شهر خبر

دارویار/داروخانه/سندیکاری دارویی

شوک به بازار دارو / ۱۳۰۰میلیارد چک برگشتی در صنعت دارو

اگر دولت برای سال جاری ۱۳۵ همت اعتبار در نظر می‌گرفت امسال پرداخت از جیب مردم برای دارو تغییر نمی‌کرد. برآورد دولت حاکی از آن است که پرداخت از جیب مردم در حوزه دولت ۵۰ درصد است این در حالیست که امسال تاکنون دولت برای دارویار فقط ۲۴ همت پرداخت کرده است. امسال در بهترین حالت ۳۰ تا ۳۵ همت از ۶۹ همت دارویار پرداخت خواهد شد.

اقتصاد شوک به بازار دارو / ۱۳۰۰میلیارد چک برگشتی در صنعت دارو

دکتر مهدی پیرصالحی عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نشست تامین نقدینگی در زنجیره تامین دارو گفت: دولت در تلاش است که امسال و سال آینده، کسری بودجه خود را به شرکت‌های دولتی و خصوصی منتقل کند که این وضعیت را بحرانی خواهد کرد. اگر تصمیم سریعی برای حل بحران کمبود نقدینگی زنجیره دارو گرفته نشود، بحران کمبود دارو قطعی خواهد بود و مجبور خواهیم شد هزینه بسیار بیشتری را برای واردات دارو پرداخت کنیم.

وی گفت:  برای برطرف کردن کمبودهای دارویی آینده باید همین امروز فکر شود. برای برطرف کردن کمبودهای دارویی، پیشگیری بهتر از درمان است امروز باید دولت فکری به حال صنعت دارو کند. به نظر می‌رسد دولت تصمیم جدی برای جبران نقدینگی ندارد و باید فورا فکری به حال وضع موجود شود. اگر بخواهیم کمبودهایی مانند کمبود داروی وارفارین ایجاد نشود، امروز باید تدبیری برای آن بیندیشیم.

 ابراهیم هاشمی رییس انجمن پخش ایران دراین نشست  عنوان کرد: ما اکنون ۱۷ همت از دانشگاه علوم پزشکی و ۴۰ همت از مجموعه خصوصی طلب داریم. در مجموع ۸۰ همت از مجموعه‌های دولتی و خصوصی طلب داریم و با بیان دیگر ۵۰ درصد بازار دارو را از بازار مطالبه داریم. مجموعه‌ای هستیم که با تمام توان می‌کوشیم که زنجیره اعم از ماده اولیه، پخش، تولید و داروخانه به حیات خود ادامه دهد. بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی در صنعت دارو وجود دارد و بیش از ۴ همت درگیر چک‌های برگشتی است که بیش از یک ماه از تاریخ آنها گذشته است. امروز ۴ پخش اصلی کشور اکنون چک برگشتی دارند و جور دولتی‌ها را نیز می‌کشند. هیچ نقشه روشنی برای بازار سال آینده در حوزه دارو نداریم.

برای تامین دارو التماس می‌کنیم

دکتر محمد عبده‌زاده رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران عنوان کرد: زنجیره تامین، تولید و توزیع دارو دچار مشکل جدی است و نیاز به کمک و حمایت نهادهای بالادست دارد. الان تولیدکننده و فعال زنجیره تامین است که التماس می‌کند که برای تامین داروی مورد نیاز کشور تسهیلات بگیرد و نهادهای متولی در این خصوص تنها نظاره‌گر هستند.

برخورد با صنعت دارو غیرمنصفانه است

دکتر عباس کبریایی‌زاده، عضو هیأت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: صنعت داروسازی رشد خوبی داشته و برنامه‌ریزی در دانشکده‌های داروسازی موجب شد رشد ۱۶ برابری دانشجویان داروسازی را شاهد باشیم.بالاترین پیشرفت دارویی در عرصه فناوری را شاهد هستیم اما آنچه امروز می‌بینیم رفتار غیرمنصفانه با آینده صنعت دارو است. اگر دولت برای طرح دارویار ۱۳۵ همت اعتبار درنظر بگیرد امسال را می‌توانیم سر به سر درنظر بگیریم تا از پرداختی از جیب مردم نباشد. به شدت نگران مختل شدن دسترسی مردم به دارو هستیم. امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاحات اساسی را در برنامه هفتم توسعه ایجاد کند. اگر دولت برای سال جاری ۱۳۵ همت اعتبار در نظر می‌گرفت امسال پرداخت از جیب مردم برای دارو تغییر نمی‌کرد. برآورد دولت حاکی از آن است که پرداخت از جیب مردم در حوزه دولت ۵۰ درصد است این در حالیست که امسال تاکنون دولت برای دارویار فقط ۲۴ همت پرداخت کرده است. امسال در بهترین حالت ۳۰ تا ۳۵ همت از ۶۹ همت دارویار پرداخت خواهد شد.

بهمن صبور دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: افراد فاقد صلاحیت در دولت درباره حوزه دارو اظهارنظر می‌کنند. مطرح کردن موضوع تعارض منافع در حوزه دارو توسط برخی مسوولان، حرف چرتی است. طی یک سال معادل ۳۵ سال گذشته، تعداد داروخانه‌های کشور افزایش یافته که مشکلات زیادی را برای زنجیره تامین دارو ایجاد کرده است. مردم در حال دادن تاوان بابت سیاست‌های اشتباه وزارت بهداشت هستند. دارو کالای عادی نیست که مسوولان با آن شوخی کنند

منبع: فانا