شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#جدید

قیمت بیت کوین / بازار کریپتو / بازار ارزهای دیجیتال / بازار کریپتو

بیت کوین غوغا به پا کرد / ترند جدید را از دست ندهید

در آخرین گزارش شرکت سرمایه‌گذاری کوین شرز اشاره شده که ممکن است یک استیبل کوین مبتنی بر شبکه بیت کوین در سال ۲۰۲۴ عرضه شود که می‌تواند از نظر سرعت و کارمزد با سایر استیبل کوین‌ها در صنعت کریپتو رقابت کند.

اقتصاد بیت کوین غوغا به پا کرد / ترند جدید را از دست ندهید

تحلیلگران شرکت کوین شرز (CoinShares) باور دارند که سال ۲۰۲۴ برای شبکه بیت کوین در زمینه استیبل کوین‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود و احتمالاً یک پروژه موفق قادر خواهد بود با سایر استیبل کوین‌ها در زمینه سرعت و کارمزد تراکنش رقابت کند.

در آخرین گزارش شرکت سرمایه‌گذاری کوین شرز اشاره شده که ممکن است یک استیبل کوین مبتنی بر شبکه بیت کوین در سال ۲۰۲۴ عرضه شود که می‌تواند از نظر سرعت و کارمزد با سایر استیبل کوین‌ها در صنعت کریپتو رقابت کند.

تحلیلگران این شرکت در آخرین گزارش خود از چشم‌انداز بیت کوین در سال ۲۰۲۴ که در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) منتشر شد، اظهار داشتند:

ما سال ۲۰۲۴ را به عنوان یک سال کلیدی و مهم برای بیت کوین در زمینه استیبل کوین پیش‌بینی می‌کنیم.

در مجموع، پیش‌بینی ما این است که یک پروژه بیت کوین با تمرکز بر رقابت در بخش استیبل کوین‌ها امسال به راحتی برای کاربران قابل دسترس خواهد بود.

این پیش‌بینی توسط کریستوفر بندیکسن (Christopher Bendiksen)، رییس بخش تحقیقات بیت کوین در کوین شرز و متیو کیمل (Matthew Kimmel) تحلیلگر این شرکت انجام شده است.

به نظر این دو تحلیلگر، استیبل کوین‌های فعلی با وجود موفقیت گسترده، بدون چالش نیستند. آن‌ها تقریبا به طور کامل در پلتفرم‌های بلاکچینی فعال هستند که تا حدودی از نظر سیاسی تحت فشار، متمرکز و/یا ناپایدارند. در نتیجه، بدون شک کاربران در برابر خرابی‌های سیستمی یا محدودیت‌های دسترسی آسیب‌پذیر هستند. در حالی که بلاکچین بیت کوین دارای طولانی‌ترین سابقه، بیشترین ثبات، کمترین مشکلات فنی و قابل اعتمادترین عملکرد است. با این حال، مسیر رسیدن به یک استیبل کوین در شبکه بیت کوین از نظر فنی چالش‌برانگیز است.

به گفته آن‌ها یک پروژه موفق استیبل کوین در شبکه بیت‌کوین می‌تواند در حالی که ثبات زیرساخت بیت‌کوین را به همراه دارد، حتی با سرعت و کارمزد سایر استیبل کوین‌ها رقابت کند.

در حالی که قبلا استیبل کوین‌های مبتنی بر بیت‌کوین ایجاد شده‌اند، پیش‌بینی این دو تحلیلگر این است که یک پروژه استیبل کوین مبتنی بر بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ به راحتی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و کسب‌وکارها و پلاگین‌های بیت‌کوین به‌طور پیوسته از آن استفاده کرده و راه را برای رشد آن هموار می‌کنند.

به این ترتیب، ویژگی بیت کوین به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت و توانایی آن برای مقاومت در برابر سانسور بیشتر تقویت خواهد شد.

