شهر خبر

 ماجرای توقف صادرات گاز قطر

تسنیم به نقل از اویل پرایس: حمله به یمن توسط ائتلاف آمریکا و انگلیس بحران خاورمیانه را تشدید کرده، آن هم در شرایطی که این منطقه درگیر جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس است.

اختلال در کشتیرانی در دریای سرخ تجارت جهانی را تهدید می‌کند. بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی بزرگ مانند مرسک مسیر کشتی‌های خود را به سمت «دماغه امید نیک» در آفریقا تغییر داده‌اند.‌ آمریکا و متحدانش هفته گذشته به بهانه جلوگیری از حمله‌ یمن به کشتی‌ها مواضع نظامی این کشور را مورد حمله هوایی قرار دادند.

عقب‌نشینی کشتی‌های شرکت مرسک از دریای سرخ

یک شرکت کشتیرانی دیگر هم به دنبال هشدار آمریکا و انگلیس برای عدم عبور کشتی‌ها از دریای سرخ از این دریا تغییر مسیر داده است. «قطر انرژی» دومین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع در دنیا هم اعلام کرد کشد

اطلاعات ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد سه کشتی قطری که گاز طبیعی مایع بارگیری کرده بودند و عازم کانال سوئز بودند در ۱۴ ژانویه در عمان متوقف شده‌اند. توقف آنها برای اطمینان از امنیت عبور از دریای سرخ بوده است.

قطر پس از آمریکا بزرگترین عرضه‌کننده گاز طبیعی مایع به اروپاست و اختلال در کشتیرانی یا به تعویق افتادن ارسال محموله‌ها به خاطر دور زدن قاره آفریقا امنیت انرژی این قاره را تهدید می‌کند.

تنها خبر خوب برای اروپا این است که ذخایر گاز طبیعی این کشور بالاتر از ۷۹.۷۴ درصد قرار دارند؛ یعنی بیشتر از متوسط ۱۰ ساله که نتیجه آغاز گرم‌تر از حد انتظار زمستان بوده است.

اما اگر سرمای فعلی هوا ادامه یابد، شرایط تغییر می‌کند.