شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#دولت#یمن

بالا گرفتن اختلافات دولت و مجلس انگلیس درباره تجاوز به یمن

بالا گرفتن اختلافات دولت و مجلس انگلیس درباره تجاوز به یمن

ایرنا نوشت: اختلاف‌های سیاسی درباره فقدان هماهنگی میان دولت و مجلس انگلیس برای تجاوز نظامی علیه یمن بالا گرفته و «ریشی سوناک» نخست وزیر این کشور تحت فشار است تا نمایندگان پارلمان را در جریان برنامه‌های مداخله‌جویانه لندن قرار دهد.

«هاو مری‌من» معاون وزیر حمل‌ونقل انگلیس امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای ادعا کرد که رهبر حزب کارگر (دومین حزب سیاسی انگلیس) و رئیس مجلس عوام در جریان عملیات دیشب قرار داشتند. او گفت: می‌توانم تأیید کنم که اطلاعات درباره عملیات نظامی علیه یمن، در اختیار رهبر حزب مخالف و رئیس مجلس عوام قرار گرفت.

این درحالی است که رئیس مجلس عوام این ادعا را رد کرده و حزب کارگر هم می‌گوید که اطلاع رسانی از سوی دولت، پس از انجام عملیات صورت گرفت. معاون وزیر بهداشت کابینه در سایه (حزب کارگر) به شبکه جی‌بی‌نیوز گفت که دولت به لحاظ قانونی وظیفه دارد آقای را به عنوان رهبر حزب مخالف (کارگر) مطلع کند.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس ادعا کرده است که رئیس مجلس عوام و رهبر حزب کارگر دیشب در جریان عملیات نظامی دولت قرار گرفتند. وی اما از پاسخ به این سوال که آیا اطلاع رسانی، پیش از عملیات علیه یمن صورت گرفت، طفره رفت.

معاون وزیر بهداشت کابینه در سایه انگلیس همچنین تاکید کرد که نخست وزیر انگلیس وظیفه دارد پارلمان را در جریان تصمیمات نظامی دولت قرار دهد. این درحالیست که نمایندگان مجلس انگلیس برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه تاکید دارند که درباره عملیات نظامی این کشور در پارلمان رای‌گیری شود.

در جریان نخستین عملیات نظامی این کشور علیه یمن، ادعا کرد که پارلمان به دلیل تعطیلات کریسمس فعال نبود و امکان تشکیل جلسه اضطراری نیز وجود نداشت. اما اقدام اخیر وی با اعتراض شمار زیادی از نمایندگان مجلس مواجه شده و خواهان حضور او در پارلمان هستند. البته گفتنی است که دولت لندن به لحاظ قانونی نیازی به تائید پارلمان برای مداخله نظامی ندارد.

انگلیس و آمریکا دیشب برای دومین بار طی ۲ هفته اخیر، مواضع نیروهای یمنی را بمباران کردند. این حملات پس از آن صورت گرفت که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داد.

نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را در دریای سرخ تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف نشود، ادامه خواهند داد.

آمریکا و انگلیس ۲ هفته پیش به بهانه صیانت از کشتیرانی بین‌المللی به مواضع نیروهای یمنی حمله و بامداد امروز نیز هشت پایگاه نظامی آنها را بمباران کردند. وزیر امور خارجه انگلیس برای توجیه اقدام غیرقانونی کشورش علیه یمن به خبرنگاران گفت: «از آخرین باری که ما ۱۰ روز پیش اقدام کردیم، بیش از ۱۲ حمله به کشتی‌های عبوری در دریای سرخ، توسط نیروهای یمنی صورت گرفته است.»

وی با بیان این ادعا که حملات صورت گرفته «غیرقابل قبول» بوده و «آزادی کشتیرانی را تهدید می‌کند»، مدعی شد که این کشور به تجاوز نظامی علیه مواضع یمنی ها برای توقف حملات در دریای سرخ ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: کاری که ما دوباره انجام دادیم این است که واضح‌ترین پیام ممکن را ارسال کنیم که به کاهش توانایی آنها برای انجام حملات در دریای سرخ، ادامه خواهیم داد.

این اقدام اما به گواه کارشناسان بین‌المللی نتوانسته است حملات علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را مهار و بازدارندگی ایجاد کند. «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفت‌وگو با شبکه المسیره اظهار داشت:‌ هدف حملات آمریکا و انگلیس در حمله به یمن تلاشی جدید برای منصرف کردن این کشور از حمایت از غزه و توقف عملیات دریایی یمن است که محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد که آمریکایی ها و انگلیسی ها باید بفهمند که ما در زمان پاسخگویی هستیم و مردم یمن هیچگاه تسلیم نمی شوند.

310310