شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای نگهبان#اصولگرایان#اصلاح طلبان

عطریانفر: بیانیه جبهه اصلاحات بن‌ بست گشاست /باید با نهادهای قدرت مثل شورای نگهبان مذاکره شود

عطریانفر: بیانیه جبهه اصلاحات بن‌ بست گشاست /باید با نهادهای قدرت مثل شورای نگهبان مذاکره شود

محمد عطریانفر با اشاره بیانیه اخیر جبهه اصلاحات به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: این متن منطقا مورد تاکید عقلانیت سیاسی جامعه فارغ از نسبت با اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان قرار می گیرد و متن مذکور را گروه های رقیب سیاسی هم می پسندند. همین انتظار نیز از جبهه اصلاحات می رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جبهه اصلاحات ایران دوشنبه شب در بیانیه‌ای راهبردش برای حضور در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد. بیانیه ای که هم موافقانی داشت و هم مخالفانی.

در این بیانیه قهر با انتخابات رد شده و تاکید شده است که؛ «در صورت تصمیم جبهه اصلاحات ایران برای ارائه لیست در انتخابات براساس ارزیابی و رای جمعی به شیوه دموکراتیک در مجمع عمومی جبهه اصلاحات هر استان با رای دو سوم اعضا اتخاذ تصمیم خواهد شد. تصمیم مجمع عمومی جبهه اصلاحات در مرکز و استان‌ها موضع رسمی جبهه بوده و رعایت مفاد تبصره یک ماده شش اساسنامه جبهه اصلاحات برای اعضا الزامی است و اعضا نمی‌توانند با عنوان اصلاح‌طلبی و جبهه اصلاحات برخلاف آن اقدام به ارائه لیست کنند.»

در همین راستا، محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن بررسی و تشریح این بیانیه، گفت: «به نظر من، تصمیم اخیر جبهه اصلاحات از تصمیم دوره قبلی بهتر است چراکه در برخی از استان ها، امکان مشارکت با حضور برخی از چهره هایی که در آن حوزه انتخابیه رقابت قرار می گیرند، اصل انتخابات را معنادار خواهند کرد.»

وی همچنین بیان کرد: « این بیانیه به بن‌بست گشایی دلالت می کند. در واقع با بیانیه ای که صورت تفصیلی ارائه شده و کوتاه نیست، ابعاد مختلف فضای انتخاباتی بررسی شده و تلاش شده اگر بن‌بستی هم وجود داشته باشد را رفع کند و زمینه رقابت و مشارکت را فراهم کند.»

در ادامه گفتگوی محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران را در خبرگزاری خبرآنلاین می خوانید؛

من این بیانیه را مورد بررسی قرار دادم و به اعتقاد من، مفاهیم و مفاد مندرج در آن از نظر سیاسی معقول و استوار است. این متن منطقا مورد تاکید عقلانیت سیاسی جامعه فارغ از نسبت با اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان قرار می گیرد. متن مذکور را گروه های رقیب سیاسی هم می پسندند. همین انتظار نیز از جبهه اصلاحات می رفت که به نحوی درباره دغدغه هایی که رهبری داشتند، ورود کند و پاسخی به مطالبات جامعه و آنچه از نظر مسئولیت اجتماعی بر عهده اصلاح طلبان است، پاسخ بدهد.

بیانیه اخیر جبهه اصلاحات بر چند محور تاکید دارد، اولین تاکید آن بر روی اصل اصلاح طلبی است که فعل واقع معنای اصلاح طلبی را در قالب جنبش سیاسی و اجتماعی مورد تاکید قرار داده است. همچنین حرکت اصلاحی اصلاح طلبان را فعل واقع افزایش کارامدی نظام سیاسی قلمداد کرده است که این مهم ترین رکن اصلاح طلبی است.

همچنین تاکید این بیانیه بر روی اصل اول این است که باید افراد و گروه های سیاسی فعالیت های قانونی داشته باشند و از طریق این فعالیت ها طبعا اطلاعات ایران و اطلاعات نظام سیاسی حاکم است و طبعا باید از ظریفیت های نهادهای مدنی هم به خوبی استفاده کرد. همچنین سیاست های اتخاذی جریان اصلاحی باید مسالمت آمیز و غیر خشن باشد و با رفتار کاملا مدنی مطالبات خود را تعدیل کنند.