البته این دو تحلیلگر اذعان دارند که موانع فنی هنوز وجود دارند و تاریخ نشان می‌دهد کاربران استیبل کوین‌ها ترجیح می‌دهند از شبکه‌های سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر استفاده کنند:

بیت کوین نه تنها از نظر معماری انعطاف‌پذیری لازم برای پشتیبانی از دارایی‌های خارجی مانند توکن‌های با پشتوانه دلار را ندارد، بلکه تاریخ نشان داده است پذیرش استیبل کوین‌ها همواره به سمت پلتفرمی متمایل است که ارزان‌ترین کارمزد تراکنش و بالاترین سرعت را ارائه می‌دهد.

اما ناگفته نماند که چند وقتی است بحث لایه‌ها به عنوان راهکاری برای حل مقیاس‌پذیری در شبکه بیت کوین مطرح شده است. به نقل از مقاله ای  در تراست مشینز (Trust Machines)، چندین شرکت زیرساخت بیت کوین مانند Stacks، RSK و Liquid Network استیبل کوین‌ها را در لایه‌ای روی لایه اصلی بیت کوین ایجاد کرده‌اند.

USDA ،Dollar on Chain (DoC) ،rDAI (RDAI) و Liquid-based Tether (L-USDT) از جمله استیبل کوین‌های با پشتوانه دلار هستند که در راهکارهای لایه‌ای بیت کوین راه‌اندازی شده‌اند. برای آشنایی، لایه‌‌های بیت‌کوین فناوری‌های پیشرفته‌تری مانند قراردادهای هوشمند را پیاده‌سازی می‌کنند تا تراکنش‌های بیت‌کوین را سریع‌تر، ارزان‌تر، مقیاس‌پذیر و قابل برنامه‌ریزی‌تر کنند. همه لایه‌های بیت کوین یکسان ساخته نمی‌شوند. راه‌های مختلفی برای اتصال یک لایه به بیت‌کوین وجود دارد؛ مانند زنجیره جانبی (Sidechain)، زنجیره استخراج‌شده ادغامی (Merge-mined chain)، زنجیره اثبات سهام (Proof-of-stake chain)، لایه ۲ یا حتی یک لایه ۱ دیگر. با این حال، همه لایه‌ها یک هدف مشترک دارند: انجام تراکنش‌های آفچین برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین.

در حالی که این استیبل کوین‌ها در لایه‌های بیت‌کوین وجود دارند، تراست مشینز می‌گوید استیبل کوین‌ها در نهایت می‌توانند به لایه اصلی بیت‌کوین و همچنین شبکه لایتنینگ بیایند؛ هر چند در حال حاضر امکان انجام آن وجود ندارد.

استیبل کوین‌ها نقش مهمی در گسترش دیفای (DeFi) در شبکه بیت کوین دارند. سرمایه‌گذاران کریپتو به دنبال دارایی‌های جایگزین برای BTC به‌منظور ذخیره و مبادله در شبکه بیت کوین هستند. استیبل کوین‌های مبتنی بر لایه‌های بیت‌کوین به کاربران این امکان را می‌دهند که دیگر مجبور نباشند بیت کوین خود را به ارز فیات تبدیل کنند.

آشنایی با استیبل کوین‌ها در شبکه بیت کوین

در اینجا به برخی از استیبل کوین‌های محبوبی که در حال حاضر در شبکه‌های لایه‌ای بیت کوین وجود دارند نگاهی می‌اندازیم.

USDA

USDA که توسط شرکت آرکادیکو (Arkadiko) در شبکه استکس (Stacks) منتشر شد، یک استیبل کوین غیرمتمرکز است با پشتوانه دلار آمریکاست. ضرب USDA با استیکینگ توکن‌های STX از کیف پول Stacks به عنوان وثیقه در Arkadiko Vault انجام می‌شود. همچنین، کاربران می‌توانند سایر دارایی‌های Stacks خود را با USDA از طریق یک صرافی غیرمتمرکز مبادله کنند. USDA در بسیاری از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های Stacks مانند Alex و Stackswap قابل استفاده است.

