شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#انتخابات#برگزاری انتخابات

چین از موضع روسیه خشنود شد

چین از موضع روسیه خشنود شد

ایسنا نوشت: وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای به موضع مسکو در قبال برگزاری انتخابات اخیر در تایوان واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه چین امروز از موضع روسیه درباره برگزاری انتخابات اخیر در تایوان قدردانی کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش کرد که در پی برگزاری انتخابات در تایوان، مسکو از «عوامل خارجی» خواست از هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی خودداری کنند که ممکن است منجر به تضعیف ثبات و امنیت بین‌المللی در تنگه تایوان شود و افزود که روسیه این جزیره را بخشی از چین می‌داند و با استقلال آن به هر شکلی مخالف است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران درباره موضع روسیه گفت: ما از موضع روسیه بسیار قدردانی می‌کنیم.

به گفته مقامات انتخاباتی تایوان، «لای چینگ-ته» نامزد حزب حاکم دموکراتیک ترقی‌خواه آن، در انتخابات ریاست جمهوری این جزیره پیروز شد. طبق گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان، او ۴۰.۰۵ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که نزدیک‌ترین رقیب او از حزب اپوزیسیون کومینتانگ، ۳۳.۴۹ درصد آرا را کسب کرد.

قدردانی چین از موضع روسیه در پی انتقاد آن از موضع برخی دیگر از کشورهای خارجی، از جمله آمریکا درباره انتخابات تایوان و موضوع استقلال آن از چین مطرح می‌شود.

بلینکن پیروزی لای چینگ-ته را به او و به مردم تایوان هم‌چنین مشارکت در انتخابات «آزاد و منصفانه» و به نمایش گذاشتن قدرت نظام دموکراتیک‌شان را تبریک گفته بود.

وزارت امور خارجه چین، روز گذشته، در بیانیه‌ای در محکومیت این اظهارات بلینکن مطرح کرد: اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا درباره انتخابات در منطقه تایوان چین، به طور جدی، نقض اصل چین واحد و بیانیه‌های سه‌گانه چین-آمریکا بوده و با تعهد سیاسی خود آمریکا نسبت به حفظ روابط صرفا فرهنگی، تجاری و دیگر روابط غیررسمی با مردم تایوان مغایرت دارد. همچنین سیگنالی به شدت اشتباه به نیروهای تجزیه‌طلب «استقلال تایوان» می‌فرستد. ما شدیدا، با آن مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم.

تایوان از سال ۱۹۴۹ دولتی مستقل از چین داشته است. پکن تایوان را یکی از استان‌های این کشور به شمار می‌آورد، در حالی که تایوان، منطقه‌ای با «دولت منتخب» خود را مستقل می‌داند. چین با روابط رسمی کشورهای خارجی با تایوان مخالف است و حاکمیت چین بر این جزیره را غیر قابل بحث می‌داند.

۳۱۱۳۱۱