شهر خبر

قانون معافیت مالیاتی برای این افراد در سال جدید / سرمایه‌گذاری کلان عربستان برای نفوذ در رسانه ها

اقتصاد قانون معافیت مالیاتی برای این افراد در سال جدید / سرمایه‌گذاری کلان عربستان برای نفوذ در رسانه ها

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک، xAI، ۵۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران از هدف خود برای جذب یک میلیارد دلار به‌دست آورده است. گفته می‌شود که این شرکت بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد، اما جزییات ممکن است تغییر کند. ایلان ماسک در توییتر گفت که این گزارش صحت ندارد. ایلان ماسک سال گذشته شرکت جدیدی به نام xAI را به عنوان رقیب Open AI راه‌اندازی کرد، اما بعداً به دلیل تفاوت در نحوه کسب درآمد از این فناوری راه خود را از آن جدا کرد. چت ربات xAI، به نام Grok، با استفاده از اطلاعات پست‌های رسانه‌های اجتماعی در پلتفرمی که ماسک نیز مالک آن است، ساخته شده است. این به Grok اجازه می‌دهد تا به اطلاعات به روزتر در مقایسه با سایر ربات‌های چت دسترسی داشته باشد.

مایکروسافت گفت که یک گروه هکر مرتبط با روسیه به سیستم‌های آنها حمله کرده و به چند حساب ایمیل از جمله رهبران مهم شرکت و کارمندانی که در بخش‌های امنیت سایبری و حقوقی کار می‌کنند، دسترسی پیدا کرده‌اند. این شرکت گفت که فوراً برای تعمیر سیستم‌های قدیمی‌تر اقدام می‌کند، که احتمالاً باعث ایجاد اختلال می‌شود. مایکروسافت گفت که گروه هک Midnight Blizzard به هیچ سیستم مشتری یا سرور مایکروسافتی که محصولات عمومی را اجرا می‌کند دسترسی نداشته است. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر ورود این گروه به کد منبع یا سیستم‌های هوش مصنوعی مایکروسافت وجود ندارد.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

قانونگذاران ایالات متحده روز جمعه لایحه‌ای را برای افزایش مزایای مالیاتی برای مشاغل و خانواده‌های کم درآمد ارائه کردند. این یک نمایش قابل توجه از حمایت دو حزبی از این اقدام بود، اگرچه آنها در مورد اینکه دولت چقدر باید هزینه کند، اختلاف نظرهای شدیدی دارند. «قانون معافیت مالیاتی برای خانواده‌ها و کارگران امریکایی در سال ۲۰۲۴» به والدین کمک می‌کند تا پول بیشتری را برای فرزندانشان پس‌انداز کنند و به کسب‌وکارها کمک می‌کند زمانی که برای تحقیق و توسعه و خرید تجهیزات جدید هزینه می‌کنند، در مالیات صرفه‌جویی کنند.

نتفلیکس قصد دارد در روز سه‌شنبه، ۲۳ ژانویه اعلام کند که در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ چقدر درآمد داشته و خوب عمل کرده است. آنها انتظار دارند در این مدت مشترکان بیشتری را به‌دست آورند زیرا آنها شروع به ارائه طرح‌های ارزان‌تر با تبلیغات کرده‌اند و همچنین تلاش می‌کنند مردم را از اشتراک‌گذاری رمز عبور خود باز دارند. انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران از گزارش مالی آتی شرکت راضی باشند. طبق گفته Pachter(مدیرعامل تحقیقات سهام Wedbush)، احتمالاً تعداد مشترکین جدید یک یا دو میلیون از هدف ۸.۷۵ میلیون فراتر خواهد رفت.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

پیشرفت در هوش مصنوعی یکی از موضوعات مورد بحث در سال ۲۰۲۳ بوده است و در سال ۲۰۲۴ همچنان مهم است. در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، جولی هیمن از یاهو فاینانس و برایان سوزی با رهبران کلیدی و مدیران ارشد در این زمینه گفت‌وگو کردند. صنعت در مورد پیشرفت در هوش مصنوعی و آنچه در آینده باید انتظار داشت. بیل گیتس گفت که پیشرفت در هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد، تفاوت بزرگی در کار بنیاد بیل و ملیندا گیتس ایجاد کرده است. او اشاره کرد که بهره‌وری را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و ایجاد برنامه‌ها و بهبود کیفیت آنها را برای مردم سریعتر و آسان تر کرده است.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی پول زیادی را در لیگ‌های مسابقه خودروهای برقی، حمایت از مسابقات اتومبیل ها، SUV‌ها و قایق‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. آنها این کار را برای به‌دست آوردن نفوذ بیشتر در رسانه‌ها و نشان دادن حمایت خود از ابتکارات دوستدار محیط‌زیست انجام می‌دهند. صندوق دارایی ۷۰۰ میلیارد دلاری پادشاهی دارای سهام قابل توجهی در شرکت Formula E Holdings Ltd. Alejandro Agag Longo، کارآفرین مسابقات اتومبیل رانی، استارت‌آپ مسابقه‌ای SUV الکتریکی خارج از جاده Extreme E و سری هیدروفویل الکتریکی E۱ است. این سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که چگونه PIF (صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی )در حال تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار تقریباً همه‌جانبه در سراسر ورزش، از گلف گرفته تا فوتبال و بوکس است، روندی که نشان می‌دهد کشور برای ایجاد نفوذ فرهنگی و اقتصاد پس از نفت تلاش می‌کند.