شهر خبر

واکنش بادامچیان به گلایه سیدحسن خمینی /کسانی که غفلت کرده‌اند از خواب غفلت بیدار شوند

واکنش بادامچیان به گلایه سیدحسن خمینی /کسانی که غفلت کرده‌اند از خواب غفلت بیدار شوند

جماران نوشت: بادامچیان گفت: امام یک تأثیرگذار جدی است و مربوط به زمان خودش هم نیست؛ مربوط به زمان‌های آینده است. هرکس می‌خواهد خط انقلاب اسلامی را طی کند، در هر جای دنیا شیعه یا سنّی باشد و یا هر مذهب دیگری باشد، هیچ راهی ندارد جز اینکه به امام و مسائل امام توجه کند. الآن هم این کار را می‌کنند.

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگویی به بیان نکاتی درباره گلایه سید حسن خمینی از غفلت نهادهای فرهنگی از امام خمینی(ره)، بیانات رهبر انقلاب و ... پرداخته است. مشروح آن را در ادامه می خوانید؛

این بحثی که حاج حسن آقا مطرح فرموده‌اند مربوط به همه نیست. امام در قلب ملت ایران جا دارد و طبعا همه نسبت به امام علاقه ویژه دارند؛ لذا این مربوط به بعضی‌ها است که از امام غفلت دارند و کاملا هم صحیح است. به خاطر اینکه ذهنیت بعضی‌ها اصلا با تفکر، نگرش و دیدگاه امام سازگاری ندارد. این تیپ افراد که تعداد آنها هم در ایران خیلی زیاد نیست، معمولا امام را به عنوان ولی امر، مرجع تقلید و مجتهد باور نداشتند و بیشتر امام را به عنوان یک رهبر سیاسی قبول داشتند.

اینها امام را در عرض دکتر شریعتی و مهندس بازرگان می‌بینند و این غفلت از واقعیت شخصیت عظیم الشأنی به نام امام است. یک وقتی کسی می‌خواهد برای امام تحلیل‌های روشن‌فکری غرب‌گرا بگذارد، طبعا این از امام غفلت کرده است. برخی‌ها هم فعلا امام را کنار می‌گذارند؛ یعنی در نشریه آنها می‌بینید که هیچ حرفی از امام وجود ندارد و بیشتر تحلیل‌های آنها از غرب یا چپ غربی و راست غربی و این طور تیپ‌ها است. مخصوصا بعضی از دوستانی که مشهور به اصلاح‌طلب هستند، این طوری هستند که وقتی روزنامه آنها را نگاه می‌کنید، هیچ حرف یا بحثی از امام نیست؛ و در تحلیل آنها مبنای نگاه، نگرش و خط امام نیست بلکه بر مبنای برداشت‌های خودشان که گاهی اوقات برداشت چپ و چپ غربی و گاهی راست و راست غربی یا ملی‌گرایی است.

طبعا اینها از امام غفلت دارند و اتفاقا بهترین مواجهه با اینها همین است که دوستان به اینها تذکر بدهند. مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام که مجموعه خدومی هم هستند، باید بیشتر تذکر بدهند و بررسی کنند و به حاج حسن آقا هم گزارش بدهند. مثلا بگویند این شخص در طول سه ماه گذشته دو بار هم از امام حرف نزده است؛ یا این مجموعه سرود ساخته اما در سرودش هیچ حرفی از امام نزده است. می‌شود اینها را تذکر داد؛ بعضی‌ها از روی غفلت یا کم توجهی است و بعضی‌ها هم با تفکرشان سازگاری ندارد.

همه ما وظیفه داریم که در خدمت ترویج خط صحیح امام، اسلام ناب نبوی(ص)، علوی(ع)، فاطمی(س)، عاشورایی و مهدوی(عج) باشیم. ان شاء الله تذکر حاج حسن آقا منجر شود به اینکه بسیاری از کسانی که غفلت کرده‌اند از خواب غفلت بیدار شوند و ان شاء الله ببینیم این بخش از جامعه که به نظر من بخش زیادی هم نیست، برگردد و همه با هم قدردان وجود پر برکت امام خمینی(س) باشیم.

نظام جمهوری اسلامی به برکت حضور امام خمینی(س) است. در لحظه لحظه این انقلاب نام «خمینی» سند است. در دنیا هم حرکتی که راجع به فلسطین کرده، نشان دهنده پویایی خط امام است و غفلت از امام نیست. تذکر حاج حسن آقا کاملا صحیح است که کسی غفلت پیدا نکند؛ اگر بعضی افراد هم هستند، هوشیار شوند و عمل کنند؛ و الّا در هر جای دنیا و انقلاب ما نام امام خمینی(س) فراموش شدنی و کنار گذاشتنی نیست.

پیامبر(ص) به صحابه فرمودند که «سلام من را به برادرانم در آینده برسانید». پرسیدند چه کسانی؟ فرمود «کسانی که در آینده می‌آیند و من را ندیده‌اند؛ اینها برادران من هستند». امام در آغاز نهضت فرمود «یاران من در گهواره‌ها هستند»؛ مگر اینها در گهواره امام را دیده بودند؟! فضایی که امام ایجاد کرد و باران رحمتی که با حضور امام بر مردم بارید، همه مردم را فراگرفت. شما ملاحظه می‌کنید در دوران انقلاب حتی کمونیست‌هایی که اسلام و مرجعیت و ولایت را قبول نداشتند، چاره‌ای نداشتند جز اینکه به امام توجه کنند.

حتی کسی مثل جلال آل احمد که روشن‌فکری دارد و جالب است که کتاب زیبای «غرب‌زدگی» را نوشته ولی من در حاشیه‌ای که بر آن کتاب زدم، نوشته‌ام که غرب‌زده نوشته است. مثلا می‌گوید علما باید دیگر از بعضی مسائل اسلامی صرف نظر کنند. همچنین برای امام می‌نویسد که من او را به عنوان مدافع خرده بورژوازی ملی می‌دانم؛ اصلا امام به خرده بورژوازی چه ربطی دارد؟! در او هم تأثیر گذاشت و آنچنان هم تأثیر گذاشت که ذهنش کاملا عوض شد و «خسی در میقات» را نوشت.

امام یک تأثیرگذار جدی است و مربوط به زمان خودش هم نیست؛ مربوط به زمان‌های آینده است. هرکس می‌خواهد خط انقلاب اسلامی را طی کند، در هر جای دنیا شیعه یا سنّی باشد و یا هر مذهب دیگری باشد، هیچ راهی ندارد جز اینکه به امام و مسائل امام توجه کند. الآن هم این کار را می‌کنند.

امام خورشید درخشان الهی در قرن معاصر ما است و به همین علت من معتقدم که امام هر روز درخشنده‌تر از گذشته می‌شود و طبعا شب‌پره‌هایی که وصل خورشید را نمی‌خواهند هم هستند. این یک امر طبیعی دنیا است اما مهم این است و حقیقت هیچ‌گاه پشت ابر نمی‌ماند. البته استکبار جهانی و خطوط لیبرالی کوشش می‌کند که خط امام در داخل ظهور نداشته باشد. بعضی تحلیل‌های غلط و گاهی تعریف از امام باعث کمرنگ شدن امام می‌شود؛ اما اینها خیلی محدود هستند.

۲۱۹۲۱۵