شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#قیمت

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | قیمت بیت کوین

قیمت BTC این هفته به کدام سو می رود / بیت کوین از تله ثبات خارج می شود؟

با شروع هفته جدید، بیت کوین همزمان با دو روایت روبروست: برخی معتقدند کاهش قیمتی که پس از راه‌اندازی ETFها رخ داد، نشان‌دهنده تست مجدد یک منطقه حمایتی خواهد بود، در حالی که برخی دیگر معتقدند سقف محلی ثبت‌شده ناشی از پیش خور شدن خبر ETFها بوده و مدت زیادی طول خواهد کشید تا قیمت دوباره به آن بازگردد.

اقتصاد قیمت BTC این هفته به کدام سو می رود / بیت کوین از تله ثبات خارج می شود؟

بیت‌کوین وارد هفته سوم ژانویه می‌شود و پس از شروع سال با نوسانات، همچنان در محدوده ۴۲٬۰۰۰ دلار قرار دارد، اما قیمت بیت‌کوین در روزهای آتی به کدام سمت خواهد رفت؟

پس از آغاز به کار اولین صندوق های اسپات قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در ایالات متحده، عملکرد قیمت روند نامشخصی داشته است. نوسانات سریع هم به سمت بالا و هم پایین معامله‌گران بلندمدت و کوتاه بیت کوین را شگفت‌زده کرده است و آمار لیکوییدیشن پوزیشن‌ها حکایت از همین امر دارد.

با شروع هفته جدید، بیت کوین همزمان با دو روایت روبروست: برخی معتقدند کاهش قیمتی که پس از راه‌اندازی ETFها رخ داد، نشان‌دهنده تست مجدد یک منطقه حمایتی خواهد بود، در حالی که برخی دیگر معتقدند سقف محلی ثبت‌شده ناشی از پیش خور شدن خبر ETFها بوده و مدت زیادی طول خواهد کشید تا قیمت دوباره به آن بازگردد.

همچنین، ممکن است محرک‌های اقتصاد کلان ایالات متحده و تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره فدرال رزرو در پایان ماه، منجر به نوسانات دیگری شود.

معامله‌گران سفته‌‌باز نیز ممکن است خسته شده باشند، زیرا هفته گذشته میلیاردها دلار از پوزیشن‌های آن‌ها لیکویید شده است.

در این مطلب، نگاهی به وضعیت فعلی بازار بیت کوین خواهیم داشت تا ببینیم پس از یک رویداد مهم در تاریخ بیت کوین آیا قیمت آن بهبود می‌یابد یا خیر؟

قیمت بیت کوین پس از تایید ETFها نزولی است

بیت کوین با رسیدن به ۴۹٬۰۰۰ دلار در روز راه‌اندازی ETFها نتوانست مومنتوم صعودی خود را حفظ کند. سپس،

یک کاهش قیمت، بازار را به سمت پایین تریدینگ رنج برد، اما فروشندگان نتوانستند قیمت ۴۰٬۰۰۰ دلار را دوباره آزمایش کنند.

در مقابل، دو کف (Low) قیمتی نزدیک به ۴۱٬۵۰۰ دلار مشاهده شد که کف دوم در هنگام بسته شدن کندل هفتگی در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) ثبت شد.

قیمت بیت کوین در تایم فریم ۱ ساعته

قیمت بیت کوین در تایم فریم ۱ ساعته؛ منبع: تریدینگ ویو

پیش از کلوز کندل هفتگی، حساب کاربری متریال ایندیکیتورز (Material Indicators) بر اساس داده‌های دفتر سفارش در صرافی بایننس، هشدارهای اولیه‌ای مبنی بر اینکه یک تست منطقه حمایتی در راه است، صادر کرده و البته اشاره کرده بود ممکن است اصلاح کمی پایین‌تر هم باشد:

دفتر سفارش بایننس نشان می‌دهد ۲۷۰ میلیون دلار سفارش خرید از ۳۶٬۵۰۰ دلار تا ۴۱٬۳۰۰ دلار گسترده است که ۶۸ میلیون دلار آن بر محدوده ۳۸٬۵۰۰ دلار تا ۳۹٬۴۰۰ دلار متمرکز شده است. علاوه بر این، دیوار خرید در ۲۶٬۵۰۰ دلار شکسته شده و به سمت بالا حرکت کرده است. این‌ها همه نشانه‌های اولیه‌ای هستند که گاوها برای تست مجدد مقاومت آماده می‌شوند. برای سرنخ‌های بیشتر باید منتظر کلوز کندل هفتگی بمانیم.

