شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#مسکن#قیمت مسکن

قیمت مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

اثر کاهش قیمت مسکن بر ساخت و ساز / دولت ناجی می شود؟

با وجود کاهش قیمت، رکود در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و این رکود تأثیر منفی بر بخش ساخت و ساز داشته است. با این حال، مداخله مثبت دولت می تواند به بخش تولید و ساخت و ساز رونق بخشد و آن را از رکود خارج کند.

اقتصاد اثر کاهش قیمت مسکن بر ساخت و ساز / دولت ناجی می شود؟

در یادداشتی، بهار طاهری کارشناس بازار مسکن، بیان کرده است که دولت قادر است در حوزه مسکن تأثیرات مثبتی داشته باشد و رونق را به این حوزه بازگرداند. او تأکید می‌کند که کاهش قیمت مسکن می‌تواند باعث افزایش قابل تحملی در خرید برای خریداران متوسط شود و در نتیجه، تقاضا را تحریک کند. افزایش تعداد افراد قادر به خرید خانه می‌تواند باعث افزایش فعالیت در بخش ساخت و ساز شده و نیازهای بازار را برطرف کند.

در ادامه این یادداشت آمده است هرچند برخی سازنده‌ها معتقدند کاهش قیمت حاشیه سود را هم کاهش می‌دهد و همین باعث تعطیلی کارگاه‌ها و ساخت و ساز شود زیرا که سرمایه‌گذار برای دریافت حداکثر سود پا به این میدان گذاشته و اگر این مهم دچار اختلال و کاهش شود احتمال خروج سرمایه از این بازار وجود دارد.

اما بیشتر کارشناسان نظر عکس این گفته را دارند و معتقدند اگر قیمت مسکن کاهش یابد و همین کاهش بتواند به حدی باشد که تقاضا را تحریک کند باعث بازگشت سرمایه با سرعت بیشتر و در نتیجه رونق ساخت‌وساز می‌شود.

تسویه سریع می‌تواند نقدینگی را در بازار بهبود ببخشد و امکان سرمایه گذاری مجدد سریع‌تر و افزایش فعالیت‌های ساختمانی را فراهم کند.

هرچند افزایش شدید قیمت خانه طی سال‌های گذشته به حدی بوده که کاهش حدود ۵ درصدی طی چند ماه اخیر نتوانسته بازار را تحریک و شاهد رکود در این بخش هستیم و همین باعث شده بسیاری از سازنده‌ها کارگاه‌های خود را به دلیل رکود و بازنگشتن سرمایه خود تعطیل کنند.

اینکه سرمایه‌گذار به امید سود بیشتر وارد میدان شده کاملاً روشن است اما کاهش قیمت به حدی که سودی منطقی برای سازنده بماند و از طرفی بازار را از رکود خارج کند تا پول هم به موقع به حساب سازنده برگردد می‌تواند منجر به رونق بازار ساخت و ساز شود.

اما کاهش حاشیه سود، کاهش اعتبار و کاهش اشتهای سرمایه‌گذاری منجر به انقباض در فعالیت‌های ساخت‌وساز شده در حالی که اگر سازنده بتواند با سرعت بیشتر پروژه را تحویل دهد و این کاهش قیمت باعث رونق بازار و بهبود روند تسویه معاملات شود می‌تواند به سازنده هم انگیزه دهد اما ایجاد تعادل در کاهش قیمت ملک و تضمین جریان پایدار ساخت و ساز نیازمند مداخلات سیاسی استراتژیک و هدفمند همراه با همگامی بین اقدامات دولت و بخش خصوصی است.

اگر دولت در این بین با ارائه مشوق و تسهیلات در کنار سازنده‌ها قرار بگیرد می‌توان امیدوار بود که این کاهش قیمت هم سازنده‌ها را نگران نکند و با حمایت‌ها بتوانند پروژه‌ها را تحویل دهند هم به قدرت خرید و بازگشت سرمایه کمک کند. نکته کلیدی با مداخله مثبت دولت حفظ تعادل سالم است که در آن بخش ساخت و ساز حتی در مواجهه با نوسان قیمت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

منبع: مهر