شهر خبر

وضعیت بورس/ بازار سرمایه/ سهامداران

بورس در انتظار سهامداران / سرمایه گذاری به صرفه در این بازار

صحبت‌های کارشناس بازار سرمایه به نوعی نشان می‌دهد که ریسک‌های سیاسی و دولتی هنوز به حدی جدی نیستند که باعث گرانی بازار بورس شوند. او این نکته را مطرح کرده که با وجود این تنش‌ها، بورس همچنان در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد. اما باید دقت کرد که تحلیل بازار سرمایه باید براساس اطلاعات دقیق و متنوع انجام شود و نباید به تک یا دو عامل تنها وابسته شود.

اقتصاد بورس در انتظار سهامداران / سرمایه گذاری به صرفه در این بازار

مهدی سوری، مدرس و کارشناس بازارهای مالی، به دو عامل اصلی پرداخت و اظهار نگرانی کرد. او هشدار داده بود که دخالت دولت در منابع شرکت‌ها می‌تواند ریسک بازار را افزایش داده و نشان داده که این هشدار به مرحله عملیاتی رسیده است. همچنین نگرانی خود را نسبت به افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تأثیر آن بر بازار سرمایه بیان کرد.

وی افزود: این دو ریسک را دنبال می‌کنم که چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت؛ ولی در مقطع کنونی، نگرانی برای کلیت بورس متصور نیستم و سرمایه‌گذاری را توجیه پذیر می‌دانم.

سوری تصریح کرد: صنعتی که بیش از سایر گروه‌ها در معرض دخالت دولت قرار داشت، پالایشی‌ها بوده است؛ اما به‌ واسطه این‌که بازار از قبل P/E پایینی به این گروه داده بود و حتی دلار ۶ ماهه دوم آن‌ها بالاتر است، ریسک تحمیلی دولت را تا حدی پوشش داده‌اند. برای همین موضوع تاکید دارم که بازار گرانی نداریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص محرک‌های بازار سرمایه نیز گفت: افزایش نرخ ارز یعنی کاهش ارزش پول ملی و این یعنی سود شناسایی شده از این منبع، واقعی نبوده و شرکت‌ها از طرق دیگر این سود را پس خواهند داد؛ اما اگر تفاوت نرخ دلار نیمایی با دلار آزاد کاهش یابد، اتفاق خوبی برای سودآوری شرکت‌ها رقم خواهد خورد؛ چراکه این تفاوت در نرخ مطلوبیت از دست‌ رفته‌ای برای تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان ایجاد کرده و تنها و تنها به نفع دلالان خواهد بود.

سوری در خصوص تجدید ارزیابی شرک‌ها نیز واکنش نشان داد و گفت: عمده مطالبه‌گری بنده روی همین مساله است. ما به واسطه تجدید ارزیابی شرکت‌ها دنبال رشد بازار نیستیم؛ اما به علت واقعی‌تر شدن اطلاعات مالی شرکت‌ها، ریسک عدم شفافیت کاهش می‌یابد. به زبان ساده‌تر، تجدید ارزیابی کمک می‌کند تا شرکتی که عملکرد آن در صورت‌های مالی مثبت ارزیابی می‌شود، به واسطه شفافیت اطلاعاتی، عملکرد واقعی آن عیان خواهد شد.

وی افزود: این اطلاعات را مدیران و سهامداران عمده شرکت‌ها در اختیار داشته و به راحتی می‌توانند سهم را پروژه کنند. ولی اگر اطلاعات شفاف شود، دیگر چیزی پشت پرده وجود ندارد که سهم پروژه‌کن‌ها به واسطه آن اطلاعات، سهامداران را فریب دهند. با شناسایی واقعی عملکرد شرکت‌ها و تفکیک آن‌ها، هیجان سهامداران نیز تخلیه شده و بازاری مشابه ۱۳۹۹ درکار نخواهد بود. بازارهای هیجانی فقط در فضا عدم شفافیت ایجاد می‌شود.

خبرهای مهم بورسی در ۲ بهمن ۱۴۰۲

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بر حمایت از بازار سرمایه و همچنین منافع سهامداران به صورت ویژه تاکید شده است.

دبیر کل کانون کارگزاران: کانون کارگزاران به عنوان یک نهاد خودگردان از بحث هوش مصنوعی استقبال می‌کند زیرا این امر موجب تقویت نهادهای مالی حاضر در بازار سرمایه می‌شود.

تحلیگر بازارهای مالی: تاکنون اقدامات متعددی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار برای حفظ حقوق سهامداران انجام شده و اتفاقات متعددی که در بازار سرمایه رخ می‌دهند را می‌توان به سبب تصمیمات خلق و الساعه دانست.

کارشناس بازار سرمایه: بازار سهام از ظرفیت بسیار خوبی برای تامین مالی شرکت‌ها برخوردار است، چنانچه ناشران شرایط مالی مطلوبی از نظر حجم سرمایه، میزان بدهی و رشد فروش داشته باشند، به راحتی می‌توانند تمامی نیازهای مالی خود را از طریق بازار بدهی تامین کنند.

تمامی خدمات مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث از طریق سامانه «میراث» در ۴ بانک و ۴۴ کارگزاری منتخب به صورت رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.

 مبارزه با پولشویی، سیاست راهبردی بازار سرمایه است

سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: مبارزه با پولشویی، یک الزام و تکلیف برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله ارکان و نهادهای مالی در بازار سرمایه است.

۱۱ ناشر ۱۱۰۰ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران واریز کردند

اطلاعات منتشر شده در خصوص جزییات واریز سود سهامداران در هفته چهارم دی ماه سال جاری حاکی از آن است که ۱۱ ناشر سود جاری و سنواتی ۳۲۵ هزار و ۱۳۶ سهامدار را که شامل یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود را به حساب سجامی سرمایه‌گذاران واریز کرده‌اند.

منبع: اقتصادآنلاین