داده‌های دفتر سفارش BTC/USDT در صرافی بایننس

داده‌های دفتر سفارش BTC/USDT در صرافی بایننس؛ منبع: پلتفرم X

اسکو (Skew) معامله‌گر معروف نیز سیگنال‌هایی را فهرست کرد که نشان می‌داد وی معتقد است جهش قیمت از سطوح پایین اتفاق خواهد افتاد.

این سیگنال‌ها شامل بازپس گیری ۴۲٬۵۰۰ دلار در تایم فریم روزانه، ماندن شاخص قدرت نسبی (RSI) بالای ۵۰/۱۰۰ و حفظ قیمت باز شدن (Open) کندل سالانه بیت کوین نزدیک به ۴۲٬۲۵۰ دلار به عنوان حمایت و باز پس‌گیری میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ دوره‌ای در تایم فریم ۴ ساعته (حوالی ۴۳٬۲۰۰ دلار) است.

توییت اسکو

منبع: پلتفرم X

با این وجود، به نظر می‌رسد مقدار اصلاح قیمت از ۴۹٬۰۰۰ دلار اکثریت گاوها را غافلگیر کرد. بر اساس داده‌های کوین گلس (CoinGlass)، در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) حدود ۱۱۲ میلیون دلار از پوزیشن‌های بیت کوین لیکویید شده که آن را به یکی از پر ضررترین روزهای ماه‌های اخیر تبدیل کرده است.

میزان لیکویید شدن پوزیشن‌های بیت کوین

میزان لیکویید شدن پوزیشن‌های بیت کوین؛ منبع: کوین گلس

به نظر متیو هایلند (Matthew Hyland)، رسیدن به قیمت بالای ۴۸٬۰۰۰ دلار همچنان برای بیت کوین مشکل است و ممکن است بر اساس رویدادهای اخیر به زمان بیشتری برای غلبه بر آن نیاز باشد.

وی در آخرین پست‌های خود در پلتفرم X هشدار داد که ریزش قیمت به محدوده ۳۵٬۰۰۰ دلار همچنان ممکن است اتفاق بیافتد.

توییت متیو هایلند

منبع: پلتفرم X

البته هایلند و دیگر تحلیلگران بر خلاف نظریه عده‌ای که نزول تا ۳۰٬۰۰۰ دلار را ادامه‌ دار می‌بیند، معتقدند بازار گاوی پس از این کاهش قیمت ادامه خواهد یافت.

برای مثال، می‌توان به معامله‌گر جنجالی کاپو آو کریپتو (il Capo Of Crypto) اشاره کرد که همچنان معتقد است کف‌های جدید قیمتی در راه است و این کاهش تا ۱۲٬۰۰۰ دلار ادامه دارد.

بازار با وجود افزایش CPI، کاهش نرخ بهره در ماه مارس را پیش‌بینی می‌کند

این هفته به احتمال زیاد نوسانات ناشی از داده‌های اقتصاد کلان را نخواهیم داشت؛ چرا که تنها داده‌های بیکاری آمریکا منتشر خواهند شد. ضمن اینکه تنها دو هفته تا جلسه بعدی فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در مورد تغییر نرخ بهره باقی مانده است. انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در هفته گذشته نشان داد قیمت‌ها در دسامبر ۲۰۲۳ مجددا بیش از حد انتظار افزایش یافته‌اند.

در حالی که بازارها معتقد نیستند فدرال رزرو نرخ بهره را در این ماه کاهش دهد، اما مفسران مالی نسبت به آن بی‌توجه نبوده‌اند.

در واکنش به این موضوع، کوبیسی لتر (Kobeissi Letter)، کار فدرال رزرو را اینگونه توصیف کرد که «هنوز تمام نشده» است.

