شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#معاون اول#واردات خودرو#استاندارد

واردات خودروها چه شرایطی دارد؟

ایسنا: هیات وزیران در جلسه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ١۴٠٠ و اصلاحات بعدی آن، آیین‌نامه واردات خودروهای نو را تصویب کرد.

 آیین‌نامه مذکور که در ۱۱ ماده تعریف و تدوین شده است، به موارد مختلف مرتبط با واردات خودرو اعم از منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه، ممنوعیت واردات و ترخیص خودروهای فاقد ثبت‌ سفارش، مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی، چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی و... اشاره دارد.

ماده (۵) این آیین‌نامه خودروهای وارداتی اما به تشریح ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر می‌پردازد.

١- خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع (مدل)، با مدل سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی مرتبط در شماره شناسایی خودرو (VIN) در زمان ورود به کشور تعیین می‌شود.

۲- اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر خواهد بود:

الف - مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه‌گذاری تایید نوع وجود داشته باشد.

ب- خودرو دارای تایید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج به روی پلاک شناسایی باشد.

پ- خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک اروپایی (COC)باشد.

ت- خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (GCC) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس (GSO) باشد.

ث- خودرو دارای تاییدیه کشور چین (CCC)

ج- خودرو دارای تاییدیه اوراسیا (EAC) باشد.

چ- سایر استانداردهای کشور مبدأ با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران

تبصره - موارد فوق به عنوان استانداردهای کشور مبدأ محسوب شده و ارزیابی انطباق خودروهای موضوع این آیین‌نامه، از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل‌های مرتبط سازمان ملی استاندارد، ایران جایگزین استانداردهای مرتبط می‌شوند.

۳- رعایت استانداردهای آلایندگی که در جدول ماده (۴) آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک) تعیین شده است.

۴- واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی یا واسط دارای تفویض‌نامه از شرکت اصلی، ممهور به مهر اتاق بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تایید وزارت (سازمان توسعه تجارت) ایران رسیده باشد و رعایت مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۴۱۵ت ۵۱۶۸۱هـ مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ راجع به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تأیید وزارت رسیده باشد، است.

۵- مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت است.

تبصره - سرمایه‌گذاری در یکی از موارد زیر می‌تواند از مصادیق انتقال فناوری محسوب شود که باید میزان سرمایه‌گذاری انجام شده معادل ٣٩ درصد سود حاصله باشد و اسناد مثبته آن به تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری برسد.

همچنین اولویت سرمایه‌گذاری، در حوزه‌های مرتبط با برقی‌سازی، اتصال پذیری، خودروهای خودران و حمل‌ونقل اشتراکی خواهد بود.

واردات خودروها چه ضوابط فنی دارد؟

۶- صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان براساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری موضوع ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۶۴۴٣/١۵۵٩ﻫ مورخ ١٣٩۵/٠۴/٢۴ و اصلاحات بعدی آن، انجام می‌شود.

٧- ثبت سفارش واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ٢۵٠٠ سی‌سی، ممنوع است.