DoC

DoC (Dollar on Chain) یک استیبل کوین است که وثیقه آن ۱۰۰٪ بیت کوین است. توکن DoC در مجموعه‌ توکن‌های Money On Chain قرار می‌گیرد که هر کدام موارد استفاده متفاوتی را در لایه RSK ارائه می‌دهند. این نوع استیبل کوین‌ها به کاربران امکان انجام معاملات روزانه را می‌دهند و به معامله‌گران کمک می‌کند تا از نوسانات در امان بمانند. DoC از طریق صرافی‌ها در بازار ثانویه قابل خریداری است یا از طریق قرارداد هوشمند (با هزینه کمتر) قابل ضرب کردن است.

rDAI

rDAI یکی دیگر از استیبل کوین‌های RSK است که به عنوان جایگزین ارزان‌قیمتی برای استیبل کوین دای (DAI) در شبکه اتریوم عمل می‌کند. به‌جای پرداخت هزینه‌های بالای تراکنش در اتریوم، کاربران می‌توانند DAI خود را به RSK DAI (rDAI) بریج زده و کارمزد تقریبا ۰.۱۵ سنت را برای هر تراکنش بپردازند.

L-USDt

تتر مبتنی بر لیکویید (L-USDt) یکی از چندین دارایی استیبل کوین در شبکه لیکویید (Liquid Network) و یکی از راهکارهای لایه‌ای بیت کوین برای صدور دارایی‌هاست. لیکویید نتورک، علاوه بر صدور دارایی‌ها، تسویه سریع و افزایش محرمانگی تراکنش‌های بیت کوین را ارائه می‌دهد. در نتیجه، برای معامله‌گران حرفه‌ای که می‌خواهند از حریم خصوصی در تراکنش‌های خود بهره‌مند شوند، سودمند است.

BRZ

BRZ یک استیبل کوین برزیلی و مالتی چین است. این توکن به ارز فیات رئال (Real) برزیل یا همان BRL پگ شده است. زیرساخت توکن BRZ تراکنش‌های تقریبا آنی و ارزان را امکان‌پذیر می‌کند که بسیار کارآمدتر از روش‌های پرداخت سنتی در برزیل هستند.

پروتکل تارو و استیبل کوین‌ها

در حال حاضر، استیبل کوین‌ها فقط در لایه‌های بیت‌کوین وجود دارند و نه شبکه اصلی آن. با این حال، با اجرای پروتکل تارو (Taro) ممکن است همه چیز تغییر کند.

تارو مخفف Taproot Asset Representation Overlay پروتکلی برای استخراج، ارسال و دریافت دارایی‌ها در شبکه بیت کوین است. دارایی‌های تارو، مانند استیبل کوین‌ها، می‌توانند به صورت بومی در لایه اصلی بیت کوین منتشر شده و حتی در شبکه لایتنینگ مبادله شوند. شبکه لایتنینگ در حال حاضر تراکنش‌های سریع، ارزان و ایمن را برای بیت کوین امکان‌پذیر می‌کند، اما صدور استیبل کوین‌ها در این شبکه می‌تواند برای پذیرش جهانی شبکه بیت کوین بسیار مهم باشد.

استیبل کوین‌های جدید شبکه بیت کوین در راه هستند

جالب است بدانید یکی از شرکت‌هایی که ادعا می‌کند به‌زودی یک استیبل کوین در بلاکچین بیت کوین با فرمت «bitRC20» منتشر خواهد کرد، بیت اسمایلی لبز (bitSmiley Labs) است که توسط بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر صرافی ارز دیجیتال OKX پشتیبانی می‌شود.

طبق آخرین وایت پیپیر این پروژه برای صدور «bitUSD»، تمام استیبل کوین‌های در گردش توسط وثیقه اضافی پشتیبانی می‌شوند و تمام تراکنش‌های bitUSD به صورت عمومی در بلاکچین بیت‌کوین قابل مشاهده خواهند بود. ضمن اینکه، پشتوانه bitUSD فقط دلار آمریکاست.

منبع: میهن بلاکچین