بازارها در حال حاضر، در جلسات پس از ماه مارس انتظار کاهش نرخ بهره را دارند.

۷ کاهش در سال جاری برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به ۳.۵٪ تا ۳.۷۵٪ تا ماه دسامبر.

در عین حال، آخرین دستورالعمل فدرال رزرو ۳ کاهش در سال ۲۰۲۴ را نشان داد و مقامات این سوال را دارند که آیا مارس برای شروع خیلی زود است یا خیر.

امسال سال هیجان‌انگیزی خواهد بود.

توییت کوبیس لتر

منبع: پلتفرم X

علی‌رغم این موضوع، بازارها انتظار کاهش نرخ‌ بهره را دارند که در جلسه بعد از ماه مارس آغاز شود. گفتنی است کاهش نرخ بهره یک موهبت برای دارایی‌های ریسکی، از جمله ارزهای دیجیتال است.

بر اساس داده‌های FedWatch Tool گروه CME، احتمال عدم تغییر نرخ بهره در ژانویه، که چندین ماه به همین منوال است، در حال حاضر بیش از ۹۵٪ است.

احتمالات نرخ بهره مورد هدف فدرال رزرو

احتمالات نرخ بهره مورد هدف فدرال رزرو؛ منبع: گروه CME

فروش بیت کوین از روی وحشت توسط سفته‌بازان

برای بسیاری از معامله‌گران، هفته تایید ETF در نهایت به هفته فروش و نه خرید بیت کوین تبدیل شد. علیرغم اینکه سازمان‌ها در نهایت این شانس را داشتند که امکان سرمایه‌گذاری در بیت کوین را فراهم کنند، تاثیر روانی این خبر اثر خود را بر کاهش قیمت گذاشت.

گویا قیمت ۵۰٬۰۰۰ دلار برای گاوها بسیار زیاد بود، ضمن اینکه نهنگ‌ها منتظر بودند تا بیت کوین را به افرادی بفروشند که تازه می‌خواستند وارد بازار شوند و همه اینها منجر به برگشت قیمت به سمت ۴۰٬۰۰۰ دلار شد.

این موضوع در نسبت بیت کوین‌هایی که کمتر از خرید، فروخته می‌شدند کاملا مشهود بود. بر اساس داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل آنچین گلس نود (Glassnode)، در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، این رقم به ۸۸٬۰۰۰ BTC (۳.۷۵ میلیارد دلار) رسید.

جیمز فن استراتن (James Van Straten)، پژوهشگر و تحلیلگر داده در شرکت کریپتو اسلیت (CryptoSlate)، با اشاره به اینکه کل فروش به ۱۱۱٬۰۰۰ بیت کوین (در حال حاضر ۴.۷ میلیارد دلار) رسیده است، پاسخ داد: «این فروش از روی وحشت جنبه ذهنی و روانی دارد».

انتقال بیت کوین از سوی هولدرهای کوتاه مدت با ضرر به صرافی‌ها

انتقال بیت کوین از سوی هولدرهای کوتاه مدت با ضرر به صرافی‌ها (نمودار نارنجی)؛ منبع: گلس نود

با این وجود، فروش از سوی هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) انجام شده است. STH به سرمایه‌گذارانی اطلاق می‌شود که BTC را تا ۱۵۵ روز هولد می‌کنند. به نظر می‌رسد اخبار ETF به سفته‌بازان دلیلی برای خرید داده بود، به این امید که روند صعودی بیشتری حاصل شود، اما متاسفانه مجبور شدند با ضرر اقدام به فروش کنند.

انتقال بیت کوین از سوی هولدرهای بلند مدت با ضرر به صرافی‌ها

انتقال بیت کوین از سوی هولدرهای بلند مدت با ضرر به صرافی‌ها (نمودار نارنجی)؛ منبع: گلس نود

گلس‌نود نشان می‌دهد که در مقابل، هولدرهای بلندمدت (LTHs) به سختی به رویدادها واکنش نشان می‌دهند و به سراغ فروش با ضرر نمی‌روند.

