شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مرغ

نیازی به عرضه مرغ منجمد نیست / فراهم شدن امکان صادرات مرغ

بازار و اصناف نیازی به عرضه مرغ منجمد نیست / فراهم شدن امکان صادرات مرغ

ابراهیمی گفت: با توجه به مزیت قیمتی نسبت به کشور‌های همسایه، در صورت ایجاد سازوکار‌های لازم همچون فراهم کردن مرغ سایز، امکان صادرات وجود دارد.

صادرات مرغ یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع دامی و طیور در اقتصاد کشورها است. کشورهایی که توانایی تولید مقدار زیادی مرغ یا محصولات مرتبط با آن دارند، اغلب این محصولات را صادر می‌کنند تا درآمد ارزی زیادی کسب کنند. صادرات مرغ به کشورهای دیگر می‌تواند برای اقتصاد یک کشور مزیت باشد و می‌تواند به کشورهای مقصد نیز کمک کند تا نیازهای پروتئینی خود را برطرف کنند. در مقابل، کنترل کیفیت، مدیریت زنجیره تأمین و تأمین مواد اولیه از جمله چالش‌هایی هستند که تولیدکنندگان مرغ باید برای صادرات به بازارهای خارجی مدیریت کنند.

علی ابراهیمی گفت: بنابر آمار در دی ماه ۱۵۲ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که نسبت به آذرماه افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود که این روند جوجه ریزی در بازار ادامه یابد.

او با بیان اینکه آمار دقیقی از سرانه مصرف مرغ نداریم، افزود: در برخی مواقع ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی مازاد بر نیاز کشور است، اما در شرایط کنونی که مرغ ارزانترین و با کیفیت‌ترین محصول پروتئینی است، متناسب مصرف باید تولید کنیم. هرچند روند کاهشی قیمت مرغ در یک هفته اخیر نشان می‌دهد که تولید بر مصرف غلبه دارد.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به روند افزایش جوجه ریزی و تولید، نیازی به عرضه مرغ منجمد یا ثبت سفارش برای واردات نداریم چراکه این امر به تولید داخل آسیب می‌زند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه ظرفیت صادرات سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن مرغ در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به مزیت قیمتی نسبت به کشور‌های همسایه، در صورت ایجاد سازوکار‌های لازم و سایر استاندارد‌ها همچون فراهم کردن مرغ سایز امکان صادرات وجود دارد.

به گفته او، با احتساب جوجه ریزی ماهانه ۱۵۰ میلیون قطعه و به طور متوسط تولید ۱.۶ تا ۱.۷ کیلو به ازای هر جوجه، ماهانه حداقل ۲۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که در صورت ثابت ماندن این میزان جوجه ریزی در سال، امکان صادرات ۱۰ درصد تولید سالانه وجود دارد.