شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#قیمت

قیمت بیت کوین / قیمت رمز ارز / بازار ارزهای دیجیتال / بازار کریپتو

اتفاقی غیر منتظره در بازار ارزهای دیجیتال / قیمت بیت کوین سقوط کرد

قیمت بیت کوین در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) از سقف ۴۱٬۵۵۳ دلار سقوط کرد و با ۴.۳٪ اصلاح قیمت در ۲۴ ساعت گذشته به کف ۶ هفته‌ای ۳۹٬۴۵۰ دلار رسید. قیمت BTC در ۳۰ روز گذشته بیشتر از ۶٪ کاهش یافته است

اقتصاد اتفاقی غیر منتظره در بازار ارزهای دیجیتال / قیمت بیت کوین سقوط کرد

قیمت بیت کوین (BTC) برای اولین بار از تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۲ آذر) زیر ۴۰٬۰۰۰ دلار رسیده است و به نظر می‌رسد فشار فروش صندوق GBTC شرکت گری‌اسکیل (Grayscale) در صرافی کوین بیس باعث ایجاد احساسات نزولی زیادی شده است. اما نقش صرافی FTX در این موضوع چیست؟

کاهش قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) از سقف ۴۱٬۵۵۳ دلار سقوط کرد و با ۴.۳٪ اصلاح قیمت در ۲۴ ساعت گذشته به کف ۶ هفته‌ای ۳۹٬۴۵۰ دلار رسید. قیمت BTC در ۳۰ روز گذشته بیشتر از ۶٪ کاهش یافته است.

نمودار-قیمت-بیت-کوین

معامله‌گران از تاثیر غیرمنتظره تصویب ۱۱ صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) اسپات در آمریکا متحیر شده‌اند و صندوق GBTC را مقصر سقوط بازار می‌دانند. قیمت بیت کوین آخرین بار در ۳ دسامبر (۱۲ آذر) به زیر ۴۰٬۰۰۰ دلار و محدوده ۳۹٬۲۹۳ دلار رسیده بود. با این حال، BTC در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) توانست به سقف ۲۰ ماهه خود در نزدیکی ۴۹٬۰۰۰ دلار برسد. تحلیلگری به اسم سث (Seth) اظهار داشته است:

قیمت بیت کوین به زیر ۴۰٬۰۰۰ دلار رسید تا تمام سفارش‌های لانگ سرمایه‌گذاران خرد را لیکویید کند. بیایید امیدوار باشیم که این حمایت از دست نمی‌رود. دوست دارم ببینم کندل روزانه بیت کوین در بالای ۴۰٬۰۰۰ دلار بسته می‌شود. گاوها باید پا پیش بگذارند. FTX دو سوم ذخایرش از سهام GBTC را در ۳ روز فروخته و فقط یک سوم آن باقی مانده است.

نمودار-۴-ساعته-قیمت

با این حال، کندل روزانه بیت کوین برای ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) در ۳۹٬۵۶۸ دلار بسته شده است. داده‌های وب سایت کوین‌گلس (Coinglass) هم نشان می‌دهد در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) بیش از ۲۱۸ میلیون دلار معامله لانگ در بازار کریپتو لیکویید شده که ۶۱.۹۹ میلیون دلار آن در بازار بیت کوین بوده است.

معاملات-لیکوییدشده

طبق داده‌های موجود، گری‌اسکیل تنها در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) بیش از ۶۰۰ میلیون دلار بیت کوین را به کوین بیس منتقل کرد. طبق گزارش کوین دسک، مدیران فعلی صرافی ورشکسته‌شده FTX هم ۲۲ میلیون سهام GBTC (به ارزش حدودا ۱ میلیارد دلار) را به فروش رسانده‌اند و در افزایش فشار فروش GBTC موثر بودند. با این حال، کاربری به اسم «CJK» در پلتفرم اکس (توییتر سابق) اعلام کرد:

از زمان تبدیل شدن GBTC به ETF اسپات، سرمایه‌گذاران بیش از ۲ میلیارد دلار از سهام آن را فروخته‌اند. صرافی FTX مسئول فروش بیش از ۱ میلیارد دلار از سهام GBTC بوده است. همه این‌ها در مدت زمان نسبتا کوتاهی فروخته شده و قیمت BTC همچنان در نزدیکی ۴۰٬۰۰۰ دلار باقی مانده است. هر کسی که فکر می‌کند بیت کوین در حال حاضر با مشکل مواجه شده است، نمی‌داند کشف قیمت رمزارزها چگونه انجام می‌شود. بیت کوین نقدترین و امن‌ترین دارایی ۲۴ ساعت گذشته بوده و به محض اینکه فشار فروش FTX و GBTC تمام شود، به سقف خود برمی‌گردد. بازارهای سنتی در کمال ناباوری خواهند دید که رمزارزها در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به رکورد جدیدی می‌رسند. بعد می‌توانیم توکن‌هایی را بفروشیم که به خاطر فوموی ناشی از ETFها خریده بودیم. عرضه ثابت بیت کوین به ما اجازه می‌دهد به درستی برنامه‌ریزی کنیم. هاوینگ ۲۰۲۴ می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد!

