شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دریای سرخ#بیمه#کشتی

بیمه/گمرک/کشتی

تعرفه بیمه کشتی های عبوری از دریای سرخ افزایش یافت

به گزارش بلومبرگ، تعرفه بیمه خطر جنگ برای کشتی‌های تجاری که از مسیر دریای سرخ عبور می‌کنند، همچنان در حال افزایش است و برای تجارت جهانی چالش‌هایی را به وجود می‌آورد.

اقتصاد تعرفه بیمه کشتی های عبوری از دریای سرخ افزایش یافت

در گزارشی که بلومبرگ در روز سه‌شنبه منتشر کرد، اعلام شد که هزینه بیمه خطر جنگ برای کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند به دلیل تشدید تنش‌ها در این منطقه، در هفته جاری افزایش یافته است. این افزایش باعث شده است که تعداد بیشتری کشتی از این ممر حیاتی برای تجارت جهانی خودداری کنند.

این خبرگزاری به نقل از منابع بازار اعلام کرد که هزینه بیمه  کشتی‌ها به حدود ۰.۵ درصد ارزش هر کشتی افزایش یافته است و این افزایش در مقایسه با هزینه بین ۰.۱ تا ۰.۲ درصدی است که در اوایل ماه جاری(ژانویه) بود.

به طور کلی  تعیین هزینه بیمه خطر جنگ برای کشتی‌ها بر اساس درصدی از ارزش کشتی در حین حرکت در مناطق خطرناک است.

با افزایش نرخ بیمه‌نامه کشتی‌های عبوری از  دریای سرخ طی هفته‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های بین المللی کشتیرانی با اجتناب از این مسیر آفریقا را دور می‌زنند که این امر منجر به طولانی شدن مسیر ترانزیت کالاها بخصوص از آسیا به اروپا شده و گفته می‌شود می‌تواند خطر افزایش تورم را تشدید کند.

سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس امروز نیز از وقوع یک حادثه امنیتی دیگر در دریای سرخ خبر داده که که در نزدیکی بندر صلیف در یمن رخ داده است. یک کشتی تجاری آمریکا نیز دیروز در خلیج عدن هدف حمله راکتی قرار گرفت.

نگرانی در مورد تاثیرات اقتصادیِ ادامه اختلال در مسیر کشتیرانی دریای سرخ رو به افزایش است. هزینه‌های کشتیرانی نیز از ماه نوامبر تاکنون بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است فقط چند ساعت پس از حمله آمریکا و انگلیس به یمن قیمت نفت به شدت افزایش یافت و کرایه حمل‌ونقل کشتی‌ها هم طی هفته گذشته بالا رفت.

دریای سرخ در پی اعلام حمایت کامل یمنی‌ها از مردم فلسطین به صحنه نبرد آمریکا و نیروهای مسلح یمن بدل شده است. ارتش یمن در حمایت از مردم فلسطین به هیچ کشتی اسرائیلی اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب و رفتن به فلسطین اشغالی را نمی‌دهد.

آمریکا در حمایت از اسرائیل اخیرا طی حملاتی مناطقی را در یمن مورد حمله قرار داد که ارتش یمن در پاسخ به این حملات تاکید کرده که دریای سرخ به روی کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی بسته است، وگرنه هدف گرفته می‌شوند.

 

منبع: فارس