شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دریای سرخ

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصاد بین الملل؛

تاثیر جنگ دریای سرخ بر گرانی کالا / هزینه های دور زدن دریای سرخ گزاف شد

زنگنه گفت: موقعیت یمن و تنگه باب المندب را می توان یک موقعیت استراتژیک دانست و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد تجارت جهانی از همین منطقه عبور می کند.

اقتصاد تاثیر جنگ دریای سرخ بر گرانی کالا / هزینه های دور زدن دریای سرخ گزاف شد

تحولات دریای سرخ را می توان یک جنگ کوتاه مدت دانست که از چندی پیش آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. کشتی های تجاری که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی در حرکت بود، مورد حمله یمن قرار گرفت که چنین موضوعی به علت حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه است. مسیر حرکت کشتی های تجاری و دارویی به سمت فلسطین مسدود شده است و یمن بر این باور است که به همین علت، هیچ کشتی تجاری حق ندارد به بنادر رژیم صهیونیستی نزدیک شود.

همان‌طور که شاهد بودیم، کشتی های تجاری آمریکا توسط یمن، مورد حمله قرار گرفت و این امر سبب شد تا آمریکا با همراهی انگلیس، موجی از حملات را به سمت یمن انجام دهد که البته این حملات بی پاسخ نماند. تاثیر آشوب های دریای سرخ بر اقتصاد جهانی را نمی توان نادیده گرفت و این آشوب ها در گرانی کالا بی تاثیر نیست.

دریای-سرخ

موقعیت یمن استراتژیک است

صباح زنگنه، کارشناس اقتصاد بین الملل در ارتباط با وضعیت دریای سرخ و هدف قرار گرفتن کشتی های تجاری و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: موقعیت یمن و تنگه باب المندب را می توان یک موقعیت استراتژیک دانست و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد تجارت جهانی از همین منطقه عبور می کند. پس باید گفت در بحث تجارت های آبی که کشتی ها آن را انجام می دهند، این منطقه دارای اهمیت بسیار بالایی است و امنیت این منطقه باید تامین شود. تجارت جهانی یکی از مهم ترین مولفه های اقتصادی است که باید در شرایط امنیت کامل انجام شود و فرقی ندارد که این موضوع بر روی دریا باشد و یا در خشکی صورت گیرد.

زنگنه ادامه داد: لازم به ذکر است که هرگونه نا امنی و یا ایجاد مشکل برای کشتی های تجاری در منطقه، تمام شبکه های تامین منابع دچار مشکل خواهد شد و اختلال هایی را به وجود خواهد آورد. پس باید نتیجه گرفت که تامین امنیت برای کشتی های تجاری و مسیرهای تجاری، دارای اهمیت بسیار بالایی است که چنین موضوعی در دریای سرخ و تنگه باب المندب با مشکلات اساسی مواجه شده است و کشتی های تجاری مجبور می شوند به دلیل نا امنی در این منطقه، مسیر خود را منحرف کنند و از مسیر دیگری حرکت کنند که این امر هزینه های بسیاری را به همراه دارد.

صباح زنگنه

وی گفت: باوجود نا امنی بسیاری از کشتی ها تامل خواهند کرد و برای انتقال کالاهای خود با احتیاط بیشتری رفتار خواهند کرد. دور زدن مسیر دریای سرخ برای حرکت در امنیت، هزینه های بالایی دارد که یکی از آن ها بیمه کالا ها است. کالاهایی که برای کشورهای دیگر ارسال می شود، دارای بیمه هستند و برای یک مسیر مشخص تعیین شده اند اما با دور زدن مسیر و طولانی تر شدن راه، هزینه بیمه قطعا بیشتر خواهد شد.

هزینه بیمه و حمل نقل برای دور زدن مسیر دریای سرخ

این کارشناس اقتصاد بین الملل در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در ادامه تغییر مسیر کشتی ها، هزینه اضافه تر دیگری هم برای آن ها اعمال می شود. علاوه بر هزینه بیمه، هزینه حمل و نقل نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که در طی دور زدن مسیر دریای سرخ برای کشتی ها اعمال می شود. هزینه محاسبه شده برای مسیری مشخص بوده و با دور زدن مسیر دریای سرخ به دلیل طولانی تر شدن این مسیر، هزینه حمل و نقل اضافه تر خواهد شد.

زنگنه در بخش دیگری از صحبت هایش اضافه کرد: فشارهای اصلی آشوب ها و نا امنی در دریای سرخ، بیشتر متوجه اروپا خواهد شد و البته باید گفت که مصر هم از گزند این حوادث در امان نخواهد بود. یکی از مهم ترین منابع درآمدی مصر را می توان عبور کشتی های تجاری از کانال سوئز دانست که با آشوب های منطقه ای و درگیری ها، این درآمد با مشکلات اساسی مواجه خواهد بود. لازم به ذکر است که دولت یمن اعلام کرده است که هدفشان از ایجاد محدودیت، صرفا برای کشتی هایی است که مقصدشان، بنادر رژیم صهیونیستی خواهد بود و سایر کشتی ها می توانند تردد خود را داشته باشند.

دریای-سررخ

وی افزود:  می توان از صحبت های مسئولان یمن این نتیجه را گرفت که سایر کشتی ها و سایر کشورها از هرگونه گزند و حمله مصون خواهند بود. البته، یمنی ها بارها اعلام کرده اند که هدفشان، کشتی هایی است که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می کنند. معنا و مفهوم سخنان مقامات یمن این است که علت این نا امنی ها، اتفاقاتی است که در غزه رخ می دهد و وضعیت یمن و دریای سرخ را می توان معلول این ماجرا دانست.

این کارشناس اقتصاد بین الملل در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: اگر آمریکا و انگلیس و سایر کشور ها بخواهند در دریای سرخ امنیت داشته باشند و امنیت تردد برای آن ها وجود داشته باشد، باید موضوع غزه را در نظر داشته باشند و به اسرائیل فشار وارد کرده تا حملات نظامی خود را کاهش دهند.

زنگنه در پایان گفت: باید گفت این تحولات سبب خواهد شد تا قیمت کالا ها افزایش پیدا کند، مگر آنکه این عملیات را یک عملیات گذرا بدانیم. این موضوع مشروط به آن است که یمنی ها نخواهند انتقام بگیرند و حملات جدیدی را بر کشتی های دریای سرخ که سمت بنادر رژیم صهیونیستی در حرکت است آغاز کنند.