکزی و ممنوعیت ارایه گواهی سپرده / چالش جدید برای بازار

اقتصاد بانک مرکزی و ممنوعیت ارایه گواهی سپرده / چالش جدید برای بازار

تازه‌ترین بخشنامه بانک مرکزی درباره ممنوعیت ارایه گواهی سپرده در قبال سکه و شمش طلا واکنش‌های زیادی را در محافل کارشناسی ایجاد کرد. بانک مرکزی خود را پاسخگوی نوسانات ارز و طلا می‌داند و این محدودیت‌ها را برای نیل به کنترل بازار طلا اعلام کرده است.

جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی در خصوص ممنوعیت ارایه گواهی سپرده در قبال سکه و شمش طلا با واکنش‌های زیادی را در محافل کارشناسی مواجه شد. بانک مرکزی خود را پاسخگوی نوسانات ارز و طلا می‌داند و این محدودیت‌ها را برای نیل به کنترل بازار طلا اعلام کرده است. با این حال، بسیاری از کارشناسان چنین اقدامی را به زیان اقتصاد کشور و عاملی برای تشدید حباب در بازار طلا و تقویت بازارهای غیررسمی ارزیابی می‌کنند. مخالفان بخشنامه بانک مرکزی معتقدند حذف یا دستکاری در یک بازار رسمی و شفاف مانند بورس کالا نه تنها منجر به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود، بلکه زمینه‌ساز قاچاق و فشار بیشتر بر تقاضای فیزیکی سکه و شمش طلا خواهد شد. برخی سوابق بانک‌های مرکزی در عرضه یا پیش‌فروش سکه یا حذف بازار آتی سکه که نتایج نامطلوبی بر قیمت‌ها داشته و منجر به ارزان‌فروشی ذخایر ملی شده، نگرانی این گروه کارشناسان را بیشتر کرده است. 

این بخشنامه دقیقا چه می‌گوید؟ چه تبعاتی برای بازار سکه و طلا دارد؟ آیا بورس کالا و مرکز مبادله به موازی‌کاری دچار می‌شوند؟ قاچاق معکوس که اخیرا مطرح می‌شود چقدر می‌تواند واقعی باشد؟ تجربه دنیا در نظارت، قانون‌گذاری و هم‌زمان بازیگری در یک بازار چه درس‌هایی برای اقتصاد ایران دارد؟ مهم‌ترین سوالاتی است که در دورهمی چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ در استودیوی فردای اقتصاد با حضور گروهی از کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ داده شد.