شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاکسی#پایتخت

اختصاصی گسترش نیوز؛

نوسازی ناوگان حمل و نقل / تردد تاکسی برقی های پایتخت در این مسیر

شنیده ها حکایت از آن دارد که تحولات بسیار خوبی در زمینه حمل و نقل رخ داده است.

اقتصاد نوسازی ناوگان حمل و نقل / تردد تاکسی برقی های پایتخت در این مسیر

حمل و نقل شهری، یکی از مهم ترین نیازهای شهروندان است که باید توجه ویژه ای به آن شود. درطول چندین دوره مدیریت شهری، بیشتر توجه های مسئولان بر روی خطوط ریلی مترو بود که سعی بر ایین داشتند تا این ناوگان را تقویت کنند که البته توانستند تا حدودی موفق باشند. اما در این میان، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، چندان مورد توجه قرار نگرفت و شاهد تردد اتوبوس و تاکسی های فرسوده در سطح شهر بودیم.

بی-آر-تی

اتوبوس های بی آر تی که در خطوط تند رو حرکت می کنند، دارای فرسودگی هایی بودند که بعضا صدای شهروندان را درآورده بود. همین موضوع در ارتباط با تاکسیرانی هم صدق می کند. خودروهایی که چندین سال از عمرشان گذشته است و جزو خودروهای فرسوده به حساب می آیند، در خطوط تاکسیرانی فعالیت می کنند که البته جدیدا تغییراتی در تاکسی های تهران به عمل آمده است

تاکسیرانی نونوار شد؟

این تاکسی های فرسوده، نه تنها باعث نارضایتی شهروندان در داخل خودرو شده بود، بلکه به سبب فرسوده بودن، دود بسیاری تولید می کند و سبب آلوده شدن هوای پایتخت می شود. صدای موتور ماشین، خرابی کولر و بخاری و دود ناشی از اگزوز این خودروها، سبب شد تا مدیریت شهری دست به اقدامی مهم بزند تا بتواند تغییر و تحولی اساسی در ناوگان حمل و نقل ایجاد کند.

تاکسی-برقی۱

آلودگی هوای پایتخت سبب شد تا شهرداری تهران به سمت و سویی برود تا ناوگان حمل و نقل را به سوی برقی سازی ببرد تا بتواند هم تاکسیرانی را نونوار کند و هم اینکه بتواند کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا کند. قراردادهایی با شرکت های ساخت خودرو و همچنین اتوبوس سازی بسته شد تا بتوانند تمام ناوگان را نوسازی کنند و آسایش را برای شهروندان فراهم کنند.

چندی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ارتباط با تعداد اتوبوس های فعال پایتخت اعلام کرد که  میزان اتوبوس‌ها در زمانی که بنده شهرداری را تحویل گرفتم هزار و ۸۶۰ دستگاه بود که از این تعداد ۸۸۰ اتوبوس در خط فعال بود. این آمار نشان می دهد که چیزی حدود هزار دستگاه اتوبوس قابل استفاده نبوده اند یا اگر فعالیت داشتند با فرسودگی، خدمت رسانی می کردند. همچنین زاکانی در ادامه صحبت هایش اظهار کرد که در این دوره مدیریت شهری، ۷۵۰ اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شده است. شهردار تهران درباره تحول در ناوگان حمل و نقل شهری صحبت هایش را ادامه داد و اعلام کرد که تحول بزرگی برای هوای پاک تهران در حال رخ دادن است. شهردار تهران اعلام کرده است قرارداد چهار هزار و ۶۹۴ دستگاه اتوبوس منعقد شده که از این تعداد ۲ هزار و ۶۹۴ دستگاه اتوبوس برقی است.

اتوبوس-پایتخت

طبق گفته های شهردار  تهران، بر تعداد اتوبوس های پایتخت اضافه شده است اما، این افزایش تعداد اتوبوس، برای شهروندان احساس نشده است. شهروندان اظهار کرده اند که مدت زمان زیادی را برای آمدن اتوبوس به ایستگاه در انتظار نشسته اند اما سرفاصله ورود اتوبوس ها به ایستگاه بسیار زیاد است و زمانی که اتوبوس از راه می رسد، جای سوزن انداختن در داخل آن نیست و باید منتظر بمانند تا با اتوبوس بعدی ادامه مسیر دهند. درواقع باید گفت که تغییر چندانی در ناوگان اتوبوس رانی صورت گرفته است.

اما در سازمان تاکسیرانی، گویا داستان به گونه دیگری است. چند روز گذشته بود که از تاکسی برقی های تهران رونمایی شد و اعلام کردند که  قرار است ۱۹۸ تاکسی برقی در پایتخت مشغول فعالیت شوند. همچنین تیم مدیریت شهری اعلام کرد که در حال تنظیم قرارداد با ۹ شرکت خودروساز برای ورود ۴۹ هزار تاکسی برقی به پایتخت است. طبق گزارشات، قرار است که این ۱۹۸ دستگاه تاکسی برقی جدید در میادین و مراکز اصلی شهر مستقر و به کار گرفته می شوند. گزارش های میدانی درباره خودروهای برقی نشان می دهد که مدیریت شهری  در حال تنظیم قرارداد با ۹ شرکت خودروساز برای ورود ۴۹ هزار تاکسی برقی به پایتخت است. امیدواریم این روند برقی سازی در طولانی مدت ادامه داشته باشد تا بتوانیم شاهد تحول بزرگ در زمینه حمل و نقل و همچنین کمک به کاهش آلودگی هوا باشیم. تاکسی های برقی می تواند کمک بزرگی برای پایتخت همیشه آلوده باشد.

ون-تاکسی

شنیده ها حکایت از آن دارد که عمر ون تاکسی های پایتخت به حدود ۱۷ سال پیش بر می گردد و گویا در راستای نوسازی ون های پایتخت نیز اقداماتی صورت گرفته است. گفته می شود شهرداری تهران درحال انعقاد قراداد برای خرید ۱۰ هزار ون است که این موضوع می تواند کمک بزرگی برای ناوگان حمل و نقل پایتخت باشد.

آنطور که از آمار و اطلاعات مسئولان شهری مشخص است، قرار است تحول بزرگی در ناوگان حمل و نقل صورت گیرد و اگر این آمارها درست باشد، به زودی شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود.