شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت نفت#دریای سرخ

قیمت نفت/طلای سیاه/بازار نفت

کاهش شدید قیمت نفت / تنش های دریای سرخ تاثیر خود را گذاشت

نفت در بازار جهانی، مدتی است که یک آشفتگی را پست سر می گذارد و تحولات بسیاری در کاهش یا افزایش قیمت طلای سیاه نقش دارند.

اقتصاد کاهش شدید قیمت نفت / تنش های دریای سرخ تاثیر خود را گذاشت

طلای سیاه همواره تحت تاثیر عوامل گوناگونی بوده است و این عوامل توانسته اند بر کاهش یا افزایش قیمت نفت تاثیرگذار باشند.

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه با ازسرگیری تولید بزرگترین میدان لیبی که عرضه جهانی نفت را افزایش داد و نگرانی‌ها نسبت به تنش‌ها در منطقه دریای سرخ را تحت الشعاع قرار داد، کاهش یافت.

بهای معاملات نفت برنت به حدود ۷۸ دلار در هر بشکه کاهش یافت که سومین کاهش روزانه در چهار روز گذشته است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نزدیک ۷۳ دلار در هر بشکه بود. شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد جریان نفت از میدان نفتی شراره که پیش از این، حدود ۲۷۰ هزار بشکه در روز بود، پس از سه هفته توقف، ازسرگرفته خواهد شد.

در این بین، معامله‌گران انتظار اختلال طولانی در کشتیرانی در دریای سرخ و کانال سوئز را می‌کشند. یک مقام دولت بایدن اظهار کرد: اقدامات نظامی در این منطقه، ممکن است در روزهای آینده به اقدامات بیشتری کشانده شود.

نفت امسال در جست‌وجوی مسیر قیمت بوده و هر هفته، افزایش و کاهش داشته است. این روند تحت تاثیر تنش‌ها در خاورمیانه از یک سو و انتظارات برای عرضه کافی در بازارهای نفت از سوی دیگر، متوازن شده است. آژانس بین‌المللی انرژی، رشد تولید در خارج از اوپک و در عین حال، کندی رشد تقاضا را پیش بینی کرده است.

به گفته واندانا هری، موسس شرکت تحلیلی واندا اینسایتس، بازارهای نفت، تاثیر اختلالات کشتیرانی در دریای سرخ و جنگ غزه را در قیمت‌ها لحاظ کرده اند و به همراه تداوم نگرانی‌های اقتصادی، به نظر می‌رسد که این عوامل، قیمت‌ها را در بازه محدودی نگه می‌دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در این بین، در اروپا، آتش سوزی در یک کارخانه شرکت نواتک در بندر اوست لوگای روسیه، باعث توقف تولید سوخت در این مجتمع شد و باعث جلب توجهات به جریان صادرات سوخت روسیه در بحبوحه ادامه جنگ با اوکراین شد.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه از بازار نفت، به پیش‌بینی خود از رشد نسبتا قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ پایبند ماند و در یک ارزیابی اولیه غافلگیرکننده، اعلام کرد مصرف نفت در سال ۲۰۲۵، به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی اوپک از دورنمای بازار نفت در سال ۲۰۲۵، مطابق با این دیدگاهش است که مصرف نفت در دو دهه آینده، همچنان رو به رشد خواهد بود و برخلاف دیدگاه آژانس‌هایی مانند آژانس بین‌المللی انرژی است که پیش‌بینی کرده است تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰، به اوج خود می رسد زیرا جهان به سوی انرژی پاک تر حرکت خواهد کرد.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت، ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت و به ۱۰۶.۲۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این گروه برای سال ۲۰۲۴، رشد تقاضا را به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می کند که نسبت به گزارش ماه گذشته تغییری نداشت.

با این حال، قیمت نفت، سال ۲۰۲۴ را به دلیل ابهام در بازار نسبت به وضعیت تقاضا که کاهش تولید جدید اوپک پلاس را تحت الشعاع قرار داده است، با عملکرد ضعیفی آغاز کرد.

منبع: ايسنا