شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#ایالات متحده

واکنش‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، چین و روسیه به حملات متقابل ایران و پاکستان

واکنش‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، چین و روسیه به حملات متقابل ایران و پاکستان

یورونیوز نوشت: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید درگیری میان ایران و پاکستان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در منطقه محبوب نیست.

بایدن روز پنجشنبه با اعلام این مطلب همچنین اضافه کرد که نمی‌داند که وضعیت تنش‌ها میان تهران و اسلام‌آباد به کجا می‌رود و آمریکا در حال بررسی و کار کردن روی این موضوع است.

 او همچنین در ادامه افزود: «همان‌طور که می‌بینید ایران در منطقه محبوب نیست و این‌که وضعیت به کجا می‌رود، در حال کار روی آن هستیم. نمی‌دانم به کجا می‌رود.» 

بامداد پنجشنبه ارتش پاکستان در حملاتی موشکی چندین نقطه در خاک ایران واقع در استان سیستان و بلوچستان را مورد هدف قرار داد. حملاتی که به تلافی عملیات موشکی جمهوری اسلامی در خاک پاکستان در روز چهارشنبه صورت گرفت.

هر دو طرف مدعی هستند که این حملات را برای نابودی گروه‌های تروریستی در خاک کشور همسایه انجام داده‌اند. 

بایدن در بخش دیگری از صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران همچنین با اشاره به حمایت‌های ایران از حوثی‌های یمن تاکید کرد که حملات ایالات متحده و بریتانیا به این گروه یمنی ادامه خواهد داشت.

در همین خصوص جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در اظهاراتی تاکید کرد که آمریکا نمی‌خواهد شاهد بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و پاکستان باشد. او همچنین در ادامه افزود: «ما تحولات مرتبط با تنش‌های تازه میان اسلام‌آباد و تهران را با دقت زیاد و از نزدیک دنبال می‌کنیم.»

 سالیوان همچنین با اشاره به اینکه آمریکا در تماس نزدیک با شرکای پاکستانی خود است اضافه کرد که کاخ سفید نمی‌خواهد شاهد تنش‌ها در جنوب و مرکز آسیا باشد. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در کنفرانس مطبوعاتی خود به خبرنگاران گفت که آمریکا شدیدا نگران درگیری‌ها در منطقه است. وی نیز دو کشور پاکستان و ایران را به خویشتنداری دعوت کرد.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در واکنش به حملات پاکستان و ایران به خاک یکدیگر اعلام کرد که عمیقا نگران چرخه خشونت در خاورمیانه و فراتر از آن» است.

 پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم تهران واسلام‌آباد در هدف گرفتن نقاط مرزی یکدیگر گفت: «حملات اخیر از جمله در پاکستان در عراق و ایران، اکنون برای اتحادیه اروپا بسیار نگران کننده است زیرا حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را نقض می‌کند و همچنین تأثیر بی ثبات‌کننده‌ای بر منطقه دارد.»

ترکیه: نگرانیم؛ کشورهای دوست و بردار صلح را با اعتدال و عقل سلیم تضمین کنند

وزارت امور خارجه ترکیه هم در واکنش به حملات موشکی ایران به کردستان عراق و پاکستان و نیز حمله متقابل پاکستان به خاک ایران اعلام که نگران تحولات جاری است. 

ترکیه با یادآوری احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها مندرج در حقوق بین الملل به ویژه منشور سازمان ملل متحد، گفت «معتقدیم که مشکلات باید با درک دوستی و برادری» و «گفتگو و همکاری» و «بدون تهدید بیشتر امنیت و ثبات منطقه»  حل و فصل شود.

وزارت امور خارجه ترکیه ضمن آمادگی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات آنکارا و  با «دوست و برادر» خطاب قرار دادن سه کشور؛ ایران، عراق و پاکستان، از آنان خواست تا «صلح را با اعتدال و عقل سلیم تضمین کنند.» 

روسیه: مایه تاسف است؛ کشورهایی هستند که دوست دارند منطقه را به هرج و مرج بکشانند

وزارت امور خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه از ایران و پاکستان خواست حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند و اختلافات خود را از طریق دیپلماسی حل کنند یا خطر به بازی گرفته‌شدن به دست آنهایی که دوست دارند منطقه را به هرج و مرج بکشانند، به جان بخرند. 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت خاطرنشان کرد که این دو کشور بخشی از سازمان همکاری شانگهای (SCO) هستند که به کمک روسیه تأسیس شد. 

زاخارووا گفت: «مایه تاسف است که این اتفاق بین کشورهای دوست سازمان همکاری شانگهای که ما در حال توسعه روابط مشترک با آنها هستیم، رخ می‌دهد. تشدید بیشتر اوضاع به نفع آنهایی است که علاقه ای به صلح، ثبات و امنیت در منطقه ندارند.»

چین: آرامش به خرج دهید و از تنش خودداری کنید

چین نیز روز پنجشنبه و در واکنش به حملات متقابل ایران و پاکستان پیشنهاد کرد که پکن آماده ایفای «نقش سازنده» است. پکن همزمان از تهران و اسلام آباد خواست تا خویشتنداری و آرامش را به خرج دهند و از تشدید تنش پرهیز کنند».

دفتر عارف علوی:  نیروهای مسلح پاکستان حرفه‌ای عمل کردند

پیشتر رئیس جمهوری پاکستان در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که اسلام‌آباد در مسائل مربوط به امنیت ملی و یکپارچگی سرزمینی خود خود نمی‌آید و برای دفاع از خاک خود از تمام اقدامات لازم و ضروری استفاده خواهد کرد. 

بر اساس بیانیه منتشر شده دفتر عارف علوی، او همچنین ضمن تقدیر از رفتار «حرفه‌ای نیروهای مسلح پاکستان» تاکید کرده که حملات ارتش این کشور بدون آسیب زدن به غیرنظامیان در استان سیستان و بلوچستان ایران صورت گرفته است. 

در این بیانیه همچنین تاکید شده که پاکستان تمامیت ارضی و همچنین حق حاکمیت همه کشورها را محترم می‌شمارد و به صورت متقابل انتظار دارد سایر کشورها هم تمامیت ارضی پاکستان را محترم بشمارند. 

 علوی همچنین با اشاره به حوادث اخیر میان ایران و پاکستان، دو کشور را برادر خواند و تاکید کرد که دو کشور باید مشکلات خود را از راه گفتگو و مشورت، حل و فصل کنند. 

وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم در بیانیه‌ای حمله پاکستان را «غیرمتوازن و غیر قابل پذیرش» خواند و تاکید کرد که این حمله به شهروندان غیرایرانی در روستایی در مرز دو کشور محکوم است. با این حال در این بیانیه دولت پاکستان، «دولت دوست و برادر» خطاب شده و اضافه شده که تهران به دشمنان اجازه نخواهد داد که روابط دو کشور را تیره کنند.

311311