شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصولگرایان

رایزنی شورای وحدت با شورای ائتلاف و پایداری ها به روایت شهاب الدین صدر /اگر همه گروه‌های اصولگرا توافق کنند قطعاً به لیست واحد می‌رسیم

رایزنی شورای وحدت با شورای ائتلاف و پایداری ها به روایت شهاب الدین صدر /اگر همه گروه‌های اصولگرا توافق کنند قطعاً به لیست واحد می‌رسیم

عضو هیئت عالی شورای وحدت می‌گوید: امکان دارد لیست واحدی توسط همه گروه‌های اصولگرا ارائه شود و یا ممکن است اصولگرایان توافق کنند با تغییرات لیست بدهند، آنچه اهمیت دارد این است که در جامعه اعتماد و امید ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عضو هیئت عالی شورای وحدت از گفتگوهای درون طیف اصولگرا خبر می‌دهد و می‌گوید تا این لحظه مذاکرات اولیه میان شورای وحدت با سایر گروه‌های اصولگرا از جمله جبهه پایداری و شورای ائتلاف انجام شده است.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: لیست ناقص نخواهیم بست/ وارد شدن به گود رقابت بدون نیرو کاملا بی‌معناست/ احتمال ائتلاف وجود دارد

بادامچیان: اصلاح طلبان در تهران ۲۶ کاندیدا دارند /احتمالا اصولگرایان به یک لیست واحد برسند /موتلفه بیش از ۲۰۰ نامزد دارد

اکرمی: کاش داوطلبان ورود به انتخابات مجلس امتحان قانون اساسی بدهند /چرا برای یک کرسی مجلس، ۳۸ داوطلب وجود دارد؟

شهاب‌الدین صدر در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به گروه‌های جدید شکل گرفته در جریان اصولگرا بر این نکته تأکید می‌کند که گروهی نظیر شریان اگرچه شبیه جبهه پایداری هستند اما به شورای ائتلاف نیز هستند. وی همچنین تاکید دارد؛«چنانچه مسیر انتخابات به سمتی برود که اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها لیست واحدی بدهند این فضا را ایجاد می‌کند که اصولگرایان هم به سمت لیست واحدی بروند که این منطقی است.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با شهاب‌الدین صدر، رئیس ستاد انتخابات تهران بزرگ شورای وحدت را می‌خوانید:

**********

حدود یک ماه و نیم به انتخابات باقی مانده است و همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مشغول برنامه‌ریزی برای ورود به انتخابات هستند. نکته مهمی که گروه‌ها، فعالین سیاسی و دولت بر آن توجه دارند این است که مقام معظم رهبری از فروردین ماه در مور د انتخابات نکاتی را مطرح کردند و به ۴ راهبرد اساسی یعنی سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت درانتخابات تاکید کردند. نکته‌ای که گروه‌ها و احزاب سیاسی باید به آن بپردازند بحث مشارکت در انتخابات و رقابت سیاسی است چراکه بحث سلامت و امنیت انتخابات بر عهده دستگاه‌های اجرایی از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور است که به نحوی برنامه‌ریزی کنند که سلامت انتخابات تأمین شود و از طرفی انتخابات در فضای امنی برگزار شود.

در فضای سیاسی احزاب و گروه‌ها، در این چند ماه گذشته فعل و انفعلات مختلفی صورت گرفته که یک مورد آن پیش ثبت‌نام در انتخابات است که در این دوره مطرح شد. پیش ثبت‌نام فرصت بیشتری را برای بررسی واحراز صلاحیت توسط دستگاه‌های اجرایی و نظارتی فراهم کرد. وقتی بحث ثبت‌نام قطعی پیش آمد و هیئت‌های اجرایی شرایط و ویژگی‌های نامزدها را براساس استعلام از دستگاه‌ها بررسی کردند، فضای جدیدی را ایجاد کرد چرا که تعدادی از نامزدها در آن مرحله ردصلاحیت شدند البته تعدادی هم در مرحله پیش ثبت‌نام به دلیل اینکه شرایط اولیه را نداشتند، ردصلاحیت شدند، در مجموع تعداد نامزدها در کل کشور از حدود ۴۸ هزار نفر به ۲۱ هزار نفر رسید، همچنین درمرحله بعد که هیئت‌های نظارت اعلام نظر کردند این تعداد به ۱۱ هزار رسید.

