شهر خبر

حساب بانکی/ مالیات/ واریزی

خبر بد برای این افراد / حساب بانکی مسدود می شود

بانک مرکزی به درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مکلف شده است که بر اساس بدهی قطعی، حساب یا حساب‌های بدهکاران مالیاتی را مسدود کند.

اقتصاد خبر بد برای این افراد / حساب بانکی مسدود می شود

در جلسه نوبت صبح امروز چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حین بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش هزینه‌ای، با تصویب بند ث تبصره ۶ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

«ث- به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول به موقع درآمدهای مالیاتی با رعایت فصل ۹ باب ۴ قانون مالیات مستقیم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حسب درخواست سامانه‌ای سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به مسدود کردن حساب یا حساب‌های بدهکاران مالیاتی به میزان بدهی قطعی به صورت سامانه‌ای(سیستمی) و برخط بر اساس سامانه‌های موجود اقدام کند.

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلفند وجوه مسدود شده را حداکثر ظرف پنج روز پس از مسدودی به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند. بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری حسب مورد در صورت تخلف از اجرای این حکم با مودی مسئولیت تضامنی دارند.»

مراقب خالی شدن حساب بانکی خود باشید

ارسال پیامک یکی از ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی است که روزانه در خدمات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله دریافت پیامک‌های بانکی، احراز هویت، تبلیغات پیامکی و سایر خدمات مرتبط. با این حال، کلاهبرداران سایبری از روش‌ها و شیوه‌های مختلفی برای سوء استفاده از مردم استفاده می‌کنند و در برخی موارد می‌تواند خسارت جدی به افراد وارد کند. بنابراین، آگاهی افراد از روش‌های محافظت در برابر کلاهبرداری‌های پیامکی بسیار ضروری است.

مجرمان سایبری طی تماس تلفنی یا ارسال پیامک، موضوع برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها را مطرح و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. این افراد خود را از طرف اپراتورها، سازمان‌ها و … معرفی می‌کنند. در این ترفند بعد از کلیک کاربر بر روی لینک جعلی مذکور برای ارائه مشخصات بانکی خود، اپلیکیشن جعلی که حاوی بدافزار است بر روی گوشی کاربر نصب می‌شود. اپلیکیشن جعلی نصب شده بر روی گوشی کاربر، حاوی لینکی به درگاه جعلی بوده و تمامی اطلاعات بانکی وارد شده را به سرقت می‌برد.

لینک‌های ارائه شده در پیام‌های برنده شدن در قرعه کشی که در شبکه‌های اجتماعی برای کاربران ارسال شده بدافزارهای کلاهبرداری بوده، به همین منظور همیشه آنتی ویروس گوشی را باید به روز نگه داشت و از نصب هر گونه نرم‌‎افزار نامعتبر از منابع ناشناس خودداری کرد.

برای تشخیص پیامک جعلی ابتدا به سر شماره پیامک ارسال شده دقت کنید. پیامک‌های بانکی، اداری و شرکت‌های بزرگ معمولاً از نوع خط خدماتی هستند و همیشه از یک سر شماره مشخص ارسال می‌شوند. در بیشتر موارد پیامک‌های جعلی از طریق خط‌های شخصی ارسال می‌شوند یا سر شماره‌های عجیبی دارند.

مراقب لینک‌های موجود در پیامک‌ها باشید، هیچ لینکی را پیش از مطمئن شدن باز نکنید. کلاهبرداران از طریق لینک‌ها می‌توانند ویروس و بدافزار را وارد گوشی کنند و اطلاعات شخصی را به سرقت ببرند. از طرفی ممکن است لینک‌ها افراد را به صفحات فیشینگ هدایت کنند و اطلاعات کارت بانکی را به سرقت ببرند.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ درباره لینک‌های جعلی گفت: بیشتر پیامک‌های ارسال شده با موضوع برنده شدن در قرعه کشی، ترفند مجرمین سایبری و با هدف کلاهبرداری است. از اعتماد به این پیامک‌ها و ورود به لینک‌های موجود در پیامک خودداری کنید همچنین به پیام‌های دریافتی از سر شماره‌های شخصی اعتماد نکنید و به هیچ عنوان وارد لینک‌های جعلی ارسالی نشوید.

منبع: ایسنا