شهر خبر

چک برگشتی/تامین دارو/تولید دارو

چک برگشتی های سلسله ای در تامین دارو/ بانکها همراهی لازم را ندارند

مدیرعامل شرکت روز دارو از وجود دومینوی چک برگشتی در زنجیره تامین دارو خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر به دلیل نقدینگی کم در زنجیره تامین دارو، چک‌های صادره توسط داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش برگشت می‌شود، چک‌های صادره توسط شرکت‌های پخش نیز به شرکت‌های تامین‌کننده دارو باز می‌گردد و چک‌های صادره توسط شرکت‌های تامین‌کننده نیز به تامین‌کنندگان مواد اولیه دارویی برمی‌گردد. این وضعیت قابل قبول نیست و می‌تواند منجر به اختلال در تامین داروی کشور شود.

اقتصاد چک برگشتی های سلسله ای  در تامین دارو/ بانکها همراهی لازم را ندارند

محسن کردی افزود: تعداد چک‌های برگشتی در زنجیره تامین دارو در حال افزایش است و باید تدابیر لازم برای حل این مشکل به سرعت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی همراهی لازم را برای برطرف کردن مشکل کمبود نقدینگی در زنجیره تامین دارو ندارد، گفت: برخی از بانک‌ها نه تنها میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دارویی را افزایش نداده‌اند بلکه تسهیلات تسویه شده را هم تمدید نمی‌کنند و این وضعیت باعث شده فشار نقدینگی زیادی به شرکت‌های دارویی وارد شود. وی عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های پخش دارو را نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد شرایط موجود عنوان کرد.

در اختتامیه دومین نمایشگاه سلامت بنیان که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، سیدحیدر محمدی در عصر سه‌شنبه اظهار داشت: با وجود مشکلات موجود در حوزه نقدینگی و منابع، ما به دستاوردهای بزرگی در این زمینه دست یافته‌ایم. با پیگیری‌هایی که انجام شده است، امروز اعتبارات مورد نیاز صنایع دارو به صورت ریالی تأمین شده است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سلامت بنیان ادامه داد: بسیاری از مسئولانی که در چند روز برگزاری نمایشگاه در این رویداد حضور یافتند دستاوردهای آن را موجب خرسندی دانستد. شاید یکی از بزرگترین مزایای این نمایشگاه برای ما انرژی مثبتی است که ایجاد می‌کند و روایتی است که از پیشرفت ایران اسلامی ارائه می‌دهد.

محمدی تاکید کرد: اگر برآیند کار را ببینیم می‌توانیم متوجه شویم که چقدر حرکت‌ها در این حوزه مثبت بوده است. این نمایشگاه فرصتی بود تا بتوانیم از زحمات همه شرکت‌هایی که در خصوص دارو مواد اولیه تجهیزات و ملزومات پزشکی فعالیت دارند، تشکر کنیم.

پرداخت هشت هزار میلیارد تومان از مطالبات شرکت‌های پخش دارو

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو از شناسه‌گذاری و اصالت‌سنجی زنجیره تامین دارو خبر داد و گفت: شناسه‌گذاری پلاسما که جزء صنایع زیرساختی و توسعه‌ای است از ابتدای دی آغاز شده است.

محمد پیکانپور افزود: بیش از ۳۰۰ قلم از داروهای معاونت بهداشت و بخشی دیگر از داروها به اصالت‌سنجی اضافه و تعداد این اقلام از ۱۳۳۳ به ۱۸۸۲ خواهد رسید.

وی اظهار داشت: سامانه شورتیج مبنای احصا کمبودهای دارویی به صورت سیستماتیک قرار گرفته است به همین منظور گزارش کمبودها از سوی معاونت‌ها و شرکت‌های پخش به طور کامل استخراج می‌شود.

پیکانپور تصریح کرد: هشت هزار میلیارد تومان از مطالبات شرکت‌های پخش در روزهای آتی از سوی سازمان هدفمندی پرداخت می‌شود که پنج همت به دانشگاه‌های علوم پزشکی و سه هزار میلیارد تومان برای سایر داروخانه‌های خصوصی اختصاص می‌یابد.

به گفته وی، استفاده از اوراق گام برای خرید ارز، درخواست تقسیط مابه‌التفاوت ارزی و اخذ تسهیلات ریالی در ۲ ماه اتی به منظور تامین نقدینگی در دستور کار است.

وی ادامه داد: سال گذشته صنعت دارو رشد منفی ۲.۵ درصدی داشت اما امسال تا شهریور به مثبت ۵.۱ رسید و تا پایان آذر بر مبنای گزارش بانک مرکزی در حالیکه میانگین رشد صنایع در کشور ۳.۳ درصد گزارش شد، میانگین رشد صنعت دارو ۱۱.۹ اعلام شده است.

عمق‌بخشی به تولید مواد اولیه دارویی آغاز شده است

نایب رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی نیز گفت: عمق‌بخشی به تولید در صنعت مواد اولیه دارویی و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت آغاز شده است.

محمدرضا موسوی اصفهانی افزود: به برخی کشورهای منطقه، مواد موثره دارویی صادر می‌شود و این صنعت قابل رقابت با رقبای چینی و هندی است.

موسوی اظهار داشت: اقتصادی شدن تولید مواد اولیه دارویی نیازمند حمایت سازمان غذا و دارو است. بنابراین این سازمان نیازمندی‌های کشور را در حوزه مواد اولیه دارویی به تولیدکنندگان اعلام کند و اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی تولید به این سندیکا ارائه شود.

 

منبع: فانا