شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#مسکونی

اخذ مالیات از صاحبان املاک با ارزش بیش از ۳۵ میلیارد / این واحدهای مسکونی مشمول مالیات نمی شوند

راه و مسکن اخذ مالیات از صاحبان املاک با ارزش بیش از ۳۵ میلیارد / این واحدهای مسکونی مشمول مالیات نمی شوند

نمایندگان مجلس با اخذ مالیات ۲ در هزار از زمینهای فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان موافقت کردند.

مالیات بر مسکن یکی از روش‌های اصلی برای دولت‌ها برای جمع‌آوری درآمد است و معمولاً بر ارزش مالیاتی خانه‌ها یا دارایی‌های مسکونی تحت نظر قرار می‌گیرد. این مالیات می‌تواند به عنوان یک منبع مهم از درآمد برای دولت فعالیت کند و در بسیاری از کشورها بر اساس ارزش املاک و مسکن تعیین می‌شود. همچنین، مالیات بر مسکن می‌تواند به عنوان یک ابزار برای تنظیم بازار مسکن و کنترل شدت افزایش قیمت‌های املاک و مسکن نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با ردیف‌های ۱ و ۲ بند (ژ) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در ردیف ۱ بند ژ تبصره ۶ این لایحه آمده است: زمینهای فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیارد (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک فوق بوده است.

بر اساس ردیف ۲ بند ژ تبصره ۶ این لایحه؛ واحدهای مسکونی و باغ‌ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند. باغ‌ویلاهای غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده (۳) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، مصوب سال ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی و کمیسیون‌های ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات باغ‌ویلاهای مجاز می‌باشند.