شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#سوخت#افزایش قیمت

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

احتمال افزایش قیمت کالا بر اثر جنگ دریای سرخ/ افزایش تنش ها ترانزیت سوخت را مختل می کند

عابدینی گفت: باز شدن جبهه جدید در دریای سرخ، امکان ترانزیت کالا، سوخت و سایر اقدامات تجاری را مختل خواهد کرد و به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اقتصاد احتمال افزایش قیمت کالا بر اثر جنگ دریای سرخ/ افزایش تنش ها ترانزیت سوخت را مختل می کند

تاثیر تنش ها در دریای سرخ سبب شده است تا مسیر حرکت کشتی ها تغییر کند و کم تر کشتی وجود داشته باشد که این مسیر را برای تردد و ترانزیت انتخاب کند. تغییر مسیر کشتی های تجاری، سبب شده است تا تاثیر آن را بر روی قیمت کالا های اساسی مشاهده کنیم. همچنین طبق اعلام کارشناسان بین الملل، تغییر مسیر کشتی های تجاری، سبب شده است تا هزینه های بالایی را متحمل شوند.

جنگ-دریای سرخ۲

آمریکا قصد دارد اقدامات یمن را متوقف کند

الهام عابدینی، کارشناس بین الملل در ارتباط با بحث وضعیت یمن و همچنین حمله اخیر آمریکا و انگلیس به این کشور و تاثیر آن بر روی اقتصاد به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در ارتباط با حمله آمریکا و انگلیس به یمن و درواقع ائتلافی که علیه یمن به وجود آمده است باید چند نکته را درنظر گرفت. حمله ای که به یمن صورت گرفت و حوادث دریای سرخ، تلاشی است برای آنکه بتوانند یمن را متوقف کنند تا پاسخی باشد برای حملات یمن به کشتی های آمریکا که در مسیر بنادر رژیم صهیونیستی درحال حرکت هستند.

عابدینی ادامه داد: بنده این تحلیل را نداردم که ائتلاف و آمریکا به دنبال گسترش جنگ و باز کردن جبهه های جدید باشد. اتفاقا این اقدام آمریکا، بیانگر این موضوع است که آمریکا به دنبال گسترش جنگ نیست و شدت حمله ای که آمریکا به یمن داشته است و تحولات دریای سرخ، این فرضیه را تایید می کند. این حمله به صورتی بوده است که ضربه کاری برای گسترش جنگ صورت نگرفته است. آمریکا نیز قصد ندارد تا دریای سرخ را برای یک جنگ جدید آماده کند. آمریکا بیشتر به دنبال پاسخ دادن به حملاتی است که یمن به کشتی های تجاری انجام داده است. چنین چیزی را می توان در سیاست پرستیژ آمریکا دانست که می خواهد اعلام کند در مقابل حملات یمن، منفعل عمل نکرده ایم.

الهام-عابدینی

وی افزود: آمریکا بعد از جنگ اوکراین و حمایت هایی که از رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه کرده است به لحاظ اقتصادی تحت فشار بوده و به دنبال هزینه های بیشتر برای جنگ جدید نخواهد بود. بعد از ۷ اکتبر، شاهد بودیم در آمریکا و در داخل بدنه دولت و کنگره شکاف هایی ایجاد شده بود و نمی دانستند که باید به اوکراین کمک شود و یا اینکه حمایت های بیشتری را از اسرائیل داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: به نظر بنده این حملات و درگیری های دریای سرخ سبب نخواهد شد تا انصارالله از اقداماتی که در دریای سرخ انجام می دهد عقب نشینی کند. آمریکا بعد از این پاسخی که به یمن داد، به این سمت و سو می رود که رژیم صهیونیستی را قانع کند تا از حملات به فلسطین دست بردارد. تصورات بنده این است که در شرایط فعلی و مختصات فعلی و همچنین معادلاتی که در منطقه وجود دارد، آمریکا نمی تواند مانع توقف انصار الله شود و جلوی حمله به کشتی ها در دریای سرخ را بگیرد.

۱۲ درصد تجارت جهانی از دریای سرخ می گذرد

وی افزود: از آن‌ جا که ۱۲ درصد تجارت جهانی و ۳۰ درصد ترافیک جهانی کشتی‌های کانتینری که تجارت سالانه یک تریلیون دلاری را به خود اختصاص می‌دهند  از مسیر دریای سرخ انجام می‌شود، پیش‌بینی می‌گردد، تاخیر و انحراف در حرکت این کشتی‌ها در راستای شلیک موشک حوثی‌ها، باعث اختلال قابل‌توجهی در تجارت جهانی شود. به دنبال این تغییر مسیر کشتی ها، به نظر می رسد عرضه نفت به طور جدی تحت تاثیر قرار نگرفته تا قیمت ها افزایش شدیدی داشته باشند اما در عین حال تحلیلگران پیش بینی می کنند اگر درگیری ها به مناطق دیگر کشیده شود، واکنش های شدیدتری در بازار دیده شود.

دریای-سرخ

عابدینی ادامه داد: باز شدن جبهه جدید در دریای سرخ، امکان ترانزیت کالا، سوخت و سایر اقدامات تجاری را مختل خواهد کرد و به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر در دریای سرخ یک جنگ جدی صورت گیرد به نفع هیچ‌کدام از طرفین نخواهد بود و ممکن است مسیر حرکت کشتی های حامل سوخت دچار مشکل جدی شود. بنابراین می توان گفت که بحران دریای سرخ، تاثیر بالایی بر وضعیت اقتصاد جهانی دارد و می تواند قیمت سوخت و سایر کالا هارا بالا ببرد.

این احتمال وجود دارد تا طرفین بر سر تحولات غزه و به ثبات رسیدن وضعیت فلسطین توافق کنند تا بتوانند از این طریق مشکلات دریای سرخ را برطرف کنند. پس با وجود چنین فرضیه ای، می توان نتیجه گرفت که احتمال گسترش دامنه تنش ها، بسیار اندک است و طرفین بایستی مذاکره را انتخاب کنند تا بحران دریای سرخ را برطرف کنند.

وی درباره آنکه آیا ایران واکنشی نشان خواهد داد یا خیر گفت: ایران تا زمانی که وضعیت به گونه ای پیش نرفته است که نیاز به مداخله داشته باشد، از نیروهای نیابتی که طی سالیان در منطقه ساخته است، بهره خواهد برد. درحال حاضر نیز، انصارالله یمن، حزب الله لبنان و گروه های مقاومت در فلسطین، به طور مستقل اقداماتی را انجام می دهند اما باید گفت که این اقدامات در راستای منافع ایران هم است و تا زمانی که این اقدامات صورت می گیرد و ایران می تواند با این پروکسی ها و توان نیروهای نیابتی و بازدارندگی که به این شکل برای خود تعریف کرده است شاید فعلا تصمیم داشته باشد تا مداخله جدی و مستقیم در جنگ نداشته باشد تا جبهه هایی جدید برای جنگ باز نشود.