شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کسب و کار

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

فریاد حقوق بگیران به گوش رسانه ها رسید / فعالین این کسب و کار در آستانه ورشکستگی هستند

محبی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید زمینه بیشتری را فراهم کند. هر چه بیشتر در حوزه بهداشت سرمایه‌گذاری شود حوزه درمان راحت‌تر خواهد بود.

اقتصاد فریاد حقوق بگیران به گوش رسانه ها رسید / فعالین این کسب و کار در آستانه ورشکستگی هستند

مشکلات وزارت بهداشت و درمان از کمبود دارویی تا تأخیر در پرداخت کارانه پرسنل درمان باعث شده تا  حقوق‌بگیران این وزارت خانه نارضایتی خود را به گوش رسانه‌ها برسانند. کمبود دارویی به میزانی مورد رنجش و ایجاد مشکل در عرضه و توزیع دارو بوده است که  واکنش‌های بسیاری  را نسبت به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت داشته است. اخیراً سخنگوی انجمن داروسازان ایران اظهار کرده بود: مجلس مدعی است که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مسئول این مشکل هستند، درحالی‌که ارز تخصیص نداده‌اند. هنگامی‌که می‌گویند وزارت بهداشت مقصر است، باید بیان کنند که کجا در نقص به وجود آمده و چه اقداماتی باید انجام می‌دادند و انجام نداده‌اند.

عکس زیر پرداختی تعرفه پرستاری سال ۱۴۰۱ دانشگاه علوم پزشکی مازندران بخش اورژانس که علی الحساب ۲.۷۰۰ داده بودند. در حالی که قرار بوده هر ماه حدود ۳ میلیون تومان باشد.

کارانه-پرستار

ماجرای پرداخت کارانه پرسنل درمان

بهروز محبی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصاد در خصوص مشکلات مربوط به حوزه بهداشت و درمان  به خبرنگار گسترش نیوز گفت: درزمینهٔ تامین تجهیزات و دارو مشکلات زیادی داریم.  بحث نیروهای درمان و تأخیر بیش از ۱۴ ماهه در پرداخت کارانه پرسنل درمان از جمله مشکلات این حوزه است. در حال حاضر نیز بار بسیار زیادی روی دوش کادر درمان است ولی متناسب با آن دریافتی درستی ندارند. انتظار به این موضع توجه ویژه‌ای شود و مشکلاتشان حل شود.

بهروز-محبی

وی در خصوص کمبود دارویی بیان کرد: حوزه بهداشت و درمان مشکلات عدیده‌ای دارد. سبد داروهایی که در بیمه موردتوجه قرار می‌گیرد مورد رضایت مردم نیست. بهتر است پوشش بیمه برای داروها بیشتر شود و دسترسی به داروها نسبت به این موضوع تسهیل پیدا کند.ازآنجایی‌که این موضوع بسیار گسترده است و هزینه‌های سنگینی در این زمینه وجود دارد باید به‌صورت ویژه‌تر در این حوزه توجه داشته باشیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بیمه‌ای که پرداخت می‌شود؛ باید متناسب با سود متعارف برای شرکت‌های بیمه باشد از طرفی دیگر باید در حوزه درمان به مردم کمک کنیم و سهم پرداختی مردم را به حداقل برسانیم. دولت باید زمینه بیشتری را فراهم کند. هر چه بیشتر در حوزه بهداشت سرمایه‌گذاری شود حوزه درمان راحت‌تر خواهد بود.

تنها راهکار رهایی از ورشکستگی داروخانه ها

در حوزه توزیع دارو بخصوص تامین داروهای بیماران صعب‌العلاج و بیماران  خاص  مشکلاتی برای خانواده‌های این نوع بیماران وجود دارد. چراکه هزینه‌های بسیاری از این بیماران تامین نشده و مجبور به واردات داروها با هزینه‌های بالایی است. خلیل بهروزی فر، یکی از نمایندگان مجلس  در این خصوص اظهار کرد: این تعارض منافع است؛ از وزارت بهداشت و درمان گرفته تا سازمان غذا و دارو مقصر اصلی هستند لذا وزیر باید در این مورد چاره‌اندیشی کند. آن‌هایی که شرکت‌های توزیع دارند، داروخانه‌ هم دارند.

در نتیجه اگر تعداد داروخانه‌ها نیز افزوده شود، باز مشکل حل نمی‌شود. برخی از داروخانه‌ها به مرز ورشکستی رسیده‌اند و دلیل اصلی این است که در چرخه توزیع دارو، اقلام به داروخانه‌هایی می‌رسد که مال توزیع‌کنندگان است و داروخانه‌های عادی باید دارو را از بازار آزاد تهیه و به فروش برسانند. تنها با این راهکار از ورشکستگی نجات پیدا می کنند. مجلس در حوزه بهداشت، به‌ویژه در بخش درمان، ارز ترجیحی را حذف نکرد و در مورد واردات دارو به دولت اجازه داد، با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو وارد کند  اما متأسفانه در این واردات، شفافیت کافی وجود نداشت و مشخص نیست با چنین ارزی چه مقدار و چه نوع داروهایی وارد کشور شده است.

دارو-اس ام ای

وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی شامل هشدار و تذکر دادن، سؤال کردن و استیضاح کردن است که نقش نظارتی مجلس را تشکیل می‌دهد و دکتر قالیباف در این زمینه هشدار داده است. به نظر می‌رسد که مشکلات فعلی باید از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حل شوند، زیرا امروزه مسئله درمان به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین مسائل برای خانواده‌های ایرانی مطرح است. بیماری‌ها مرزها را شناخت نمی‌کنند و به‌راحتی از کشورهای دیگر وارد و در میان مردم گسترش می‌یابند که می‌تواند در شرایط کنونی هزینه‌ها را افزایش دهد.