شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#معلمان

عیدی فرهنگیان / حقوق معلمان / عیدی بازنشستگان

میزان عیدی فرهنگیان مشخص شد / دولت ساز معلمان را کوک کرد

در این گزارش جزییاتی از واریز عیدی فرهنگیان به حسابشان را با هم بررسی می کنیم.

اقتصاد میزان عیدی فرهنگیان مشخص شد / دولت ساز معلمان را کوک کرد

فرهنگیان عیدی خود را قبل از بازنشستگان دریافت می‌کنند. در سال گذشته، واریز عیدی برای فرهنگیان از تاریخ ۲ اسفندماه آغاز شده بود. همچنین مبلغ عیدی پرداختی به کارمندان و فرهنگیان در ماه بهمن سال گذشته، یعنی ۱۴۰۰، برابر با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و همچنین مبلغ عیدی پرداختی به فرهنگیان در همان ماه و سال، یعنی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

با احتساب افزایش حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد به عیدی در طول سال می‌توان حدس زد که رقم عیدی امسال کارمندان دولت و فرهنگیان رقمی حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود که احتمالا در پایان بهمن ماه و همراه با حقوق به آنان پرداخت خواهد شد.

همچنین قرار است همزمان اول بهمن ماه با پرداخت حقوق معلمان در دی ماه و فرهنگیان بخشی از معوقات آن‌ها نیز پرداخت شود.

عیدی بازنشستگان مبلغی است که طبق قانون به عنوان پاداش آخر سال برای مشمولان ازجمله بازنشستگان واریز می‌شود. زمان واریز عیدی بازنشستگان معمولا در دو ماه پایانی آخر سال است.

فرهنگیان زودتر از بازنشستگان عیدی دریافت می‌کنند. سال گذشته واریز عیدی فرهنگیان از ۲ اسفندماه آغاز شده بود.

عیدی کارمندان علاوه‌بر بعد مالی و کمک به بهبود شرایط معیشتی خانواده‌ها، دارای اهمیت روانی بسزایی است؛ زیرا پرداخت عیدی می‌تواند باعث افزایش رضایت شغلی، انگیزه کاری و حس تعلق کارکنان نسبت به سازمان شود. از سوی دیگر، تاخیر در پرداخت آن یا کاهش سهم عیدی تاثیر منفی بر روحیه کارکنان خواهد گذاشت.

وزارت آموزش و پرورش زمان فرآیند پرداخت و واریز پاداش آخر سال «عیدی» معلمان، فرهنگیان و بازنشستگان از جمله معلمان حق التدریس را اعلام کرد.

همچنین عیدی فرهنگیان در بهمن ماه به حساب آنها واریز می‌شود.

فرهنگیان زودتر از بازنشستگان عیدی دریافت می‌کنند. سال گذشته واریز عیدی فرهنگیان از ۲ اسفندماه آغاز شده بود.

واریز عیدی بازنشستگان از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد. مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری همانند سال‌های گذشته توسط دولت و به موجب مصوبه هیات وزیران تعیین می‌شود. بنابراین، میزان پاداش آخر سال بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۳، به اندازه مبلغ عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳ مورد تصویب قرار می‌گیرد. اما مبلغ عیدی بازنشستگان کارگری هرساله به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات خبری پایان سال تبدیل می‌شود.

حقوق-بازنشستگان

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد در صورت تصویب برنامه هفتم برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال اول به ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

به تازگی یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان و از اعضای سابق شورای اسلامی کار، خواستار پرداخت «عیدی کارگری» به بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

او با انتقاد از مبلغ عیدی بازنشستگان کارگری عنوان کرد: سال‌هاست یکی از اصلی‌ترین مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی، پرداخت عیدی کارگری است؛ این مطالبه را در دولت‌های مختلف مطرح کرده‌ایم، اما متاسفانه هیچ زمان گوش شنوایی نبوده است.

به گفته فرجی، مدیرعامل تامین اجتماعی که حرف آخر را در مورد رقم عیدی بازنشستگان این سازمان می‌زند، باید بداند با عیدی کارمندی، کارگران بازنشسته شب عید شرمنده خانواده‌هایشان می‌شوند. وقتی قانون می‌گوید کف عیدی کارگری ۶۰ روز مزد مصوب و سقف آن ۹۰ روز مزد است، باید این محدوده قانونی در مورد عیدی پرداختی به کارگران بازنشسته نیز رعایت شود.

او ادامه داد: انتظار داریم حداقل به اندازه دو پایه دستمزد به تمام بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی بدهند؛ اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر و زیر خط فقر هستند؛ چرا عیدی پایان سالِ بازنشسته‌ای که ۹ میلیون حقوق می‌گیرد باید برابر با عیدی پرداختی به یک قاضی یا یک استاد دانشگاه باشد؟

اعضا کمیسیون اجتماعی مجلس به افزایش ۲۵ درصدی حقوق و شاغلان و بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ رای مثبت دادند.

حقوق-کارمندان

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان گفت: اگر قرار بر برابری در پرداخت‌هاست، در طول سال مزایای آن چنانی خواص را هم به ما کارگران بازنشسته بپردازند.

گفتنی است قانون عیدی کارگران سال‌ها است که بدون تغییر خاصی اجرا می‌شود. قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۴ اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۱۳۷۰ را لغو نکرده است؛ بنابراین حکم تعیین عیدی معادل ۶۰ روز آخرین مزد روزانه مشمولین قانون کار کماکان به قوت خود باقی است.

