شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#باغ کتاب

گفت و گو گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

جزئیات تازه از انبار باروت تهران / هزینه ایمن سازی باغ کتاب چقدر است؟

گزارش ها حکایت از آن دارد که باغ کتاب تهران، ایمنی لازم را ندارد و هرلحظه ممکن است حادثه ای ناگوار رخ دهد.

اقتصاد جزئیات تازه از انبار باروت تهران / هزینه ایمن سازی باغ کتاب چقدر است؟

ایمنی ساختمان‌ها یکی از موضوعات بسیار مهمی است که به طور مستقیم با جان مردم سر و کار دارد و نیاز است مالکان ساختمان نسبت به ایمن‌سازی مجموعه‌های خود اقدام کنند. هزینه‌های ایمن‌سازی برای مجموعه‌های بزرگ، آن قدر زیاد نیست که نتوان از عهده آن برآمد و قطعا هرکس که مجموعه‌ای بزرگ و برای تفریح مردم می‌سازد، پول کافی برای ایمن‌سازی را دارد. گزارش‌هایی اخیرا روی میز شورای شهر تهران رفته و در آن به مجموعه باغ کتاب تهران اشاره شده است که از نظر ایمنی، شرایط لازم را ندارد.

کتاب-باغ

همچنان شاهد ساختمان های ناایمن در تهران هستیم

مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران، دربارۀ بحث ساختمان‌های ناایمن به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در شهر تهران ساختمان‌های ناایمن وجود دارد و این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد. بر اساس گزارش‌های سازمان مدیریت بحران و آتش‌نشانی، بسیاری از این ساختمان‌ها ایمن‌سازی شدند و بسیاری دیگر هنوز اقدام به ایمن‌سازی نکرده اند.

پیرهادی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از این ساختمان‌های ناایمن برای نهادهای دولتی، عمومی و دستگاه‌هایی است که وابسته به دولت هستند. این موضوع چندان توجیهی ندارد که ساختمان‌هایی که وابستگی خاصی به نهادهای دولتی دارند، اقدام به ایمن‌سازی نکنند و به اخطارها بی‌توجه باشند.

وی گفت: طبق گزارش‌های آتش‌نشانی و سازمان مدیریت بحران، تعدادی از این ساختمان‌ها در وضعیت وخیم قرار گرفته اند. یکی از مراکزی که ایمنی مناسبی ندارد و روزانه خانواده‌های بسیاری به این مکان مراجعه می‌کنند، باغ کتاب تهران است. باغ کتاب وضعیت نامناسبی دارد و اگر خدایی نکرده کوچک‌ترین آتش‌سوزی در این مکان اتفاق بیفتد، مثل انبار باروت عمل خواهد کرد.

مهدی-پیرهادی

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «در گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی و همچنین مدیریت بحران، کاملاً مشخص است که این مجموعه از ایمنی لازم برخوردار نیست و هر لحظه ممکن است حادثه‌ای ناگوار در باغ کتاب تهران اتفاق بی افتد. به نظر من شهرداری تهران باید این موضوع را با فوریت پیگیری کند و اگر این موضوع به روزهای بعد موکول شود، در صورت بروز حادثه، جای جبران باقی نخواهد ماند.

ایمنی برای جان

با توجه به صحبت‌های عضو شورای شهر، سراغ بحث مقاوم‌سازی رفتیم. بررسی‌های خبرنگار گسترش نیوز نشان می‌دهد که اگر سازنده‌های مجموعه باغ کتاب بخواهند این مکان را از نظر ایمنی آتش‌نشانی مقاوم‌سازی کنند، هزینۀ سنگینی برایشان نخواهد بود. وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰هزار مترمربع است که ۶۵هزار مترمربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارها همایش و اداری است و بقیه آن را فضای سبز و دریاچۀ مصنوعی تشکیل می‌دهد. اگر بخواهند در این ۶۵هزار متر که پوشیده است، سیستم‌های اطفا حریق راه‌اندازی کنند و سنسورهای هشداردهندۀ آتش قرار دهند، در برابر فاجعه‌ای احتمالی و انبار باروتی که صحبت از آن شد، مبلغ خاصی برای مالک مجموعه نخواهد شد.

کپسول-آتش

اعلام-حریق

 

سیستم هشدار حریق با بهترین کیفیت، مبلغ ۲۶میلیون تومان است که اگر بخواهند در این فضا، ۱۰۰ عدد نصب کنند، مبلغ ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان باید هزینه کنند که در مقابل جان افرادی که به این مکان مراجعه می‌کنند، رقم بسیار ناچیزی است. همچنین قیمت هر کپسول خامش کننده آتش نیز در بازار با بهترین کیفیت، مبلغ ۱۵میلیون و ۸۰۰هزار تومان است که اگر ۱۰۰ عدد از این کپسول‌ها درنظر گرفته شود، مبلغ یک میلیارد و ۵۸۰میلیون تومان خواهد شد. جمع این ارقام به ۵ میلیارد نخواهد رسید؛ اما جان آدم‌ها هزاران برابر بیشتر از این مبلغ ارزش دارد.

افزایش آمار تصادفات در کشور

پیرهادی در ادامه این گفت و گو اشاره‌ای هم به آمار تصادفات و آمار مرگ و میر در کشور کرد و گفت: متاسفانه شاهد افزایش آمار تصادفات در کشور و همچنین در پایتخت هستیم که عمده این تصادفات به فوت منجر می‌شوند. چرا در کشور باید چنین آماری وجود داشته باشد، درصورتی که بر اساس گزارش‌های جهانی، آمار تلفات جهانی از یک‌میلیون و ۳۵۰هزار نفر به یک‌میلیون و ۱۰۰هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: چرا باتوجه به اینکه این آمار در دنیا کاهش یافته است، در کشور ما روند افزایشی داشته است؟ در ۱۰ کشور درحال توسعه و پیشرفته، این آمار کاهش یافته و آمار تصادفات را کم کرده اند. ما هم باید بتوانیم با وجود راهکارهایی که دنیا پیش گرفته است، این آمار را به سمت و سوی کاهشی شدن هدایت کنیم.

کلام آخر

باید گفت که آمار مرگ و میر در کشور ما بر اثر تصادفات، روند خوبی را طی نمی‌کند و روزانه شاهد آن هستیم که در چند نقطه از کشور، تصادف‌های وحشتناکی رخ داده است که جان بسیاری از هم‌وطنان گرفته شده است. بروز تصادفات را می‌توان بی‌احتیاطی راننده دانست که البته این امر یکی از عوامل حادثه‌ساز است. اما نکته‌ای که قابل ذکر است، در بعضی از جاده‌های کشور شاهد هستیم که نور کافی برای دید راننده وجود ندارد و همین امر سبب خواهد شد تا دید راننده کاهش پیدا کرده و موانع پیش رو را به‌درستی نبیند. بسیاری از عوامل دیگر هم وجود دارند که همه آن‌ها دست به دست هم داده و سبب بروز تصادفات منجر به فوت می‌شود.