شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#یارانه نقدی

کدام گروه درآمدی یارانه نقدی نمی‌گیرند؟

اقتصاد کدام گروه درآمدی یارانه نقدی نمی‌گیرند؟

بر اساس فهرست جدید وزارت کار تعدادی از یارانه‌بگیران از فهرست یارانه‌ها حذف شدند.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای ترغیب افراد به پرداخت مالیات، کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

بدون اطلاع قبلی دهک بندی یارانه تغییر کرد و یارانه دی ماه ۶۰ هزار خانوار حذف شد. بر این اساس، تعدادی که پیش از این و تا آذر ماه سال جاری در صف یارانه‌بگیران قرار داشتند، بر اساس فهرست جدید اعلامی وزارت کار، از دریافت یارانه نقدی حذف شدند. قبل از اعلام رسمی سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر حذف یارانه نقدی برخی از خانوارها، عده‌ای گمان می‌کردند که واریز یارانه دی ماه مختل شده است.

دلیل حذف یارانه نقدی

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، با اشاره به اینکه در مرحله ۱۵۵ واریز یارانه نقدی در دی‌ماه تعدادی از مردم از صف دریافت یارانه نقدی حذف شدند، گفت: در این مرحله اختلالی در واریز یارانه نقدی وجود نداشته است و پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از طریق سیستم بانکی مطابق فهرست‌های جدید انجام شده است.

دهک بندی جدید یارانه 

به گفته او، طبق دهک بندی جدید یارانه تعدادی از یارانه بگیران حذف شده است، اما جزئیات و شاخص حذف دهک بندی را وزارت رفاه باید اعلام کند. هم اکنون سازمان هدفمندی آمار تقریبی از حذف یارانه بگیران دارد و تعداد دقیق آن را باید وزارت رفاه اعلام کند.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه با بیان اینکه اختلالی در پرداخت یارانه رخ نداده است، افزود: تمامی سرپرستان خانوارهایی که یارانه دی ماه آنها واریز نشده است، برمبنای دهک بندی جدید پردرآمد شناخته شدند.  طبق قانون سازمان هدفمندی یارانه هرماه باید لیست کدملی سرپرستان خانوار را به وزارت رفاه اعلام کند، حال اینکه وزارت رفاه هرماه یا هرچند وقت یکبار دهک بندی را انجام می دهد، جزئیات دقیق را خود باید اعلام کند.

کدام گروه درآمدی یارانه نمی‌گیرند؟

روزنامه همشهری نیز در خبری معیارهای درآمدی را برای حذف یارانه‌ها اعلام کرده بود. در این معیارهای اعلامی اگر درآمد ماهانه شما بیش از ۳۵میلیون تومان باشد، شما جز صدک بالای جامعه محسوب می‌شوید و ۹۹درصد مردم درآمدی کمتر از شما دارند و اگر در سال درآمدی کمتر از سی میلیون تومان را داشته باشید در دهک اول درآمدی جای می‌گیرید. البته مقامات رسمی هنوز مبنای درآمدی را برای حذف یارانه‌ها اعلام نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد دولت خیزی برداشته است تا یارانه را به همان هفت دهک تحخصیص دهد و فعلا سه دهم را از فهرست یارانه‌گیران ایرانی خارج کند.

عسگریان نیز چندی پیش گفته بود:  با اعمال داده‌های جدید، ممکن است تعداد محدودی از خانوارها به دهک دهم بروند و از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند و خانوارهای دیگری جای آنها را بگیرند و البته این موضوع، ربطی به الزام قانون برای حذف یارانه‌بگیران ندارد؛ چراکه قانون می‌گوید سه دهک را حذف کنید اما فعلاً این قانون اعمال نمی‌شود.