به عبارت دیگر در این فرآیند که انتخابات به جلو می‌رود به دلیل اینکه افراد در مراحل مختلف از دور انتخابات خارج و یا ردصلاحیت می‌شوند، فضایی شکل می‌گیرد، باعث می‌شود که تعدادی از حضور در انتخابات ناراضی شوند و کناره‌گیری کنند. در هر صورت این موضوعی است که باید به آن پرداخته شود و دستگاه‌های مربوطه مخصوصاً شورای نگهبان به آن توجه کند، بویژه این که اخیراً مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای نگهبان و دیدارهای عمومی به حضور و مشارکت در انتخابات تأکید کردند و فرمودند هر کسی به دنبال تحول و اصلاحی است، منشأ این تحول را در انتخابات جستجو کند . لذا همگی باید تلاش کنیم وارد عرصه انتخابات شویم و مشارکت داشته باشیم.

نکته دیگر اینکه میان گروه‌های سیاسی عده‌ای از گروه‌ها تحت عنوان جبهه انقلاب و یا اصولگرا فعالیت می‌کنند که شامل ۴ گروه اصلی می‌شوند، این گروه‌ها جلسات و همایشات برگزار می‌کنند اما آن گروهی که حدود ۵ سال است، فعالیت می‌کند و در سراسر کشور ساختار منظمی دارد، شورای وحدت است. شورای وحدت نیروهای انقلاب یا شورای وحدت اصولگرایان از ۳ رکن تشکیل شده است. اولین رکن احزاب هستند به این ترتیب که حدود ۴۰ حزب قانونی در این شورا فعالیت می‌کنند که این احزاب در قالب ۵ جبهه قانونی در داخل شورای وحدت همکاری می‌کنند، در این میان بزرگترین جبهه‌ای که در شورای وحدت فعالیت می‌کند، جبهه پیشرفت رفاه و عدالت است که حدود ۲۰ حزب قانونی در آن حضور دارند، در جبهه پیروان خط امام و رهبری ۱۴ حزب هستند، ۶ حزب در جبهه یاس همکاری می‌کنند، همچنین جبهه دولت اسلامی است که در آن همم تعدادی از احزاب فعالیت می‌کنند و در نهایت جبهه حامیان مردم که تعدادی از احزاب نیز در آن فعالیت می‌کنند، به عبارت دیگر این ۴۰ حزب در قالب این ۵ جبهه در شورای وحدت حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

در حقیقت یکی از ویژگی‌های شورای وحدت این است که با احزاب همکاری نزدیکی دارد و آنها را در درون خود جای داده و فعالیت می‌کنند. در کنار احزاب، رکن دوم شورای وحدت اقشار است کما اینکه حدود ۲۰ قشر اعم از فرهنگیان، کارگران، پزشکان، مهندسان، کشاورزان، دانشگاهیان، بانوان و سایر اقشار در شورای وحدت تهران و سراسر کشور فعالیت می‌کنند. علاوه بر این دو رکن، جامعه روحانیت و روحانیون هم در شورای وحدت حضور دارند که از طرف جامعه روحانیت مبارز ۳ نفر حضور دارند که طی هماهنگی با جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کنند.

رایزنی شورای وحدت با شورای ائتلاف و پایداری ها به روایت شهاب الدین صدر /اگر همه گروه‌های اصولگرا توافق کنند قطعاً به لیست واحد می‌رسیم

علاوه بر شورای وحدت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز از جمله گروه‌های سیاسی است که از گذشته در قالب اصولگرایان و در جبهه انقلاب فعالیت می‌کنند، در مجلس گذشته هم فعالیت گسترده‌ای کردند و همانطور که در رسانه‌ها اعلام کردند بخش عمده این مجلس نمایندگانی هستند که با لیست شورای ائتلاف وارد مجلس شدند.

غیر از این دو جریان جبهه پایداری نیز از جمله گروه‌هایی است که در گستره نیروهای جبهه انقلاب فعالیت می‌کند که امکان دارد سلیقه آنها مقداری با بقیه گروه‌ها تفاوت داشته باشد اما آنها هم فعالیت می‌کنند. همچنین اخیرآً گروه دیگری به نام شریان شکل گرفته که آنها تقریباً شبیه جبهه پایداری و نزدیک به شورای ائتلاف بودند اما در نهایت آنها هم گروهی هستند که فعالیت می‌کنند.

