شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

برنامه دولت برای کنترل قیمت‌ها / بازار خودروهای برقی در دست چینی ها

اقتصاد برنامه دولت برای کنترل قیمت‌ها / بازار خودروهای برقی در دست چینی ها

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصای و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

Publicis، بزرگترین شرکت تبلیغاتی جهان، روز پنجشنبه اعلام کرد که در سه سال آینده ۳۰۰ میلیون یورو (۳۲۶.۹۴ میلیون دلار) برای هوش مصنوعی (AI) هزینه خواهد کرد. این بخشی از استراتژی جدید آنها برای تبدیل شدن به نخستین شرکت تبلیغاتی است که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. این گروه در یک ارائه فیلم اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴ ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری به طور کامل با پول پس انداز از عملیات خود پوشش داده می‌شود و سود عملیاتی آنها را کاهش نمی‌دهد.

قیمت نفت افزایش یافت و به بالاترین حد خود در ماه گذشته نزدیک شد. این اتفاق به این دلیل رخ داد که عرضه نفت در ایالات متحده بیش از آنچه مردم فکر می‌کردند کاهش یافت. نرخ نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) پس از رسیدن به بالاترین حد خود از ۲۶ دسامبر در روز چهارشنبه به بالای ۷۵ دلار در هر بشکه رسید و نرخ نفت خام برنت از ۸۰ دلار گذشت. این افزایش به دلیل کاهش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت امریکا بود که در هفته گذشته بیش از ۹ میلیون بشکه کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر رسید.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

ایلان ماسک گفت که شرکت‌های خودروسازی چینی مانند BYD در صورت عدم وجود موانع تجاری، از دیگر خودروسازان جهانی پیشی خواهند گرفت. این نشان دهنده رقابت سختی است که تسلا از سوی شرکت‌های چینی در حال گسترش در سطح بین‌المللی با آن مواجه است. ایلان ماسک این اظهارات را پس از آن بیان کرد که یک شرکت تحت حمایت Warren Buffett به نام BYD از تسلا به عنوان پرفروش‌ترین شرکت خودروهای الکتریکی (EV) در سه ماهه گذشته پیشی گرفت. BYD در مقایسه با تسلا، مدل‌های ارزان‌تر و تنوع بیشتری از خودروها را ارائه می‌دهد. اگرچه تسلا تا سال ۲۰۲۳ قیمت‌های خود را کاهش داده است، BYD همچنان توانسته است خودروهای برقی بیشتری بفروشد.

در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، تعداد گوشی‌های هوشمند اپل ارسال شده به چین نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۱ درصد کاهش یافته است. این به دلیل رقابت قوی تر از سوی شرکت‌های چینی مانند هواوی بود. کاهش فروش نشان دهنده مشکلاتی است که شرکت امریکایی در سومین بازار بزرگ خود دارد، زیرا برخی از شرکت‌های چینی و سازمان‌های دولتی استفاده کارمندان خود از محصولات اپل را محدود می‌کنند. این محدودیت مشابه محدودیت‌های دولت ایالات متحده برای برنامه‌های چینی به دلیل نگرانی‌های امنیتی است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

استرالیا یک تحقیق بزرگ را برای بررسی نحوه تعیین قیمت‌ها و عملکرد رقابت در سوپرمارکت‌های خود آغاز کرده است. دولت همچنین در حال ارائه طرح‌های جدیدی برای کمک به مردم با پول خود و بهبود میزان علاقه آنها به دولت است. کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC) یک تحقیق ۱۲ ماهه را انجام خواهد داد که نخستین تحقیق از سال ۲۰۰۸ است. این موضوع توسط نخست وزیر آنتونی آلبانیز در بیانیه‌ای مشترک با سایر وزرای دولت در روز پنجشنبه اعلام شد.

در سال ۲۰۲۳، نرخ آپارتمان‌های جدید در توکیو برای سومین سال متوالی به بالاترین سطح خود رسید. این به این دلیل بود که مجتمع‌های مسکونی جدید زیادی در دسترس نبود و ساخت آنها گران‌ تمام می‌شد. طبق گزارش موسسه اقتصادی املاک و مستغلات، میانگین قیمت آپارتمان جدید برای فروش در توکیو و مناطق اطراف آن ۲۹ درصد افزایش یافت و به بالاترین نرخ جدید ۸۱ میلیون ین (۵۴۸،۰۰۰ دلار) رسید. این بالاترین میانگین نرخ ثبت شده از سال ۱۹۷۳ است.