شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن

ساخت مسکن/قیمت گاز/قطع گاز

ساخت مسکن سخت شد / قطع گاز مشکل تازه خانه سازها

گزارشات حکایت از آن دارد که بسیاری از صنایع نسبت به قطعی گاز واحد خود گلایه کردند و اعلام شد که مشکلات بسیاری رایشان به وجود آمده است.

اقتصاد ساخت مسکن سخت شد / قطع گاز مشکل تازه خانه سازها

ناترازی گاز، مدت زمان بسیاری است که در کشور وجود دارد و این موضوع، بیشتر گریبان گیر بخش های صنعتی کشور شده است.

در رابطه با رفع چالش ناترازی انرژی، نظرات متفاوتی مطرح است. برخی بر این باور هستند که راهکار اصلی و اولیه حل این مشکل، افزایش نرخ انرژی و اصلاح قیمت ها است، در حالی که گروهی دیگر موافق این طرح نبوده و همچنان بر اجرای راهکارهای دیگر از قبیل صرفه جویی در مصرف انرژی  پافشاری می کنند.

فشار ناترازی انرژی در کشور در تابستان با قطع برق و در زمستان با قطع گاز صنایع نشان می‌دهد در جریان مصرف گاز، همواره بخش خانگی در اولویت قرار گرفته که نمی‌توان بر آن خرده‌ای هم گرفت. اما فعالان صنعتی و تولیدکنندگان از فرآیند قطع گاز در زمستان گلایه دارند و می‌پرسند در حالی که گاز رستوران‌ها و مراکز خدماتی هرگز در جریان سرما قطع نمی‌شود؛ چرا بخش تولید و صنایع است که در خط مقدم قطع گاز قرار دارد؟

در یک نمونه آنگونه که رئیس انجمن صنفی فخاران بویین زهرا می‌گوید، نه تنها دستورالعمل اخیر دولت درخصوص نرخ گاز صنایع و تعیین ۱۰درصدی نرخ گاز پتروشیمی‌ها به عنوان مبنای محاسبه گاز فخاران باعث افزایش ۴۰۰ درصدی گازبهای این صنف شد با قطعی گاز هم که پیش آمده کار این صنف سخت‌تر از قبل شده است.

تعطیلی کوره‌پزخانه‌ها به دلیل قطع شدن گاز این واحد‌های تولیدی باعث کسادی بازار ساخت‌وساز نیز شده و قیمت آجر را هم بالا برده است، چند هزار کارگر فصلی و دایمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در واحد‌های تولید آجر مشغول به کار هستند که در این شرایط بیکار شده و از ادامه کار در این واحدها بازمانده‌اند.

در خرداد ماه نرخ گاز تغییر کرد، اما مابه‌التفاوت از ابتدای سال محاسبه شد

محمد اینانلو، رئیس انجمن صنفی فخاران شرق بویین‌زهرا (تولیدکنندگان آجر) در مورد قطعی گاز واحدهای تولیدی کوره‌های آجرپزی به «اعتماد» گفت: در حالی که از خردادماه امسال بهای گاز کوره‌های آجرپزی را ۴۰۰ درصد بالا بردند، اما ۵ ماه بعد از تعدیل قیمت‌ها و در آبان ماه ۱۴۰۲ و بدون اطلاع قبلی به یک‌باره اعلام شد که این افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت‌ها از ابتدای سال محاسبه می‌شود، این در حالی است که از ابتدای سال این موضوع مطرح نبود و زمانی که قبض گاز به واحدها ارسال شد متوجه این مسئله شدیم. حال سوال اینجاست که چرا این تغییر قیمت را از اسفند ماه ۱۴۰۲ اعلام نکردند یا از ابتدای سال این موضوع مطرح نشد؟

اینانلو با بیان اینکه ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بدهی گاز داریم، گفت: زمانی که برای شکایت به اداره گاز مراجعه کردیم، گفتند باید تفاوت قیمتی که از ابتدای سال بوده را هم پرداخت کنید، اما اگر از ابتدای سال این مسئله را می‌دانستیم هر ماه بدهی‌مان را تسویه می‌کردیم، این در حالی است که تولیدات ما از اردیبهشت تا مهر ماه است و از ابتدای سال تا آبان ماه هم کلیه آجرهایی که تولید شده را برای مشتریان‌مان ارسال کرده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم ما‌به‌التفاوت تعدیل نرخ گاز را از مشتریان‌مان دریافت کنیم.

