شهر خبر

برترین بنادر هوشمند جهان

فردای اقتصاد: حمل ‏و نقل به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه پایدار و متوازن، با مؤلفه‌‏های مهمی همچون رشد اقتصادی، امنیت و عدالت اجتماعی ارتباط تنگاتنگی دارد و توسعه این بخش یکی از محورهای کلیدی رشد و پیشرفت اقتصادها به حساب می‌‏آید.
رشد و توسعه تکنولوژی به‏‌ویژه تحولات چشمگیر فناوری‌های نسل‌چهارم اقتصاد دیجیتال، ضرورت هوشمندسازی بخش‌های مختلف اقتصادی برای پذیرش تحولات آتی را بیش از پیش ضروری می‌کند. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی سیستم حمل و نقل هوشمند به مفهوم به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای بهبود عملکرد سیستم‌های حمل و نقل پرداخته است.

سیستم حمل و نقل هوشمند به مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی اطلاق می‌شود که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل و نقل به کار گرفته می‌شود. در واقع این سیستم از مزایای فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل کلان داده، جهت مدیریت ترافیک، بهبود زیرساخت حمل و نقل و ارائه حمل و نقل بهره می‌برد. پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی حمل و نقل هوشمند دریایی تا سال ۲۰۲۷ از ۱.۹میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ با رشد سالانه مرکب ۲۴.۳درصد به ۵.۷میلیارد دلار برسد. مزیت رشد بازار حمل و نقل هوشمند دریایی را می‌توان به نیاز روزافزون به افزایش کارایی عملیات بندری و کاهش ردپای کربن، همچنین ابتکارات دولت‌ها در توسعه زیرساخت‌های بنادر هوشمند، ارتقای بنادر موجود و توسعه بنادر جدید در پاسخ به تقاضای فزاینده برای بنادر هوشمند در آینده نسبت داد. آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم از بازار بنادر هوشمند را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود اروپا دومین بازار سریع‌الرشد بنادر هوشمند در طول دوره پیش‌بینی باشد. بر اساس این گزارش در حال حاضر روتردام، هامبورگ، آنتورپ و سنگاپور برترین بنادر هوشمند در جهان هستند.