شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مسکن#بازار مسکن

پیش بینی آینده ای روشن برای بازار مسکن / خروج صنعت ساخت‌وساز ایران از رکود

راه و مسکن پیش بینی آینده ای روشن برای بازار مسکن / خروج صنعت ساخت‌وساز ایران از رکود

نشریه اقتصادی مید با اشاره به خروج صنعت ساخت‌وساز ایران از رکود در سال ۲۰۲۳ رشد سالانه ۳.۴ درصدی را برای این صنعت تا سال ۲۰۲۷ پیش‌بینی کرد.

بازار مسکن یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی در هر کشوری است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره ملک‌ها مانند خانه‌ها، آپارتمان‌ها، ویلاها و مغازه‌ها می‌شود. بازار مسکن تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.

نشریه اقتصادی مید طی گزارشی نوشت صنعت ساخت‌وساز ایران که در سال ۲۰۲۲ رشد منفی ۲.۵ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۲۰۲۳ از رکود خارج شده و رشد ۰.۵ درصدی داشته است.

سرمایه گذاری‌های دولتی و خصوصی در پروژه‌های صنعتی، انرژی و زیرساختی عامل اصلی رشد بخش ساخت‌وساز ایران در سال ۲۰۲۳ بوده است.

این گزارش در ادامه پیش‌بینی کرده است بخش ساخت‌وساز ایران طی دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ با افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش‌های پتروشیمی، انرژی و مسکن به طور متوسط ۳.۴ درصد در سال رشد کند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد ارزش افزوده بخش ساخت‌وساز ایران در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ رشد ۴.۷ درصدی داشته است. بانک مرکزی ایران هم گفته است در هفت ماهه امسال شمسی ۵۶ میلیارد دلار تسهیلات در اختیار بخش‌های مختلف اقتصادی قرار داده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حددود ۲۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش بخش پتروشیمی یکی از عوامل رشد صنعت ساخت‌وساز ایران تلقی می‌شود. شرکت ملی پتروشیمی ایران در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴.۲ میلیارد دلار در پروژه‌های پتروشیمی داخلی سرمایه‌گذاری کند. این شرکت افزایش ظرفیت تولیدات پتروشیمی ایران به ۲۰۰ میلیون تن در سال را تا سال ۲۰۳۳ برنامه‌ریزی کرده و ۱۰۰ پروژه به ارزش ۷۰ میلیارد دلار را برای توسعه تا این سال در نظر گرفته است.