شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنزین#قیمت

قیمت بنزین/کارت سوخت/سهمیه سوخت

قیمت حمل بنزین ۳ برابر شد / جنگ تاثیر خود را گذاشت

گزارش ها نشان می دهد که تنش های دریای سرخ توانسته است تاثیر خود را بر روی بازار سوخت بگذارد.

اقتصاد قیمت حمل بنزین ۳ برابر شد / جنگ تاثیر خود را گذاشت

مدتی است که در دریای سرخ، تنش هایی به وجود آمده است و این درگیری ها همچنان ادامه داشته است. دریای سرخ و تنگه باب المندب، یک مسیر ترانزیتی مهم به حساب می آید که روزانه کشتی های تجاری بسیاری از این مسیر عبور می کنند. کارشناسان بسیاری پیش بینی کرده بودند که این تنش ها می تواند تاثیر خود را بر روی اقتصاد جهانی به ویژه سوخت بگذارد.

طبق گزارشات، مشخص شد که قیمت حمل بنزین باتوجه به درگیری های دریای سرخ و خطرات احتمالی، ۳ برابر شده است و این موضوع تاثیر خود را بر روی قیمت سوخت هم خواهد گذاشت.

نرخ روزانه حمل بنزین از اروپا به آمریکا از ابتدای سال میلادی جاری، تحت تاثیر عملیات دریایی یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی، ۳ برابر شده است.

نرخ روزانه حمل یک محموله بنزین از شمال غربی اروپا به سواحل شرقی آمریکا، روز دوشنبه به حدود ۳۸ هزار دلار رسید که رشد ۳ برابری نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد.

بلومبرگ روز دوشنبه گزارش کرد محموله‌ها به طور فزاینده‌ای در حال تغییر مسیر برای دور زدن آفریقا هستند تا از منطقه دریای سرخ اجتناب کنند و سفرهای بسیار طولانی‌تر آنها، به معنای آن است که کشتی‌های کمتری در بازار نقدی، موجود هستند.

وضعیت در دریای سرخ، روز دوشنبه تشدید شد و نیروهای مسلح یمن اعلام کرد یک کشتی باری نظامی آمریکایی در خلیج عدن را هدف حمله موشکی قرار داده‌ است. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای که روز دوشنبه توسط رویترز منتشر شد، گفت: نیروهای مسلح یمن با هدف قرار دادن همه منابع تهدید در دریای سرخ و دریای عرب، به تلافی هرگونه تجاوز آمریکایی یا انگلیسی به کشورمان ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، رویترز به نقل از یک شرکت امنیتی دریایی انگلیسی تائید کرد کشتی که یمن ادعا می‌کند به آن حمله کرده است، کشتی «اوشن جاز» بوده که تحت قرارداد ارتش آمریکا بوده است.

کارشناسان معتقدند تنش‌های دریای سرخ بین نیروهای یمنی و قدرت‌های جهانی موجب شد تا کشتی‌های تجاری بین المللی از این دریا به دماغه آفریقا تغییر مسیر دهند و زمزمه های همین انحراف مسیر کشتی‌رانی موجب افزایش قیمت جهانی نفت شده است.

چون یمنی ها متعهد شدند تا زمانی که (رژیم) اسرائیل عملیات نظامی خود را در نوار غزه متوقف نکند، به هر کشتی مرتبط با این رژیم حمله خواهند کرد.

آمریکا به همراه متحدانش کشتی‌های جنگی خود را به منطقه گسیل داشته و سعی دارند منطقه را آرام کنند تا شاید کشتی‌های تجاری بتوانند بار دیگر به مسیر قبلی خود ادامه دهند ولی تاکنون چنین امری محقق نشده است.

این سوال مطرح است که چرا دریای سرخ برای انتقال نفت جهان و تعیین قیمت آن حیاتی است. کانال سوئز و تنگه باب المندب در دو انتهای دریای سرخ مسیرهای اصلی حمل و نقل انرژی در دنیا محسوب می‌شوند. نفتکش هایی که از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عراق و عربستان سعودی می‌آیند از دریای سرخ برای رسیدن به اروپا و فراتر از آن عبور می‌کنند. قبل از درگیری‌های در سرزمین های اشغالی بین ۷ تا ۸ میلیون بشکه در روز نفت خام و فرآورده‌های نفتی از این مسیر جابجا می‌شد که به گفته موسسه کپلر نزدیک به ۱۵درصد صادرات محصولات نفتی جهان از این مسیر صورت می‌گرفت.

منبع: ايسنا