شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#وضعیت#وخیم#منتظر#جیره#بندی#باشیم؟

وضعیت آب/کمبود آب/کمبود بارش

وضعیت وخیم آب تهران / منتظر جیره بندی باشیم؟

وضعیت سدهای تهران در شرایط خوبی قرار ندارد و کاهش بارندگی ها سبب شده است تا وضعیت کمی بحرانی تر شود.

اقتصاد وضعیت وخیم آب تهران / منتظر جیره بندی باشیم؟

خشکسالی و کمبود آب در پایتخت یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که ما را به سمتی می برد که باید فکری اساسی برای منابع آب کشور کنیم. از سوی دیگر، کمبود بارش ها، این مشکلات را چند برابر کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با تشریح وضعیت منابع آبی در این استان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در تهران وجود ندارد اما لازم است مشترکان ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند.

محسن اردکانی با بیان اینکه ایران از یک اقلیم خشک و نیمه خشک برخوردار است، میانگین بارندگی در کشور را به طور متوسط سالیانه ۲۳۰ میلی‌متر اعلام و اظهار کرد: این میانگین در استان تهران به صورت نرمال باید سالیانه ۲۸۰ میلی‌متر باشد و ما سومین دوره خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و اکنون در حال سپری کردن سال چهارم هستیم.

وی  با تاکید بر این‌که آب تهران از پنج سد امیرکبیر و طالقان در غرب و سد لار، لتیان و ماملو در شرق تهران و منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، تاکید کرد: در گذشته حدود ۷۵ درصد از آب شرب و بهداشتی استان تهران را از محل آب‌های سطحی یعنی همین سدها تامین می‌کردیم. زمانی که میزان بارندگی کاهش می‌یابد، طبیعتا روان‌آب‌ها و آوردهای رودخانه‌ها کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن حجم ذخائر سدها کاهش می‌یابد. بر این اساس طی سه سال گذشته، میزان بارندگی استان تهران به صورت ممتد زیر ۲۰۰ میلی‌متر بوده است. حال آنکه میانگین نرمال آن باید ۲۸۰ میلی‌متر باشد.

کاهش ۴۵ درصدی بارش‌ها در تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که سال گذشته میزان بارندگی‌ها ۱۹۰ میلی‌متر بود، گفت: امسال که تقریبا چهار ماه از سال آبی گذشته ۴۶ درصد بارندگی در استان تهران نسبت به میانگین بلندمدت سالیانه کمتر بوده، همچنین حجم ذخائر سدها به نحو قابل توجهی کاهش پیدا کرده و این در حالی است که سرانه مصرف در تهران باید طبق الگوی مصرف برای هر خانوار ۱۲ هزار لیتر در ماه باشد. این عدد برای هر نفر در شبانه روز ۱۲۵ لیتر است.

اردکانی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف در استان تهران برای هر نفر ۲۵۰ لیتر است که عدد بسیار بالایی به حساب می‌آید. سرانه مصرف بسیاری از کشورها که در حاشیه دریای مدیترانه قرار دارند و میزان بارندگی آنها بیش از ۷۵۰ لیتر است، ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است، گفت: در تهران با بارندگی ۱۹۰ میلی‌متر در سال سرانه مصرف ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است.

قیمت تمام شده آب در تهران مترمکعبی ۸۵۰۰ تومان

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف سه مقوله توزیع، تامین و تقاضا طبقه‌بندی می‌شود، افزود: در حال حاضر بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب اختلاف زیادی وجود دارد که پایه قانونی آن می‌بایست به تدریج اصلاح شود. در حال حاضر قیمت تمام شده آب در شهر تهران با وضعیت فعلی حداقل مترمکعبی ۸۵۰۰ تومان است که به طور متوسط کمتر از ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

 اختلاف قیمت ۶۰ درصدی بین قیمت تمام‌شده و قیمت فروش آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که بیش از ۶۰ درصد اختلاف قیمت بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب وجود دارد، تاکید کرد: باید با استفاده از شیرهای کم‌مصرف اصلاح تاسیسات در ساختمان و موضوعاتی از این قبیل میزان مصرف آب را کاهش دهیم. علاوه بر این‌ باید در حوزه فرهنگ‌سازی نیز اقداماتی صورت گیرد، به طوری که کلیه دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ‌سازی دخیل هستند، وارد میدان شوند و تغییر شیوه مصرف اتفاق بیفتد.

آب قابل تولید نیست، قابل تامین است

اردکانی با تاکید بر این‌که در گذشته رویکردها بیشتر روی مدیریت عرضه متمرکز بود، اظهار کرد: تفکر نادرستی که وجود دارد این است که دستگاه‌های متولی باید آب را تولید کنند اما آب قابل تولید نیست، آب قابل تامین است یعنی دستگاه‌های متولی با اقداماتی آب موجود را در دسترس قرار دهند، بنابراین در کم و زیاد آب نقش نداریم، چراکه آب را نمی‌شود تولید کرد.

برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب نداریم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه سه سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم و اتفاقی رخ نداده و اکنون نیز صراحتا اعلام می‌کنیم که هیچ برنامه‌ای برای نوبت‌بندی و جیره‌بندی آب در استان تهران در دستور کار نداریم، گفت: این صحبت بدین معنا نیست که هیچ اقدامی برای مدیریت منابع آبی صورت نمی‌گیرد، برنامه‌هایی را در سال‌های گذشته که در خشکسالی قرار داشتیم تعریف کردیم امسال نیز که در سال چهارم خشکسالی قرار داریم، برنامه‌هایی را دستور کار قرار داده‌ایم.

به گفته اردکانی در همه موضوعات اجتماعی مولفه و عنصر اصلی کمک دهنده به حل یک مشکل مردم هستند. مردم سال گذشته همکاری زیادی با ما داشتند به گونه‌ای که علی‌رغم این که ۲.۵ درصد به تعداد مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران اضافه شد اما شاهد کاهش مصرف ۶۲ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی بودیم.

وی با بیان این‌که علاوه بر همکاری مردم منابع جایگزین نیز اضافه کردیم که از منابع سطحی آب کمتر برداشت شود، اظهار کرد: امسال نیز چنین برنامه‌هایی را در دستور کار داریم و به جز این نیز چاره‌ای نیست.

منبع: ايسنا