شهر خبر

بورس / پیش بینی بورس / بازار سرمایه

پیش بینی حساس درباره وضعیت بورس / نقش دولت در بازار چیست؟

در جریان معاملات روز جاری، بازار بورس اوراق بهادار تهران با افت ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحدی همراه شد و شاخص بازار به محدوده ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی نزدیک‌تر شد.

اقتصاد پیش بینی حساس درباره وضعیت بورس / نقش دولت در بازار چیست؟

ارزش معاملات بورس در روز جاری به رقم ۵ هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان رسیده است و ارزش بازار نیز با شکست محدوده ۷۵۰۰ همتی به عدد ۷ هزار و ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی رسیده است.

 نمادهای تاپیکو، شستا، خودرو، و نماد وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران داشتند. همچنین از ارتفاع شاخص هم‌وزن نیز ۱۰ هزار واحدی کم شد تا به رقم ۷۴۴ هزار واحدی برسد.

 گروه فلزات اساسی با ۴۹۳ میلیارد تومان و گروه خودرویی با ۲۹۵ میلیارد تومان بییشترین ارزش معاملاتی را در روز جاری به خود اختصاص دادند و به ترتیب جایگاه اول و دوم را از آن خود کرده‌اند.

صمد حسن‌زاده مدیرعامل گروه صنعتی کاشی تبریز و نایب‌رییس سوم اتاق با اکثریت آرای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به عنوان رییس جدید اتاق ایران انتخاب و جایگزین حسین سلاح‌ورزی شد.

اما بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس آغاز شده است و نمایندگان در نشست علنی امروز -یکشنبه یکم بهمن ماه- با برگزاری سه شیفت جلسات بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ با ۱۷۷ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بر حمایت از بازار سرمایه و همچنین منافع سهام‌داران به صورت ویژه تاکید شده است.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی نیز این موضوع را عنوان کرده است که هر چه در بازار سرمایه ابزارهای مالی متنوع‌تر و متناسب با سلیقه مخاطب از لحاظ ریسک پذیری و یا ریسک‌گریزی و توقع آنها از سودآوری باشد، به طور حتم به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

 در این میان، سازمان بورس عنوان داشته که آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا نیمه دی ماه، ۴۴ ناشر پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم را برای صاحبان سهام خود از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه عملیاتی کرده‌اند، که می‌توان گفت این موضوع یکی از اقدامات خوب در بازار سرمایه است اما روند خیلی کندی را در پیش دارد.

 اما در خصوص مصوبه‌ای که در روزهای اخیر مورد توجه اهالی بازار است، نماد شبندر اطلاعیه شفاف سازی منتشر کرده است و اعلام کرده که کاهش قیمت بنزین اکتان 87 در محاسبات سود منظور شده و اثر با اهمیتی در سود ندارد.

 گلایه اهالی بازار سرمایه از این قبیل اطلاعیه‌ها و شفاف سازی‌ها این است که هم شرکت‌ها و هم وزارت نفت و هم سازمان بورس از متن و محتوای نامه و مصوبه‌ها اطلاع دارند، و این انتظار وجود دارد که نماد معاملاتی بسته شود و اطلاعات به صورت شفاف گزارش شوند تا سهام‌دار علاوه بر دریافت خبر مصوبه جدید تاثیر آن را روی عملکرد شرکت مشاهده کند و سپس نماد برای ادامه روند معاملاتی بازگشایی شود.

 اما روزنامه دنیای اقتصاد در خصوص واردات خودرو این طور نوشت که «شکست واردات خودرو را اعلام کنید». سیاست‌های وارداتی که از صفر تا صد ورود خارجی‌ها را با «نظارت دولت» تعریف کرده، به نظر می‌رسد به نقطه پایان خود رسیده است. سال گذشته سازمان ملی استاندارد و در مقطعی واردکنندگان به عنوان مقصر کندی واردات خودرو شناخته می‌شدند و از روز گذشته پلیس راهور در این زمینه به کم‌کاری متهم شده است. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار، شکست در واردات خودرو را باید به‌صراحت اعلام کند؛ چراکه سیاست‌های وارداتی خودرو نه‌تنها به تنظیم بازار کمکی نکرد بلکه موجب آشفتگی و به‌هم‌ریختگی بازار هم شد.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران می‌توانست با توجه به وضعیت سودآوری شرکت‌های موجود در بازار در گزارش ۹ ماهه خود روند خوبی را در پیش بگیرد و از منظر تکنیکالی نیز واکنش‌های مثبتی را در محدوده‌های حمایتی از خود نشان داده بود.

 محدوده‌های همچون سطح ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی و میانگین‌های ۵۵ و ۲۰۰ روز در شاخص که این امر محقق نشد و اتفاق اردیبهشت ماه سال جاری یک بار دیگر اما در وسعت کوچک‌تر در حال اتفاق افتادن است.

 در صورتی که مسئولان و تیم اقتصادی دولت در حال وعده دادن برای حمایت از بازار سرمایه هستند (چه با بسته‌های حمایتی که هنوز منتشر نشده است و چه در بودجه سال آینده) اما بازار سرمایه در مسیر دیگری قرار گرفته و عملاً سود شرکت‌ها به عناوین مختلف از جمله جریمه بانک‌ها، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها و همچنین قیمت گذاری دستوری و نحوه فروش محصولات شرکت‌های خودرویی و... به طور مستقیم به دولت می‌رساند، دولتی که به عنوان مالک بازار سرمایه نیز شناخته می‌شود.

 اما از منظر تکنیکالی در روزهای گذشته هم این موضوع را مطرح کردیم که در صورتی که سطح ۲.۱۵۰.۰۰۰ واحدی شاخص از دست برود اتفاقی که برای شاخص ۲.۲ میلیون واحدی در ابتدای تابستان سال جاری رقم خورد در زمستان ۱۴۰۲ نیز شاهد آن هستیم و بازار روزهای سختی را در پیش خواهد داشت.

منبع: اکوایران