ممکن است سختی استخراج کاهش نیابد

هر چند بر اساس حرکات اخیر قیمت، احتمالا بعید است که بیت کوین شاهد افزایش دیگری در سختی استخراج باشد؛ با این حال، برآوردها خلاف این را نشان می‌دهند. بر اساس داده‌های منبع آماری آنچین BTC.com، با قیمت ۴۲٬۵۰۰ دلار، سختی استخراج بیت‌کوین همچنان در این هفته ۰.۳۵٪ بالاتر خواهد رفت.

این حرکت قابل توجه است؛ چرا که ماینرها طوفان نوسانات ETF را پشت سر گذاشته‌اند و رقابت برای پاداش بلاک بسیار بالاست.

سختی استخراج در طول سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۳، عملا بدون هیچ چالشی، بالاتر رفت و تنها ۱٪ کاهش در ماه دسامبر داشت.

تا رسیدن هاوینگ، کارمزدها همچنان بالا می‌مانند در حالی که نرخ هش همچنان در محدوده بالاترین حد خود در طول کریسمس باقی مانده است.

کارمزد بیت کوین در حال حاضر نسبت به بالاترین رقم دسامبر به نصف کاهش یافته است. فن استراتن در پستی در پلتفرم X درباره این موضوع در کنار داده‌های گلاس‌نود، خاطرنشان کرد:

اکنون، در جریان هایپ اینسکریپشن در ماه مه ۲۰۲۳، در اوج کارمزدها هستیم. جالب است که ببینیم سطح کارمزدها به کجا می‌رسد و با توجه به اینکه به هاوینگ نزدیک می‌شویم چه تاثیری بر ماینرها خواهد داشت؟

اتریوم احتمالا گزینه بعدی کاهش قیمت خواهد بود

زمانی که بیت کوین پس از ETF دچار مشکل شد، در مقابل قیمت اتریوم جبران کرد. جفت ارز ETH/BTC در اواخر هفته گذشته افزایش سریعی داشت، در حالی که ETH/USD به بالاترین سطح خود از اواسط سال ۲۰۲۲ رسید.

نمودار قیمت ETH/BTC در تایم فریم روزانه

نمودار قیمت ETH/BTC در تایم فریم روزانه؛ منبع: تریدینگ ویو

با این حال، برخی شاخص‌ها زنگ خطر را برای اتریوم هم به صدا در آورده‌اند، زیرا سود باز (Open interest) رشد کرده است و احتمال کاهش قیمت اتریوم نیز وجود دارد.

مارتون (Maartunn)، یکی از مشارکت‌کنندگان در پلتفرم تحلیل آنچین کریپتو کوانت (CryptoQuant)، در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) به فالوئرهای خود در پلتفرم X هشدار داد:

هنوز شمشیر داموکلس (اشاره به خطر قریب‌الوقوع) در بازار اتریوم به شکل ۱.۳۵ میلیارد دلار سود باز وجود دارد.

نمودار ETH/USD با شاخص اوپن اینترست؛ منبع: پلتفرم X

در عین حال، فن استراتن به چرخش سود باز از بیت‌کوین به سمت اتر اشاره کرد که باعث شد معاملات آتی بیت‌کوین در بازار CME زیر قیمت اسپات و عقب‌تر از آن باقی بماند.

وی دلیل این اتفاق را هیجانات در مورد ETF احتمالی اتریوم به لطف نظرات اخیر لری فینک (Larry Fink)، مدیر عامل بلک راک عنوان کرده است.

سود باز قراردادهای آتی بیت کوین گروه CME در مقابل سود معاملات آتی اتر

سود باز قراردادهای آتی بیت کوین گروه CME در مقابل سود معاملات آتی اتر؛ منبع: گلس نود

وی توضیح داد: OI در CME به میزان ۱۳٪ نسبت به بالاترین حد خود (۷۰۰ میلیون دلار) کاهش یافته است، در حالی که OI اتریوم ۱۴٪ افزایش یافته است.

وی افزود این در نهایت می‌تواند یک «سیگنال خرید» برای بیت کوین باشد.

 

منبع: میهن بلاکچین