شهر خبر

خاک مرده در بازار ارزهای دیجیتال / شکست این ارزها بر اساس سال راه‌اندازی

رمز ارز خاک مرده در  بازار ارزهای دیجیتال / شکست این ارزها  بر اساس سال راه‌اندازی

بیش از ۵۰ درصد از کل ارزهای دیجیتال مرده‌اند. از بیش از ۲۴۰۰۰ ارز رمزنگاری شده فهرست شده در CoinGecko از سال ۲۰۱۴، ۱۴۰۳۹ آن مرده‌اند.

ارزهای دیجیتال یا همان ارزهای رمزنگاری شده، نوعی ارز مجازی هستند که بر اساس فناوری بلاک چین (blockchain) ایجاد می‌شوند. این ارزها به صورت دیجیتال و بدون وجود یک نماد فیزیکی مانند سکه یا اسکناس وجود دارند. یکی از ویژگی‌های بارز ارزهای دیجیتال، غیرقابل تقلب و مستقل از سیستم‌های مالی مرکزی مثل بانک‌ها و دولت‌ها بودن آنهاست. ارزهای دیجیتال معمولاً از نوعی تکنولوژی بلاک‌چین بهره می‌برند که امکان انتقال پول و دارایی‌ها بدون واسطه را فراهم می‌کند. این ارزها به عنوان یک وسیله پرداخت بین‌المللی و ابزار سرمایه‌گذاری جذاب به شمار می‌آیند و در حال حاضر در بازارهای مالی جهانی تأثیرگذار هستند.

در طول افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال ۲۰۲۰-۲۰۲۱، بسیاری از ارزهای دیجیتال جدید ایجاد شدند. از ۱۱۰۰۰ موردی که در آن زمان راه‌اندازی شد، حدود ۷۵۳۰ مورد شکست خورده‌اند که بیش از نیمی از کل رمزارزهای ناموفق فهرست شده در CoinGecko است. این بدان معناست که درصد زیادی از ارزهای دیجیتالی که در آن زمان راه‌اندازی شده‌اند دیگر فعال نیستند.

ارزهای-دیجیتال

از ۱۴۵۰ پروژه‌ای که در طول رونق ارزهای دیجیتال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ شروع شده اند، حدود ۷۰ درصد از آنها از آن زمان به پایان رسیده‌اند. این اتفاق زمانی رخ داد که در آن زمان بیش از ۳۰۰۰ ارز دیجیتال معرفی شدند. بنابراین، می‌توان گفت که بسیاری از این پروژه‌ها در درازمدت به نتیجه نرسیدند.

تعداد بالای سکه‌های مرده در دوره ۲۰۲۰ - ۲۰۲۱ را می‌توان به سهولت در استقرار توکن‌ها و افزایش محبوبیت memecoin‌ها نسبت داد. با این حال، بسیاری از پروژه‌های memecoin بدون محصول راه‌اندازی می‌شوند و اکثریت آنها پس از مدت کوتاهی رها می‌شوند.

۵۷۲۴ ارز دیجیتال از سال ۲۰۲۱ شکست خورده اند

ارزهای رمزپایه راه‌اندازی شده در سال ۲۰۲۱ بدترین آسیب را دیده‌اند، به طوری که تا ژانویه ۲۰۲۴، ۵۷۲۴ مورد از بین رفته‌اند. بیش از ۷۰ درصد از ارزهای رمزنگاری‌شده فهرست شده در CoinGecko در سال ۲۰۲۱ مرده‌اند و این بدترین سال برای راه‌اندازی پروژه‌ها است. این بدان معناست که در سال ۲۰۲۲، تعداد زیادی ارز رمزنگاری شده لیست شده بود، اما ۳۵۲۰ مورد از آنها دیگر فعال نیستند. این نرخ حدود ۶۰ درصد از ارزهای رمزنگاری شده فهرست شده است.

در سال ۲۰۲۳، ۲۸۹ از ۴۰۰۰ ارز رمزنگاری شده فهرست شده در CoinGecko شکست خوردند. این میزان شکست کمتر از ۱۰ درصد است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش شدیدی داشته است.

شکست ارزهای دیجیتال بر اساس سال راه‌اندازی

تعداد شکست‌های ارز دیجیتال بر اساس سال راه‌اندازی عبارتند از:

ارز-دیجیتال

این مطالعه به تعداد کل ارزهای دیجیتالی می‌پردازد که در CoinGecko فهرست شده‌اند و طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ غیرفعال یا شکست خورده‌اند. آنها را بر اساس سالی که فهرست شده‌اند دسته‌بندی می‌کند.

بر اساس شرایط زیر ممکن است ارزهای دیجیتال غیرفعال و از فهرست CoinGecko حذف شوند: