شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جام ملت‌های آسیا

ایران برد ولی همه را نگران کرد/ حالا معادلات مرحله حذفی هم پیچیده است!

ایران برد ولی همه را نگران کرد/ حالا معادلات مرحله حذفی هم پیچیده است!

ایران با برتری مقابل هنگ‌کنگ به مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرد.

تیم ملی ایران دیشب (جمعه) دومین بازی خود در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را برگزار کرد و با نتیجه یک بر صفر هنگ‌کنگ را شکست داد. شاگردان امیر قلعه‌نویی با این پیروزی صعودشان به مرحله یک‌هشتم نهایی را قطعی کردند و با توجه به تساوی یک - یک در بازی امارات و فلسطین، با کسب نتیجه مساوی در بازی هفته سوم مقابل امارات هم می‌توانند به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شوند.

مهدی قایدی دیشب درحالی تنها گل ایران را به ثمر رساند که در بازی با فلسطین هم موفق به گلزنی شده بود و حالا با ۲ گل، بهترین گلزن ایران محسوب می‌شود. قایدی که پس از عملکرد درخشان در اتحاد کلباء امارات سرانجام قلعه‌نویی را برای حضور در تیم ملی قانع کرد، در ۲ بازی ابتدایی یکی از نفرات اصلی ایران بود و درخشش خوبی هم داشته است. وینگر بوشهری تیم ملی با گلی که در بازی دیشب به ثمر رساند، برای چهارمین بار در ۳ بازی اخیر تیم ملی موفق به باز کردن رقبا شد.

او تاکنون ۱۴ بار پیراهن تیم ملی را به تن کرده و در این مدت ۶ بار موفق به گلزنی شده است. با توجه به عملکرد خوب قایدی در ۲ بازی ابتدایی تیم ملی، او در بازی‌های آینده هم شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی خواهد داشت.

ایران برد ولی همه را نگران کرد/ حالا معادلات مرحله حذفی هم پیچیده است!

در کنار نمایش خوب مهدی قایدی، از عملکرد رامین رضاییان و میلاد محمدی هم نمی‌توان گذشت که در ۲ سمت خط دفاعی نمایش خوبی داشتند. محمدی پاس گل ایران را برای مهدی قایدی ارسال کرد و رضاییان هم اگر کمی خوش‌شانس بود می‌توانست گل بزند.

تیم ملی ایران گرچه در بازی دیشب موفق به کسب ۳ امتیاز و قطعی کردن صعودش شد ولی نمایش ملی‌پوشان در اکثر دقایق چندان جالب نبود. شاید اگر به جای هنگ‌کنگ تیم قدرتمندی مقابل ایران قرار می‌گرفت، نتیجه بازی چیزی به جز پیروزی شاگردان امیر قلعه‌نویی رقم می‌خورد. ایران در بازی دیشب ۱۴ شوت به سمت دروازه هنگ‌کنگ زد که تنها ۴ مورد در چارچوب بود و در نهایت امیدگل ۱.۱۷ برای شاگردان قلعه‌نویی ثبت شد. این آمار در شرایطی ثبت شده که تیم ملی اخیرا هم در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به مصاف هنگ‌کنگ رفت و با نتیجه ۴ بر صفر برنده شد. ایران در آن بازی با زدن ۱۸ شوت، ۱۱ شوت در چارچوب و ثبت امیدگل ۳.۴۸ عملکرد متفاوتی نسبت به بازی دیشب داشت که این موضوع نگران‌کننده به نظر می‌رسد. تیم ملی در بسیاری از دقایق بازی عملکرد خوبی نداشت و بازیکنان اشتباهات فردی زیادی مرتکب شدند که در ماه‌های اخیر و مقابل رقبای قبلی مشابه آن کمتر دیده شده بود.

ایران برد ولی همه را نگران کرد/ حالا معادلات مرحله حذفی هم پیچیده است!

البته ضعف تیم ملی در بازی دیشب فقط به بخش هجومی مربوط نمی‌شود و شاگردان قلعه‌نویی در بحث دفاعی هم عملکرد مناسبی نداشتند. در این بازی چندین بار بازیکنان هنگ‌کنگ روی اشتباهات عجیب بازیکنان تیم ملی صاحب موقعیت گلزنی شدند و در یک صحنه هم ناهماهنگی میلاد محمدی و علیرضا بیرانوند نزدیک بود باعث ثبت یک گل به‌خودی شود. تیم ملی در قیاس با بازی چند ماه قبل مقابل هنگ‌کنگ موقعیت‌های بیشتری هم به این تیم داد. در بازی قبلی ۲ تیم، هنگ‌کنگ تنها ۲ شوت زد که هیچکدام در چارچوب نبود و امیدگل بسیار ضعیف ۰.۰۶ را داشت ولی آن‌ها دیشب ۸ شوت زدند که ۲ تا در چارچوب بود و در نهایت امیدگل ۰.۴۶ را به ثبت رساند.

پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا پیش‌بینی می‌شد که ایران و کره‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی باهم بازی کنند و ایران روی کاغذ احتمالا تا فینال به ژاپن برخورد نمی‌کرد. شکست روز گذشته سامورایی‌ها مقابل عراق اما همه چیز را به‌هم ریخت و اگر ایران و کره‌جنوبی به عنوان تیم‌های صدرنشین راهی مرحله بعد شوند، از میان این ۲ تیم و ژاپن، تنها یکی می‌تواند به نیمه‌نهایی برسد. در صورت صدرنشینی کره‌جنوبی، این تیم در مرحله یک‌هشتم نهایی باید به مصاف ژاپن برود و برنده این بازی هم به احتمال زیاد با ایران بازی خواهد کرد.

در حال حاضر صدرنشینی عراق در مرحله گروهی قطعی شده و احتمال برگزاری دیدار حساس ژاپن و کره‌جنوبی بالا رفته است. در چنین شرایطی شاید دوم‌شدن در مرحله گروهی اتفاق بهتری برای ایران و کره‌جنوبی باشد تا به سمت دیگر جدول بروند و تا فینال به ژاپن نخورند. البته در سمت دیگر هم حضور احتمالی تیم‌هایی چون استرالیا و عربستان سعودی چالش‌های خودش را به دنبال خواهد داشت.

ایران برد ولی همه را نگران کرد/ حالا معادلات مرحله حذفی هم پیچیده است!

۲۵۸ ۲۵۸