شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیگار#مجوز فروش

سیگار الکترونیک/فروش سیگار/سیگار

ممنوعیت فروش سیگار / مجوز فروش محصولات دخانی الکترونیکی نمی دهیم

شنیده ها حکایت از آن دارد که سیگار الکترونیک، برای سلامتی بسیار خطر آفرین است.

اقتصاد ممنوعیت فروش سیگار / مجوز فروش محصولات دخانی الکترونیکی نمی دهیم

وزارت بهداشت اعلام کرده است که به هیچ عنوان زیربار ارائه مجوز قانونی فروش محصولات دخانی الکترونیکی نخواهد رفت.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به هیچ عنوان زیربار ارائه مجوز قانونی فروش محصولات دخانی الکترونیکی نخواهد رفت، گفت: این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند و سبب می‌شوند فرد در عین مصرف دخانیات معمولی،‌ به مصرف سیگار الکترونیک هم اقدام کند.

مهندس بهزاد ولی‌زاده، با تاکید بر ممنوعیت واردات و همچنین فروش سیگارهای الکترونیک، تصریح کرد: در جلسات خود با ستاد صنایع دخانی و اصناف بر این موضوع تاکید کرده‌ایم تا جلوی فروش سیگارهای الکترونیک که به شکل قاچاقی وارد کشور می‌شود را بگیرند.

وی افزود: ما به هیچ عنوان محصولات الکترونیکی را در دسته محصولات سالم نمی‌شماریم و به هیچ عنوان زیربار ارائه مجوز قانونی فروش محصولات دخانی الکترونیکی نخواهیم رفت.

ولی‌زاده تاکید کرد: دنیا گرفتار این مسئله شده است و کسانی که به قاچاق سیگار الکترونیک اقدام می‌کنند، به مصرف دخانیات دامن ‌می‌زنند و تهدید کننده سلامت عمومی هستند؛ چراکه این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند و برای افراد وابستگی ایجاد می‌کنند و فرد در عین مصرف دخانیات معمولی،‌ اقدام به مصرف سیگار الکترونیک هم می‌کند و هزینه‌های هنگفتی را به بخش سلامت تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است که درصد قابل توجهی از افرادی که سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، مصرف همزمان سیگار را هم دارند، اظهار کرد: اینگونه نیست که اگر کسی سیگار الکترونیک بکشد دیگر سیگار مصرف نکند؛ زیرا بعد از مدتی سیگار الکترونیک وابستگی روانی و جسمی فرد به سیگار را تامین نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه سیگارهای الکترونیکی که در کشور به فروش می‌رسد به شکل غیرقانونی است، تصریح کرد: قطعا مواد معطر این دستگاه‌ها سرطان‌زا و به شدت خطرناک است و مصرف کننده و سلامتی فردی که در مواجهه با دود آن قرار می‌گیرد را نیز به خطر می اندازد. از طرفی گزارشات زیادی هم از انفجار باتری این محصولات رسیده است که منجر به متلاشی شدن استخوان فک، دندان‌ها و بافت صورت مصرف کننده و مرگ وی شده است.

به گفته وی، در محصولات الکترونیک تدخینی عمدتا از نیکوتین، گلیسیرین و حجم عظیمی از مواد معطر سرطان‌زا استفاده می‌شود.

یک فوق تخصص ریه به تشریح خطرات و عوارض مصرف سیگارهای الکترونیکی پرداخت.

دکتر علی معینی، با اشاره به تنوع مواد دخانی گفت: از جمله این مواد سیگار، قلیان و سیگارهای الکترونیکی است. دسته‌های دیگری از مواد دخانی هم مانند ترکیبات دخانی بدون دود که افراد برگ توتون را می‌جوند، وجود دارد که در ایران کمتر شایع هستند.

معینی گفت: در حال حاضر یکی از مواد دخانی که تبلیغ آن در حال افزایش است، سیگارهای الکترونیکی می‌باشد که استفاده از آنها با خطرات بسیاری همراه است.

وی افزود: در این سیگارها که باتری دارند، مایعی وجود دارد که بر اثر حرارت تبخیر شده و بخار آن وارد دستگاه تنفسی می شود.

معینی گفت: برخی از این سیگارها نیکوتین داشته و برخی دیگر فاقد نیکوتین هستند، اما در هر دو صورت این سیگارها عوارض و خطرات خود را دارند.

وی افزود: یکی از مهمترین خطرات این سیگارها وجود فلزات سنگین مانند کروم، نیکل و سرب در مایع درون آنهاست که این فلزات سرطان زا هستند.

معینی گفت: خطر دیگر وجود "کاربونایل ها" در مایع این سیگارهاست. کاربونایل ها فرم های مختلفی دارند که عمده آنها سرطان زا هستند و برخی مانند "آکرولین" تحریک کننده شدید دستگاه تنفسی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: برخی از فرم های کاربونایل ها می توانند جهش ژنتیکی ایجاد کنند.

این فوق تخصص ریه در ادامه به وجود افزودنی‌های معطر در این سیگارها اشاره و تصریح کرد: این مواد وقتی حرارت می بینند، بیماری‌های شدید ریوی ایجاد می کنند.

وی افزود: آسیب و خطر دیگر این سیگارها که کمتر به آن توجه شده بحث آسیب فیزیکی و سوختگی است. در برخی مواقع مشاهده شده که این سیگارها منفجر شده و آسیب هایی در صورت فرد ایجاد کرده اند.

معینی گفت: اگر به هر دلیل مایع درون این سیگارها با پوست یا چشم تماس پیدا کند، عواض شدید ایجاد کرده و اگر به هر نحو بلعیده شود ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود.

منبع: ايسنا