شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دریای سرخ#کشتی

دریای سرخ/کشتی تجاری/نفت

بازگشت کشتی های تجاری به دریای سرخ / امنیت برقرار است؟

گزارش ها حکایت از آن دارد که کشتی های تجاری، به دریای سرخ برگشته اند.

اقتصاد بازگشت کشتی های تجاری به دریای سرخ / امنیت برقرار است؟

درحالی که به علت تنش های بسیار بالا، کشتی ها از تردد در دریای سرخ خودداری کرده اند، اما شواهد حکایت از آن دارد که کشتی های تجاری، مجدد به دریای سرخ برگشته اند.

به دنبال تاکید یمنی‌ها بر امنیت دریای سرخ برای غیر کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی کشتی‌های حامل گاز مایع قطر که عبور از دریای سرخ را متوقف کرده بودند به این منطقه بازگشتند.

داده‌های ردیابی کشتی از  شرکت ال اس ای جی( LSEG ) دیروز سه‌شنبه نشان داد که چهار کشتی مورد استفاده برای محموله‌های گاز طبیعی مایع قطر پس از توقف چند روزه به دنبال حملات جمعه و شنبه گذشته آمریکا و انگلیس به یمن، مسیر خود را از دریای سرخ از سر گرفتند.

به دنبال تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ورود نیروهای مسلح یمن برای دفاع از ملت مظلوم فلسطین با حمله به کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ شماری از کشتی‌های کشتیرانی تردد خود را از این منطقه که حدود ۱۲ درصد حمل و نقل کشتیرانی کانتینری از آنجا انجام می‌شود، قطع کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد که نفتکش گاز طبیعی مایع «الرکیات» که از ۱۳ ژانویه در مسیر خود به سمت دریای سرخ توقف کرده بود حرکت خود را از طریق دریای سرخ از سر گرفته و عازم قطر است.

داده‌ها گزارش می‌دهند که کشتی‌های الغاریه، الحویله و النعمان با گاز طبیعی مایع قطر نیز که در ساحل این کشور بارگیری کرده و از چهاردهم ژانویه به دلیل حوادث دریای سرخ در سواحل عمان توقف کرده بودند، دیروز به راه افتاده‌اند و همچنان کانال سوئز را به عنوان مقصد خود نشان می‌دهند.

محموله‌های LNG قطر که از کانال سوئز عبور می‌کنند معمولاً به اروپا می‌روند داده‌ها نشان می‌دهد که تاریخ تخمینی رسیدن النعمان به مقصد به جای تاخیر دو هفته‌ای قبلی به ۱۹ ژانویه به روز شده است، در حالی که قبل از آن چهارم فوریه اعلام شده بود.

شرکت شل، مالک شرکت حمل و نقل و لیزینگ استاسکو (Stasco ) و مدیر کشتی النعمان، از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

پیش از تجاوز نظامی اخیر آمریکا و انگلیس به یمن خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که روند تردد کشتی‌های حامل نفت و گاز از دریای سرخ باثبات است؛ اما از زمان تشدید تنش به دنبال این تجاوز، تعداد نفت‌کش‌هایی که تغییر به توقف حرکت یا انحراف از مسیر دریای سرخ به سمت جنوب آفریقا گرفتند، بیشتر شد.

تحلیلگران تخمین می‌زنند که مسیر دماغه امید در جنوب قاره آفریقا به جای مسیر دریای سرخ می‌تواند حدود ۹ روز به سفر 18 روزه از قطر به اروپا اضافه کند. یک مسیر طولانی‌تر تحویل را به تاخیر می‌اندازد.

موسسه اعتباری استاندارد اند پورز تخمین می‌زند که قطر سالانه ۱۴.۸ میلیون متریک تن ، آمریکا ۸.۸ میلیون تن و روسیه ۳.۷ میلیون متریک تن گاز مایع از کانال سوئز عبور می‌دهند.

بر اساس این داده‌ها، قطر در سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۵ میلیون تن گاز طبیعی مایع صادر کرده است که ۱۴ میلیون تن به اروپا و ۵۶.۴ میلیون تن به آسیا بوده است.

قطر بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی مایع به اروپا پس از ایالات متحده است و در سال گذشته حدود ۱۳ درصد از مصرف اروپای غربی را به خود اختصاص داده است.

جمعه گذشته، انجمن بین‌المللی مالکان نفت‌کش‌های مستقل (اینترتانکو) که حدود ۷۰ درصد از کل کشتی‌های بین المللی حامل نفت، گاز و مواد شیمیایی  را شامل می‌شود، از اعضای خود خواست از تنگه باب المندب دوری کنند.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت صنعاء دیروز (۲۶ دی) در صفحه توئیتر خود پاسخ آمریکا و انگلیس در خصوص ناامنی دریای سرخ و باب‌المندب را داد و گفت که این منطقه صرفا برای کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌های به مقصد فلسطین اشغالی نا امن است.

وی تاکید کرد: اعلامیه برخی شرکت‌های کشتیرانی در خصوص تعلیق حرکت در دریای سرخ به دلیل فشارهای آمریکا صورت گرفته است، روزانه صدها کشتی از تنگه باب‌المندب عبور می‌کند، بنابراین اعلامیه این شرکت‌ها غیر دقیق و همراستا با ادعاهای آمریکا است.

عبدالسلام روز گذشته نیز به خبرگزاری رویترز نیز گفت که حملات نیروهای یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی در دریای سرخ همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس