شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه#تهران

صادرات گاز/نفت ایران/افزایش صادرات

افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه / تقویت همکاری اقتصادی میان تهران و آنکارا

وزیر نفت برای گفت و گو با وزیر انرژی ترکیه و تقویت همکاری ها در زمینه صادرات انرژی به ترکیه سفر کرد.

اقتصاد افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه / تقویت همکاری اقتصادی میان تهران و آنکارا

صادرات یکی از نیاز های هر کشوری برای افزایش چرخه اقتصادی محسوب می شود و ایران و ترکیه، تاکنون همکاری های مناسبی را در زمینه داشته اند.

جواد اوجی به‌منظور مذاکره بر سر محورهای همکاری‌های تهران و آنکارا در حوزه انرژی به‌ویژه تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه، آغاز مذاکرات برای افزایش صادرات گاز، صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور همسایه، سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در صنعت نفت ایران و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران راهی آنکارا شد و با آلپ ارسلان بیرقدار دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین حال، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری امروز برای دیدار با مقام‌های بلندپایه سیاسی ترکیه به آنکارا سفر می‌کند.

شایان ذکر است که سفر وزیر نفت پیش از سفر رئیس‌جمهوری با هدف مذاکره و نهایی کردن قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که قرار است بین دو کشور امضا شود، انجام شده است.

رئیس‌جمهوری به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام سفر رسمی، صبح امروز در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا پایتخت ترکیه می‌شود، این سفر قرار بود که میانه دی‌ماه انجام شود که به‌دلیل حمله تروریستی کرمان به تعویق افتاد.

برنامه سفر از این قرار است که رئیسی پس از استقبال رسمی از سوی رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست رئیس‌جمهوری دو کشور برگزار می‌شود.

نشست مطبوعاتی و حضور رؤسای‌جمهوری در نشست مشترک بازرگانان و فعالان اقتصادی از دیگر برنامه‌های این سفر خواهد بود.

هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه در حالی طی سفر رئیس‌جمهوری به آنکارا برگزار خواهد شد که نشست پیشین آن (هفتمین نشست) اواخر تیرماه ۱۴۰۱ و در جریان سفر رسمی رئیس‌جمهوری ترکیه به تهران برگزار شد که در جریان آن نشست، دو طرف بر توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های اقتصادی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی توافق کردند.

بر اساس قانون بودجه ایران باید سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب به ترکیه صادرات داشته باشد و در صورتی که نتواند این میزان از گاز را تأمین کند جریمه می‌شود، در عین حال ترکیه هم اگر تا موعد مقرر به میزان ۱۰ میلیارد مکعب برداشت گاز نداشته باشد و صادرات به این کشور قطع باشد ملزم به پرداخت جریمه می‌شود.

اکنون مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورو استات) گزارش داده که کل صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی را ۳ میلیارد و ۹۴۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد. صادرات گاز ایران به ترکیه در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد کاهش داشته است. ایران در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال قبل ۷ میلیارد و ۷۴۶ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده بود.

بررسی آمار یورو استات از صادرات ماهانه گاز طبیعی ایران به ترکیه نشان می‌دهد طی چهار ماه گذشته صادرات گاز ایران به این کشور به حداقل رسیده است و ایران طی این دوره فقط حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر کرده است.

این در حالی است که ایران طی سال‌های اخیر به‌طور متوسط در هر ماه ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده است اما در ماه جولای ۲۰۲۳ برابر با تیرماه امسال صادرات گاز ایران به ترکیه به صفر رسید. ایران در ماه پیش از آن ۴۱۹ میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر کرده بود.

منبع: مهر