کوین تلگراف و بلومبرگ هم اعلام کرده‌اند صرافی FTX و شرکت آلامدا ریسرچ (Alameda Research) بیش از دو سوم از سهام GBTC خود را فروخته‌اند و FTX حداقل ۶۰۰ میلیون دلار کسب کرده است. FTX تا قبل از ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) ۲۲.۲۸ میلیون سهام GBTC (به ارزش ۹۰۲ میلیون دلار در آن زمان) را در اختیار داشت، اما در مدت سه روز پس از راه‌اندازی ETFها بیش از دو سوم سهام خود را فروخته است.

گزارش کوین دسک نیز نشان می‌دهد FTX در ۵ تراست گری اسکیل سهام داشته است که در روز ۱۱ ژانویه ارزش آن به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار می‌رسیده است. اگرچه گلکسی دیجیتال، شرکت مسئول فروش دارایی‌های متعلق به FTX، از اظهار نظر خودداری کرده است، اما داده‌های جمع‌آوری شده از سوی کوین دسک نشان می‌دهد با ۲۲ میلیون سهمی که (به ارزش نزدیک به ۱ میلیارد دلار) فروخته شده است، مالکیت FTX در GBTC به صفر رسیده است. در نتیجه، اکنون که FTX فروش دارایی‌های خود را به پایان رسانده است، فشار فروش می‌تواند کاهش یابد.

شرکت آلامدا ریسرچ هم از شکایت خود علیه گری‌اسکیل صرف نظر کرده است. این شرکت شکایت خود را در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) به خاطر هزینه‌های گزاف گری‌اسکیل ثبت و ادعا کرده بود که ممنوعیت بازخرید خودخواسته آن باعث می‌شود سهامداران نتوانند به سهام خود دسترسی داشته باشند. بیشتر سرمایه‌گذاران GBTC تا قبل از ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) هیچ ابزاری برای بازخرید سهام آن نداشتند. این در حالی بود که دیسکانت این صندوق از جمله دیسکانت ۴۴٪ آن در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳ (۲۵ خرداد) فرصت خرید بسیار خوبی ایجاد می‌کرد.

با این حال، امکان بازخرید سهام GBTC بعد از تبدیل آن به یک ETF اسپات فراهم شد. دیسکانت GBTC هم سریعا به ۱.۵۵٪ رسید و در حال حاضر فقط ۰.۲۷٪ است. سهامداران این صندوق (از جمله FTX) هم توانستند در این مدت بیش از ۲ میلیارد دلار از سهام خود را به فروش برسانند.

لازم به ذکر است، تراست گری اسکیل از زمان تبدیل آن به ETF حدود ۵۲٬۸۰۰ بیت‌کوین فروخته است، اما علیرغم این فروش سنگین، ۹ ETF تازه راه‌اندازی شده، بیت کوین بیشتری نسبت به فروش گری اسکیل در مدت مشابه انباشته کرده‌اند؛ زیرا دارایی‌های تحت مدیریت آن‌ها در عرض شش روز پس از معامله به ۴.۱ میلیارد دلار رسیده است.

این ۹ صندوق تا ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) ۹۵٬۰۰۰ بیت کوین خریداری کرده‌اند که پرچمداران آن ETFهای بلک راک و فیدلیتی هستند که بیش از ۵۰٪ از کل ۴.۱ میلیارد دلار را تحت مدیریت خود دارند.

البته فشار فروش توسط هولدرهای کوتاه‌مدت و معامله‌گرانی که پوزیشن‌های خود را پس از تایید ETF می‌فروشند، تشدید شده است که رویداد «با شایعه بخر، با خبر بفروش» را تایید می‌کند. علاوه بر این، نهنگ ها پس از ۱۲ ماه که در سود بودند، اقدام به برداشت سود خود کرده‌اند که همه اینها در ریزش قیمت بیت کوین موثر بوده‌ است.

منبع: میهن بلاکچین