۷۰۰۰ کارخانه کوره پزی در کشور فعال است

این تولیدکننده افزود: نمایندگان مجلس با ارزیابی که از ظرفیت گاز مصرفی کوره داران و آجرپزان در سطح کشور داشتند نرخ گاز را بر مبنای خوراک پتروشیمی‌ها محاسبه کردند این در حالی است که پیش از این کوره‌داران در بخش سایر صنایع به شمار می‌رفت و نرخ هر متر مکعب گاز را ۱۵۰ تومان محاسبه می‌کردند اما زمانی که کوره‌داران و آجرپزان را از بقیه صنایع جدا کردند این تغییرات قیمتی هم به وجود آمد.

اینانلو با بیان اینکه ۷۰۰۰ کارخانه کوره‌پزی در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: هر کدام از این کارخانه‌ها دارای ۵۰ تا ۶۰ کارگر هستند و به صورت غیرمستقیم هم ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در این کوره پزی‌ها فعالیت می‌کنند که با قطعی گاز تعداد زیادی از این افراد بیکار شده‌اند.

با افزایش ۴۰۰ درصدی گاز بها، قیمت آجر هم بالا می‌رود

او ادامه داد: البته در این مدت با آقای پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و آقای زنگنه رئیس کمیسیون انرژی مجلس و آقای آزادیخواه عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس جلساتی داشته‌ایم و از مرداد ماه هم نامه‌نگاری‌هایی با معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صمت برگزار شد و با دیوان محاسبات هم جلساتی داشته‌ایم و عنوان کرده‌ایم که در سال رشد تولید این افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ گاز صنایع بر چه اساسی بوده است؟

اینانلو با اشاره به ساخت مسکن  برای جوانان تصریح کرد: با وجود این حجم از گرانی‌ها که روی قیمت آجر هم تاثیر گذاشته است چگونه قرار است مردم خانه‌دار شوند؟ ضمن آنکه اغلب مصرف‌کنندگان آجر از قشر متوسط جامعه هستند که به دلیل ارزان بودن قیمت آن از این کالا استفاده می‌کنند و بیشتر افرادی هم که در این کوزه پزی‌ها کار می‌کنند از قشر آسیب‌پذیر جامعه و حاشیه‌نشین‌ها هستند و بر اساس تخمین‌ها حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در این شغل فعالند که باید فکری برای این افراد شود.

تنها گاز کوره‌های آجرپزی دولتی قطع نشد

او با بیان اینکه طی دو سال گذشته هم درصدد تغییر قیمت گاز  واحدهای کوره‌پزی بودند، گفت: با استفساریه‌ای که نمایندگان مجلس دادند قیمت هر متر مکعب گاز از۱۰۰۰ ریال به ۱۴۹۵ریال رسید البته در جلساتی که برگزار می‌شد ما آمادگی خودمان را جهت افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت گاز به صورت پلکانی اعلام کرده بودیم اما نه اینکه یک‌باره قیمت‌ها با رشد ۴۰۰ درصدی به ۶۰۰۰ ریال برسد.

اینانلو افزود: از ابتدای دی ماه گاز کلیه کوره‌های آجرپزی بخش خصوصی قطع شد و برای اینکه کارفرماها کارگران ماهر خود را از دست ندهند دستمزد آنها را پرداخت می‌کنند و به نظر می‌رسد تنها کوره‌های آجرپزی بنیاد و دولتی‌ها که گازشان قطع نشده مشغول کار هستند.

هنوز هوا سرد نشده گاز کارخانه‌ها، قطع شده است

علیرضا سلیمانی مقدم، یکی از تولیدکنندگان آجر در منطقه بویین‌زهرا نیز در خصوص قطعی گاز این منطقه گفت: با وجود آنکه از دی ماه تاکنون سرمای چندانی نداشته‌ایم اما ظاهرا با دستور شورای‌عالی امنیت ملی گاز کوره‌های آجرپزی و یک بخشی از تولیدکنندگان پرمصرف مانند آهن اسنفجی را قطع کرده‌اند.

او با بیان اینکه از ۲۸ آذر ماه گاز کوره‌های آجرپزی بویین زهرا قطع شده است، افزود: هر چند قرار بر این بود تا ۲۸ دی ماه دوباره گاز کوره پزی‌ها وصل شود اما به دلیل اخبار هواشناسی از سرمای پیش رو که از هفته آینده آغاز می‌شود اعلام کردند حداقل تا ۱۵ روز دیگر هم گاز این واحدهای تولیدی وصل نخواهد شد.

کارگران، کار نباشد می‌روند

سلیمانی تصریح کرد: بسیاری از کارگرانی هم که در ورامین و خیرآباد مشغول کار هستند اطلاع دادند گاز کوره پزی‌های آن مناطق هم قطع شده است این در حالی است که در سال‌های گذشته تنها در اوج سرما گاز قطع می‌شد و ۱۵ روزه هم مجدد وصل می‌شد.

منبع: اعتماد