شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصولگرایان#تهران#استان تهران

تشکیل هیئت ۳ نفره اصولگرایان برای مذاکره با شورای نگهبان/ امکان رسیدن به یک لیست مشترک با پایداری‌ها هست؟

تشکیل هیئت ۳ نفره اصولگرایان برای مذاکره با شورای نگهبان/ امکان رسیدن به یک لیست مشترک با پایداری‌ها هست؟

ایلنا نوشت: رئیس شورای وحدت استان تهران درباره گفت‌وگوی شورای وحدت با جبهه پایداری گفت: با جبهه پایداری هم صحبت شده و امکان رسیدن به یک لیست مشترک وجود دارد. 

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی خراسانی، رئیس شورای وحدت استان تهران، در پاسخ به این سوال که موضوع تشکیل هئیت سه نفره اعضای شورای وحدت در جهت مذاکره با شورای نگهبان چیست، گفت: می‌دانید شورای وحدت در حوزه‌های زیادی فعال است و بعضی از کسانی که در شورای وحدت حاضر شدند، جزو کاندیداها هستند و بعضی از کاندیداها از طرف هیأت‌های اجرایی تأیید نشدند و با وجود اعتراض از سوی هئیت نظارت هم تأیید نشدند. حالا فرصتی دارند که در مدت قانونی اعتراض کنند. آنها هم اعتراض‌شان را ثبت کردند. کسانی که در شورای مرکزی شورای وحدت هستند، می‌خواهند درباره کسانی که تأیید صلاحیت نشدند، سوال کنند که به چه دلیلی رد صلاحیت شدند. ولی تا به امروز احتمالا موفقیتی در جهت برگزاری نشست‌شان نبوده که اگر موفق می‌شدند، اعلام می‌کردند.

وی افزود: بعضی‌ها نظرشان این است که در حق بعضی کاندیداها احتمالا غفلتی پیش آمده است. مثلا یکی از کاندیداهایی که صلاحیت او احراز نشده می‌گوید من چند دوره مسئول دفتر شورای نگهبان بودم؛ چطور می‌شود احراز من برای هیات نظارت تأیید نشده باشد یا بعضی از افراد بندهای مختلفی مثلا عدم التزام به ولایت فقیه را قبول ندارند و نسبت به مسائل اسلامی حرف می‌زنند و می‌گویند ما غرق در ولایت فقیه هستیم و تمام زندگی‌مان را ورق بزنند خواهند یافت که ما همیشه مطیع ولی‌فقیه بودیم و همیشه در مسیر آرمان‌های ولی‌فقیه حرکت کردیم. چه طور بند عدم التزام به ولایت فقیه برای ما ثبت شده است. حالا قرار است مذاکرات و صحبت‌هایی انجام شود و نمی‌دانم چقدر در جهت رفع مشکل می‌توانند موفق شوند.

حجت‌الاسلام خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا این مذاکرات مربوط به افراد رد صلاحیت شده توسط شورای وحدت است یا درباره سایر جریان‌های سیاسی کشور هم صادق است، گفت: بعضی از آقایان معتقدند که بعضی‌ها غیر از افراد شورای وحدت هم هستند. افرادی که به هر دلیلی رد شدند و حق‌شان نبوده است. یکی از آقایان گفته بود اعتقادم بر این است که در حق برخی افراد عدالت رعایت نشده است. حالا شورای نگهبان وظیفه قانونی‌اش این است که کار خودش را انجام دهد اما مذاکره که ضرری ندارد و مشکلی به وجود نمی‌آید. البته در شورای نگهبان کارشناسانی گذاشتند تا برخی از افرادی که اعتراض دارند با این کارشناسان صحبت کنند و آن کارشناسان نتیجه‌ای که از مذاکره با افراد معترض به دست می‌آورند را به شورای نگهبان منتقل کنند.

رئیس شورای وحدت در استان تهران افزود: حالا ممکن است در مورد بعضی از افراد غفلت صورت گرفته باشد حالا منتظریم تا نتیجه این بحث‌ها و گفت‌وگوها مشخص شود تا ببینیم چه می‌شود. ان‌شاء‌الله انتخابات با شور، هیجان و مشارکت حداکثری با شادابی برگزار شود. ما در نظام جمهوری اسلامی باید کاری انجام دهیم تا همان‌طور که رهبر انقلاب هم فرمودند، هرکسی در هر جا، پست و جایگاهی است، انتخابات پرشور، سالم و با مشارکت بالا برگزار شود.

رضایی خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا شورای وحدت وارد گفت‌وگو با سایر جریان‌های اصولگرا شده است، گفت: البته که وارد گفت‌وگو شده است. فلسفه شورای وحدت این است که وارد مذاکره و گفت‌وگو شود. چون شورای وحدت دوست دارد وحدت ایجاد شود. نمی‌خواهد که جریان متفرق باشد. شورای مرکزی با برخی از جریان‌های مختلف صحبت کردند و هنوز قرار است گفت‌وگوها ادامه داشته باشد. اصولگرایان دارای یک اندیشه و فکر با سلایق مختلف هستند که باید با همدیگر بنشینند و نظرات‌شان را با هم تنظیم کنند تا در نهایت وحدت ایجاد شود.

وی درباره گفت‌وگوی شورای وحدت با جبهه پایداری گفت: با جبهه پایداری هم صحبت شده و امکان رسیدن به یک لیست مشترک وجود دارد.

رئیس شورای وحدت در استان تهران در پاسخ به این سوال که درباره مجلس خبرگان آیا شورای وحدت برنامه‌ای را تنظیم کرده است، گفت: درباره مجلس خبرگان، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به یک لیست واحد در کشور خواهند رسید. چون هدف واحد بوده و مسیری است که هر دو تشکل دوست دارند افرادی را به مجلس خبرگان معرفی کنند که از هر جهت شایستگی داشته باشند. صددرصد نمی‌توانم بگویم به یک لیست واحد خواهند رسید، اما اختلافات خیلی چشمگیر نیست.

وی افزود: جامعه روحانیت مبارز به تعداد زیادی از آقایان که در شورای مرکزی هستند این اختیار را داده تا صحبت کنند و به توافق برسند. البته نشست‌هایی بوده اما به دنبال نشست‌های بعدی هستند تا جامعه مدرسین و جامعه روحانیت به یک لیست واحد برسند.

رضایی خراسانی درباره کاندیداهای مجلس خبرگان گفت: کمیته سیاسی که مسئولیت آن بر عهده آقای پورمحمدی و چند نفر دیگر است، در حال بحث روی کاندیداها هستند. تعداد زیادی از آقایان و شخصیت‌های برجسته که برخی از آنان نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها بودند یا هستند در تهران ثبت نام کردند. حالا جامعه مدرسین و جامعه روحانیت درحال بررسی شخصیت‌ها هستند تا به یک لیست برسند.

۲۱۹۲۱۵