در مجموع ۴ گروه و جریان درون اصولگرایان فعال است. در این میان شورای وحدت ضمن اینکه در کل کشور و استان‌ها شکل گرفته، پارلمان استانی تشکیل داده که در آنجا با ساختار منظمی فعالیت می‌کنند. از این‌رو نامزدهای انتخابات استان‌ها و شهرستان‌ها را شورای وحدت استان‌ها انتخاب کرده و از آنها حمایت می‌کنند، لیست می‌دهند و وارد عرصه انتخابات می‌شوند.

آنچه از ابتدا در هیئت عالی شورای وحدت مدنظر قرار دادیم و در مورد آن توافق داریم این است که تلاش کنیم ضمن اینکه فعالیت خود را در کل کشور انجام می‌دهیم، نامزدهای شورای وحدت در کل کشور مشخص شوند که البته در حال حاضر بخش عمده‌ای از آنها مشخص هستند، با جریان‌های دیگر اصولگرا که در جبهه انقلاب حضور دارند، تعامل داشته باشیم کما اینکه آغوش شورای وحدت برای تعامل با آنها باز است که بتوانیم با هم رایزنی کنیم و این کار به سمت وحدت اصولی جلو برود.

در این چند وقت گذشته نمایندگانی ازطرف شورای وحدت با شورای ائتلاف، شریان و جبهه پایداری مذاکره کردند و نتایج آن در هیئت عالی هم بحث شده است. بنابراین مذاکرات اولیه شکل گرفته است. با توجه به شرایط، هدف اصلی همه این است که ضمن حرکت در چارچوب‌های تشکیلاتی خود، تلاش کنیم میزان مشارکت در انتخابات افزایش پیدا کند، به عبارت دیگر آنچه موجب نگرانی همگان در کشور شده این است که میزان مشارکت در انتخابات پایین‌تر از حد انتخابات قبلی است، لذا باید تلاش کنیم میزان مشارکت افزایش پیدا کند.

بنابراین اگر اظهارنظری از طرف آقای باهنر و یا آقای متکی مطرح می‌شود، هدف این است که همه گروه‌های جبهه انقلاب تعامل سازنده‌ای برای افزایش مشارکت داشته باشیم. البته برای افزایش مشارکت همه گروه‌های سیاسی باید تلاش خود را انجام دهند، که ما این کار را در سراسر کشور انجام می‌دهیم. همچنین تلاش می‌کنیم که میزان مشارکت در تهران که میانگین مشارکت در آن نسبت به سایر شهرها کمتر است، را افزایش بدهیم و مردم تهران در انتخابات حضور چشمگیر و گسترده‌ای داشته باشند چرا که هر اندازه مشارکت افزایش پیدا کند، نظام مستحکم‌تر می‌شود.

همچنین معتقدیم که حضور فعال اصلاح‌طلبان باعث افزایش مشارکت و شور و نشاط انتخاباتی می‌شود و می‌تواند رقابت سالمی در کشور شکل بگیرد که مردم در نتیجه این رقابت سالم احساس خوشایندی داشته باشند. درمجموع اگر مجلسی با مشارکت بالا شکل بگیرد مجلس قوی می تواند در کنار دولت با ارائه برنامه‌های کارشناسی برای حل مشکلات کشور ومردم چاره‌اندیشی کند.

سیاست‌های اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها را خودشان اعلام می‌کنند که در هر صورت مشخص شود چه مواضعی دارند اما چنانچه مسیر انتخابات به سمتی برود که اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها لیست واحدی بدهند این فضا را ایجاد می‌کند که اصولگرایان هم به سمت لیست واحدی بروند که این منطقی است.

البته امکان دارد لیست واحدی توسط همه گروه‌های اصولگرا ارائه شود و یا ممکن است اصولگرایان توافق کنند با تغییرات لیست بدهند، آنچه اهمیت دارد این است که در جامعه اعتماد و امید ایجاد شود.

شورای وحدت به صورت گسترده‌ای درسراسرکشور در حال فعالیت است که مجلس قوی ونخبه محور در تراز انقلاب تشکیل شود. امیدواریم که همه دلسوزان انقلاب برای حل مشکلات کشور،اقتدار وعزت ملی تلاش وبرنامه ریزی کنند.

۲۱۱۲۷