این دریافتی که بیانیه اخیر جبهه اصلاحات دارد، این است که دریافت خود را متکی بر اصول قانون اساسی می کند که این فرصت اختیار را بر شهروندان و گروه های سیاسی در نظر می گیرد.

محور دومی که این بیانیه به آن اشاره دارد، بحث وضعیت موجود است که در وضعیت فعلی متاسفانه روز به روز فضای مشارکت گسترده گروه های سیاسی در امر انتخابات محدود شده است. به علت همین رویکرد، ناکامی ها و ناکارامدی ها بیشتر شده، مطالبات مردم محقق نشده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فزاینده شده است.

بر همین اساس، این بیانیه تاکید می کند که از ناحیه حاکمیت در برابر خواست مردم مقاومت صورت می گیرد چرا که مردم علاقه مند به مشارکت اجتماعی هستند تا در سرنوشت خودشان دخالت داشته باشند. طبعا رویکرد حکومت تاحدودی شکاف بین مردم و حاکمیت را رقم زده است.

محور دیگری که این بیانیه بر روی آن تاکید کرده آن است که از سال ۱۳۷۰ تا به امروز، با توجه به مصوبه مجلس چهارم و مسئله نظارت استصوابی مطرح کرد، سیاست های حکومت به سمتی رفت که روز به روز فرآیند مشارکت مردم محدودتر شده است. با این سیاست، محروم سازی مردم از طریق ردصلاحیت ها صورت گرفته است که عملا، پاشنه آشیل انتخابات کشور است.

بیانیه جبهه اصلاحات یکسری اصولی را هم مطرح کرده است که تاکید آن بر روی رسالتی است برای اصلاح طلبان قائل است و بر ارتقاء منزلت مجلس و دفاع از حقوق مردم، نامزدها و احزاب اصرار می کند. این بیانیه ۵ محوری، در ابتدا ۳ تا اصل را مبنا قرار داده که بر اساس آن، ۵ محور عملیاتی و اجرایی را مطرح کرده است. جبهه اصلاحات در بیانیه مذکور بر روی ضرورت ارتباط سازمان یافته و نهادینه شده جامعه، نهادهای مدنی و احزاب و اصل مشارکت انتخاباتی تاکید کرده است. همچنین اصل مشارکت در انتخابات را یک حق عمومی برای مردم دانسته و بر روی حضور حداکثری مردم برای تعیین سرنوشت تاکید کرده است.

این بیانیه قهر بودن با صندوق های رای را رد می کند و تاکید دارد که باید اقبال جامعه را از ناحیه نهادهای بررسی کننده و پژوهشی، روشن و تقویت کنیم. هر جا که حرف اقبال اجتماعی و مردمی است به عنوان یک بازی تلقی کرده و بر روی آن رفع مشکل تمرکز کنیم.

محور بعدی که این بیانیه بر آن تاکید دارد، این است که اصلاحات خود را موظف به قانع کردن جامعه برای حضور در انتخابات می داند. همچنین باید تلاش کرد تا حاکمیت به یک سری اصلاحات تن داده و همراهی کند. اصلاح طلبان و دیگران باید تلاش کنند تا انتخاباتی آزاد و رقابتی منصفانه داشته باشیم.

عطریانفر: بیانیه جبهه اصلاحات بن‌ بست گشاست /باید با نهادهای قدرت مثل شورای نگهبان مذاکره شود

محور بعدی که اشاره شده است، تاکید می کند که این نوع مشارکت الزام آور نیست که ما در وضعیت موجود آن را رد کرده و بگوییم انتخابات غیر رقابتی، غیر مشارکتی و بی انصافانه است. این محور تاکید دارد که ما باید منعطف باشیم و از دو جهت بر آن توجه می کند؛ یعنی هم از ناحیه حاکمیت و هم از طرف جامعه. نکته اول این است که باید با مذاکره با حاکمیت، از آنان خواست تا بستر و زمینه حضور حداکثری نامزدها را فراهم کنند. نکته بعدی هم این است که باید با جامعه گفتگو کرد تا اقبال در جامعه تقویت شود. پیش بینی می شود با این روندی که در بیانیه جبهه اصلاحات اشاره شده، اگر زمینه ها فراهم شود، اصلاح طلبان یک حضور قطعی و فراگیری خواهند داشت.

