شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

بازار سرمایه/ بورس/ پیش بینی بورس

بورس بازان در انتظار یک اقدام درست / فعالان بازار ناراضی تر از همیشه

فعالان بازار سرمایه می‌گویند که سازمان بورس تنها نظارت‌گر ریزش‌های بازار بوده و اقدامی برای بهبود این وضعیت انجام نمی‌دهد. به عبارت دیگر، آنها باور دارند که سازمان بورس نقش فعالی در بازار سرمایه ندارد و تنها وظیفه اش نظارت بر رخدادهای منفی است.

اقتصاد بورس بازان در انتظار یک اقدام درست / فعالان بازار ناراضی تر از همیشه

مهدی افضلیان کارشناس بازار سرمایه با ابراز نگرانی خود نسبت به عملکرد سازمان بورس، نشان می‌دهد که بعضی از فعالان بازار سرمایه احساس می‌کنند که سازمان بورس نه تنها با منابع قابل توجهی که در اختیار دارد، بلکه با ابزار و توانایی‌های موجود نیز قادر به کنترل و مدیریت ریزش‌های بازار برخوردار است. این اظهارات نشان می‌دهد که بخشی از جامعه مالی و بازار سرمایه انتظار دارد که سازمان بورس نقش بیشتری در کنترل ریسک‌ها و تنظیم بازار داشته باشد.

افضلیان افزود: این بازار هم مانند بازارهای دیگر بوده و باید از تهدید به سمت ایجاد فرصت رفت. باید این بازار را سرپا نگهدارید که پول از این بازار به سمت بازارهای دیگه نرود، نمی دانم چرا این بازار اولویتی برای متولیان امر ندارد؟

شاخص فقط نیم درصد منفی است

نوید رجایی فعال بازار سرمایه نوشت: سرتاسر بورس قرمز است اما جالب است بدانید شاخص فقط نیم درصد منفی است. در حال حاضر دولت باید به بورس توجه ویژه ای داشته باشد و با عرضه اوراق بهادار و سایر روش‌ها تأمین مادی را انجام دهد. از سوی دیگر شرکت‌ها را مکلف به افزایش سرمایه و اصلاح ساختار در کنار بسته‌های حمایتی کند تا در نتیجه بورس در دراز مدت بتواند تأثیر بهتری بر اقتصاد و معکوس کردن تورم داشته باشد.

موج بی اعتمادی در بورس

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در این ناحیه حساس بازار شاهد تزریق بی اعتمادی در بازار هستیم، به مهر گفته است: به خوبی می‌توان انتظار کاسته شدن عده زیادی از تقاضا کنندگان در بازار را دانست که حتی به صورت دسته‌ای با رفتاری تکرار شونده به سمت پله‌های خروج بازار حرکت کنند و هم نظر روی دکمه فروش نمادهای خود در بازار بزنند موردی که شاید در نحوه رفتار افراد غیرمنطقی به نظر برسد ولی عملاً در وضعیت حاضر شکل گرفته بازار گزینه کنار رفتن از آن منطقی‌ترین باشد و سیاست گذار باید با تغییر شرایط فعلی جذابیت‌های بازار سرمایه را به شدت افزایش یابد وگرنه رخ دادن اتفاقاتی مانند اردیبهشت امسال و خروج گروهی مردم از بورس دور از دسترس نیست.

دولت رویه خود را در بورس تغییر دهد

سپیده منصوری کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: در هر صورت اگر دولت صادقانه از بازار سهام حمایت کند می‌تواند این بازار را برای جذب نقدینگی مورد توجه قرار دهد. اما کارنامه ناموفق دولت در بازار سهام سال ۹۹ و سقوط بازار بورس در کنار آن رشد و سقف زنی بازارهای موازی باعث از بین رفتن اعتماد مردم و سهامداران نسبت بازار سهام شد.

آمار بورس در ۱۰ ماه اول سال

قادر معصومی خانقاه اعلام کرد که صندوق توسعه بازار سرمایه در بازار سهام از ابتدای سال تا پایان دی ماه حمایت قابل توجهی داشته است. آخرین گزارش عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه نشان می‌دهد که در این دوره، معاملات خرد سهام به مبلغ ۴۹ هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان خرید و ۱۲ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان فروش شده است. همچنین، معاملات بلوک سهام به مبلغ ۳۱ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان فروش شده است. در کل، خالص خرید و فروش سهام در این دوره به مبلغ پنج هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان بوده است.

وی تاکید کرد: بیشترین میزان خرید و فروش خرد سهام در سال ۱۴۰۲ در اردیبهشت ماه صورت گرفت که رقمی بالغ بر هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان خرید خرد سهام و چهار هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان فروش خرد سهام انجام شد.

معصومی خانقاه با بیان اینکه از ابتدای سال جاری خالص خرید صندوق توسعه بازار سرمایه پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: وجوه حاصل از فروش‌های خرد و بلوک هم مجدداً در بازار به خرید خرد اختصاص یافت، به ترتیبی که حدود ۵۰ همت خرید خرد از ابتدای سال جاری توسط صندوق انجام شده است.

منبع: صفحه اقتصاد