شهر خبر

مالیات بر درآمد / مالیات اصناف / نرخ مالیات

درآمدهای مالیاتی دولت / اصناف و مشاغل به فرار مالیاتی خود اعتراف کردند

پیش از این هم رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بود ۵۰ درصد از صاحبان اصناف و مشاغل در سال گذشته مالیات صفر اظهار کرده بودند یعنی در واقع مالیاتی طی یک سال فعالیت نپرداخته بودند که آن را هم پذیرفته است.

اقتصاد درآمدهای  مالیاتی دولت / اصناف و مشاغل به فرار مالیاتی خود اعتراف کردند

سیدمحمدهادی سبحانیان در صفحه مجازی خود اعلام کرد که با توجه به رویکردهای دولت مردمی، سازمان امور مالیاتی کشور اوراق قطعی مالیاتی بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مؤدی مشمول مالیات مقطوع سال ۱۴۰۱ را بدون رسیدگی و بدون افزایش در میزان مالیات ابرازی و مورد تأیید اصناف و مشاغل صادر و به این دسته از مؤدیان ابلاغ کرد.

پیش از این هم رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بود ۵۰ درصد از صاحبان اصناف و مشاغل در سال گذشته مالیات صفر اظهار کرده بودند یعنی در واقع مالیاتی طی یک سال فعالیت نپرداخته بودند که آن را هم پذیرفته است.

در حال حاضر از ۸ میلیون فعال صنفی و مشاغل حدود ۴ میلیون نفر مالیات صفر در سال ابراز کرده‌اند و میانگین پرداخت مالیات برای دفاتر اسناد رسمی ۱۴.۵ میلیون تومان، بنگاه‌های املاک ۱۰ میلیون تومان‌،رستوران و کافه ۹.۹ میلیون تومان، طلا و جواهر ۹ میلیون تومان، وکلای دادگستری ۸ میلیون، لوازم خانگی ۵.۹ میلیون، لوازم صوتی و تصویری ۴.۹ میلیون تومان پرداخت کرده اند، در حالی که یک کارمند در سال ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان مالیات می‌پردازد.

یکی از سیاست‌های دولت تامین مخارج و هزینه‌های دولت با درآمدهای پایدار مالیاتی است که از جمله این درآمدها می‌توان به مالیات اصناف و مشاغل اشاره کرد که البته سهم مالیات بر مشاغل و اصناف از کل درآمدهای مالیاتی در حد ۷ درصد است، اما با توجه به دربرگیری آن بیشترین مراجعات و اعتراضات به مالیات در این بخش ثبت می‌شود.

دولت همچنین برای حمایت از تولید نه تنها نرخ مالیات بر تولید را افزایش ندادT بلکه طی دو سال گذشته ۷ واحد درصد از مالیات بربنگاه‌های تولیدی را نیز برای حمایت از آنان کاهش داد.

دولت و مالیات

دولت و مالیات به طور کلی به رابطه بین دولت و درآمدهای عمومی اشاره دارد. مالیات یکی از منابع اصلی درآمدهای دولت است که برای تأمین هزینه‌های عمومی و اجرای سیاست‌های دولتی استفاده می‌شود.

دولت‌ها نقش مهمی در تعیین، تنظیم و جمع‌آوری مالیات‌ها دارند. آنها قوانین و مقررات مالیاتی را تدوین می‌کنند و منابع مالیاتی را از شهروندان، شرکت‌ها و سایر مؤسسات دریافت می‌کنند. این منابع شامل مالیات درآمد، مالیات بر سود، مالیات بر مصرف، مالیات بر ارث و سایر مالیات‌ها است.

دولت با جمع‌آوری مالیات‌ها قادر است درآمدهای عمومی خود را تأمین کند و برای توسعه اقتصادی، ارائه خدمات عمومی مانند آموزش، بهداشت، امنیت، رفاه اجتماعی و زیرساخت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند. همچنین، مالیات‌ها می‌توانند برای تنظیم توزیع درآمد و کاهش نابرابری‌های اجتماعی نیز استفاده شوند.

دولت‌ها می‌توانند سیاست‌های مالیاتی را براساس اهداف مختلف تنظیم کنند، از جمله ایجاد تشویق‌ها برای تولید و سرمایه‌گذاری، تنظیم نرخ مالیاتی بر اساس درآمد، تنظیم معافیت‌های مالیاتی برای گروه‌های خاص و تعیین تسهیلات مالیاتی برای مناطق کمتر توسعه یافته.

به طور کلی، دولت و مالیات به منظور تأمین منابع مالی و اجرای سیاست‌های عمومی، توزیع عادلانه درآمد و تنظیم اقتصاد و اجتماع کاربرد دارند.

منبع: فارس