دریافت عیدی یکی از مطالبات بازنشستگان است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال انتظارها برای زمان واریز و مبلغ آن در میان بازنشستگان تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری بالا می‌رود.

بازنشستگان دولتی معمولا هر ساله همزمان با حقوق بهمن ماه که در بازه زمانی ۲۶ تا ۳۰ این ماه است، عیدی خود را دریافت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود عیدی این دسته از بازنشستگان امسال نیز تا پایان بهمن ماه به حساب آن‌ها واریز شود.

انتظار می‌رود بازنشستگان نیروهای مسلح نیز همانند بازنشستگان دولت، عیدی خود را به مانند سال‌های گذشته تا اواخر بهمن ماه دریافت کنند.

در خصوص عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی هنوز تصمیم‌گیری صورت نگرفته اما معمولا بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در اواسط اسفندماه و براساس حروف الفبا عیدی خود را دریافت می‌کنند.

عیدی

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۲

هر ساله پیش از  اعلام رقم عیدی، تصور بازنشستگان از عیدی چیزی است که بتوانند با آن سفره عید خود را رنگین کنند اما واقعیت این است مبلغی که به عنوان عیدی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ می‌شود حتی بخشی از هزینه‌های عید خانواده‌های بازنشسته را هم پوشش نمی‌دهد و همین باعث اعتراض بازنشستگان می‌شود.

گرچه تاکنون به صورت رسمی درباره میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری تصمیم‌گیری نشده، اما براساس سنوات گذشته میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در  سال جاری به اندازه مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۳، به میزان مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری می باشد.

بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاه‌های اجرایی جهت تهیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ شد.

به علت آنچه که از سوی وزیر رفاه “درگیری دولت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها” عنوان شد، سرانجام در ابتدای هفته جاری افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب دولت رسید. ما به تفاوت حقوق بازنشستگان قرار است به زودی پرداخت شود. در ادامه آخرین اخبار حقوق بازنشستگان را بخوانید.در نیمه اول اردیبهشت ماه وزیر رفاه اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و به هیئت دولت ارسال شود؛ هرچند وعده‌هایی از سوی مسئولان مربوط برای تصویب و اعمال افزایش حقوق‌ بازنشستگان در پایان اردیبهشت ماه داده شده بود.

سن-بازنشستگان

یدی کارکنان دولت ۱۴۰۳ و عیدی بازنشستگان لشکری ۱۴۰۳ از مواردی است که هر چه به پایان سال نزدیکتر می شویم برای برخی افراد مهمتر می شود و بدون شک ابهاماتی در پی دارد که به شرح کامل آن می پردازیم. تا علاوه بر کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری دیگر کارکنان، کارگران و بازنشستگان بتوانند از میزان عیدی ۱۴۰۳ مطلع باشند.

عیدی و پاداش آخر سال یکی از حقوقی است که در پایان سال به کارمندان دولت، کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری تعلق می‌گیرد.

فرمول عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در اسفند ۱۴۰۲

مبلغ این عیدی برای هر گروه از این افراد به طور جداگانه و طبق فرمول خاصی تعیین می‌شود. حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری توسط هئیت وزیران و حقوق کارکنان مشغول قانون کار توسط وزارت کار تعیین می‌شود. میزان عیدی برای افرادی که کمتر از یکسال سابقه کار دارند هم بر اساس ماه‌های حضور آن‌ها در محل کار محاسبه خواهد شد.

عیدی بازنشستگان لشکری برای ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران طبق مصوبه‌ای که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است، محاسبه و تعیین می‌شود، بر اساس این مصوبه که در سال ۱۳۷۰ تصویب شد، عیدی آخر سال کارگران برابر با دو برابر حداقل دریافتی کارگر است. البته این مبلغ حداقل عیدی کارگر است و حداکثر عیدی می‌تواند تا سه برابر حداقل حقوق ماهانه کارگر پرداخت شود. بنابراین، عیدی حقوق کار حداقل برابر با دستمزد شصت روز کار اخیر و حداکثر برابر با دستمزد نود روز کار اخیر اوست.)

همچنین میزان عیدی کارگران نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی آن‌ها تجاوز کند. بر اساس قانون، پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه‌ها مشغول به کارهستند نیز الزامی است، در این صورت میزان عیدی کارگر باید بر اساس شصت روز دستمزد و متناسب با روز‌های کار او محاسبه شود. در واقع، در این شرایط ابتدا عیدی ماهانه برای کارگر محاسبه می‌شود با ضرب در تعداد ماه‌های سابقه کار وی مبلغ نهایی عیدی سالیانه تعیین و پرداخت می‌شود.

قانون عیدی کارگران سال‌ها است که بدون تغییر خاصی اجرا می‌شود. قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۴ اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۱۳۷۰ را لغو نکرده است؛ بنابراین حکم تعیین عیدی معادل ۶۰ روز آخرین مزد روزانه مشمولین قانون کار کماکان به قوت خود باقی است.

عیدی بازنشستگان مبلغی است که طبق قانون به عنوان پاداش آخر سال برای مشمولان ازجمله بازنشستگان واریز می‌شود. زمان واریز عیدی بازنشستگان معمولا در دو ماه پایانی آخر سال است.

منبع: اقتصاد ۱۰۰