شهر خبر

دستاورد اصلی نشست داووس درباره اوکراین: یک عکس یادگاری!

دستاورد اصلی نشست داووس درباره اوکراین: یک عکس یادگاری!

ایسنا نوشت: برای مقامات امنیت ملی غربی حاضر در مذاکرات صلح اوکراین در داووس، دستاورد اصلی نشست اوکراین ساده بود: یک عکس مشترک با تعداد بیشتر و متنوع‌تر از افراد نسبت به دفعه قبل!

هنری فوی، مدیر دفتر فایننشال تایمز در بروکسل که پیش از این ریاست دفتر مسکو را بر عهده داشت، نوشت: خبر خوب این است که تعداد کشورهای شرکت کننده نسبت به آخرین نشست در مالت در ماه اکتبر بیشتر شده بود، ۸۳  کشور؛ خبر بهتر اینکه تعداد بیشتری از آنها کشورهای غیر غربی بودند و بهترین خبر اینکه آفریقای جنوبی و برزیل، کشورهایی که روابط خوبی با روسیه دارند، به ویژه در مذاکرات فعال بودند.

با این حال هیچ پیشرفتی برای دستیابی به یک توافق صلح واقعی وجود نداشت. این نیز بدون روسیه غیرممکن خواهد بود و روسیه دعوت نشده است.

اما نکته این نیست. با ادامه جنگ در غزه و تهدید به گسترش در خاورمیانه و محبوس شدن نیروهای روسیه و اوکراین در بن‌بست خونین، کی‌یف و حامیانش ناامیدانه تلاش دارند توجهات را به درگیری حفظ کنند و مدام به کشورهای دیگر یادآوری می‌کنند که این اوکراین و نه، روسیه است که سعی می‌کند در مورد صلح صحبت کند.

یکی از شرکت‌کنندگان در مورد این جلسه گفت: بحث خوبی بود. اما در یک مجموعه ۸۳ هیاتی به سختی می‌شود پیشرفت دیپلماتیک واقعی در تلاش برای تجسم پارامترهای یک معاهده صلح را شاهد بود.

یکی از موارد منفی، تصمیم چین برای عدم حضور است. پکن نمایندگانی را به رویداد جده در ماه اوت فرستاد، اما به سه دوره دیگر اعزام نکرد.

ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، اعتراف کرد که برای موفقیت این فرمت در ایجاد یک اتحاد جهانی برای اوکراین، آنها به چین در دور این میز نیاز دارند. هیچ بیانیه مشترکی از ۸۳ شرکت کننده در مذاکرات وجود نداشت و همچنین هیچ مقام خارجی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات حضور نداشت.

یولیا سویرینکو، معاون نخست وزیر اوکراین پس از این دیدار گفت: هر بار که ما ملاقات می‌کنیم، تعداد کشورها افزایش می‌یابد. در حال حاضر، از آنجایی که جنگ همچنان ادامه دارد و هیچ یک از طرفین حاضر به شروع مذاکرات نیستند، این دستاورد کلیدی است.

۳۱۱۳۱۱