همچنین در پایان این بیانیه اشاره شده است بر اساس انتخابات مد نظر رهبری که انتخاباتی سالم، با امنیت، مشارکتی و رقابتی است، چنانچه که اصلاح طلبان به اهداف مورد نظر خود دست پیدا نکردند، قهر با صندوق های رای را هم به رسمیت نمی شناسند و همچنین دوستان باید در زمینه اقناع جامعه و الزام حاکمیت در برخی زمینه های مورد مطالبه مردم تلاش کنند.

به نظر من، بند اخر این بیانیه راهگشاست و چنانچه اگر همه شرایط به گونه‌ای باشد که در به پاشنه قدیم بچرخد، امکان ارائه لیست ملی و سراسری را غیر ممکن دانسته است، چرا که بسیاری از حوزه ها نامزد مشخصی نداشت باشد. اما این فرصت فراهم شده که تصمیم برای ارائه لیست از حالت ملی به استانی تبدیل شود و این اختیار از مرکزیت اصلاحات به نهادهای مفاسر استانی اصلاح طلبان منتقل شده است که مجمع عمومی استان، نسبت به نحوه مشارکت و ارائه لیست تصمیم می گیرد.

این مسئله در جهت تقویت مشارکت ملی به برنامه انتخاباتی کشوز کمک می کند. این فرآیند بر این دلالت می کند که اصلاح طلبان در امر انتخابات با یک زبان هوشمندانه و منعطف حرکت کردند و پس از فرمایشات رهبری مبنی بر ضرورت مشارکت رقابتی، این سیاست اتخاذ شده، ما را به سمت تقویب مشارکت در انتخابات در استان هایی که امکان رقابت دارد، به صورت جدی فعالیت کنیم.

این بیانیه دلالت بر این دارد که برخلاف انتخابات قبل که جبهه اصلاحات ماموریت مشارکت انتخابات را به احزاب واگذار کرد و برخی از آنان به سمت عدم مشارکت در انتخابات رفتند؛ در این دوره این مسئولیت را به استان ها واگذار کرده است. به نظر من، تصمیم اخیر جبهه اصلاحات از تصمیم دوره قبلی بهتر است چراکه در برخی از استان ها، امکان مشارکت با حضور برخی از چهره هایی که در حوزه رقابت قرار می گیرند، اصل انتخابات را معنادار خواهند کرد. با معنادار شدن انتخابات، لیست یا نامزدی مورد حمایت قرار گرفته در حوزه انتخابیه استانی با رونق انتخاباتی مواجه شده و آثار و برکت آن را از دوره قبل بهتر در انتخابات خواهیم داشت.

در این مرحله کار ویژه‌ای نمی توان انجام داد. باید تلاش کنیم اصل انتخابات از بلاموضوع بودن خارج شود، زمینه های رقابت تقویت شود، انتخابات مجلس با یک نساب قابل قبولی در حد حداقل ۵۰درصد رقم بخورد تا پارلمان بر پایه یک نسبت قابل قبولی شکل بگیرد.

بعد از آن باید برای تقویت مجلس راهکارهایی را اندیشید و برای انتخابات بعدی یک تلاش مشترکی بین تفکرات معتدل اصولگرا و اصلاح طلب انجام شود. همچنین باید مذاکراتی با نهادهای قدرت از جمله شورای نگهبان و نهادهای مسئول شود که امیدواریم تاثیرات آن را در انتخابات مجلس بعدی مشاهده کنیم.

در کل معتقدم این بیانیه به بن‌بست گشایی دلالت می کند. در واقع با بیانیه ای که صورت تفصیلی ارائه شده و کوتاه نیست، ابعاد مختلف فضای انتخاباتی بررسی شده و تلاش شده اگر بن‌بستی هم وجود داشته باشد را رفع کند و زمینه رقابت و مشارکت را فراهم کند.

2727